2024-01-15, 00:01
Medlem
Gäller alltså kokt och packeterad kassler, den kommer i vakuumpack men med snörnätet fortfarande kvar.

Har detta nån funktion nu egentligen ? Jag fattar att ifall man skall koka den då gör den att biten inte faller isär, men nu är den bara jobbig att dra undan innan man skivar. Bättre ta bort helt tänker jag.
Citera
2024-01-15, 00:29
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Kassler är redan tillagad, den ska inte kokas! Nätet är där för att hålla formen när den tillagas, så det är helt ok att tag bort, det har gjort sitt.
Citera
2024-01-15, 00:30
Medlem
Sliskarns avatar
Det är väl bara en kvarleva i från när den tillagades/tillverkades. Efter att de hugger upp den långa korven i styckesbitar så sitter nätet kvar på varje individuell bit och vi konsumenter får leva med det. Finns säkert nån rimlig förklaring. Det kanske är ekonomiskt oförsvarligt? 🙂
Citera
2024-01-15, 01:37
Medlem
Gosifs avatar
Det finns bara rökt kassler… vet inte vad du har hittat om du tror det behöver lagas till..
Citera
2024-01-15, 05:07
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iminander
Gäller alltså kokt och packeterad kassler, den kommer i vakuumpack men med snörnätet fortfarande kvar.

Har detta nån funktion nu egentligen ? Jag fattar att ifall man skall koka den då gör den att biten inte faller isär, men nu är den bara jobbig att dra undan innan man skivar. Bättre ta bort helt tänker jag.
koka inte kasslern.
Däremot kan du skiva den tunt, bryna skivorna lite lätt i smör några minuter så att de får fin färg och så slår du på grädde som får puttra i några minuter.
Nätet har man väl satt på så att köttbiten skall hålla formen när man röker den och när man säljer den och när man skivar den.
Citera
2024-01-15, 08:15
Medlem
Vet ej vad ni snackar om att man ej ska tillaga kassler igen?

Jag steker kassler, har de i ugn mm. Så mycket godare än att äta den direkt fr kylen.

Har dock ej provat koka den..
Citera
2024-01-15, 10:23
nätet kostar lika mycket som kasslern- därför behåller de den på till affären.
Citera
2024-01-15, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Det finns bara rökt kassler… vet inte vad du har hittat om du tror det behöver lagas till..
OK då är väl den rökt då
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
koka inte kasslern.
Skall inte heller, blev visst en missuppfattning av det jag skrev.

Min fråga är iaf besvarad, tack alla.
Citera
2024-01-15, 15:06
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iminander

Hahah X-D :-) Seriöst det fetade. Gör du det att dra undan snöret allteftersom du skivar upp den bit för bit... Låter kinky och erotiskt att dra undan näten, strumpbyxorna på köttet och skiva sen dra tillbaka strumpan. hmm typ förspel eller nåt

Köttsnöre, steksnöre

Steksnöret används för att få en vackrare styckbit som håller formen. Steksnöret är även ett smidigt sätt att få jämnare stekgrader genom hela steken. Dessutom blir skivorna snyggare när man skär upp det.Blir mindre trådig och håller sig uppspönt istället för avslappnat, utfläkt i tex kokning eller i gryta. Eftersom fibrerna trycks ihop blir skivorna också nättare och behöver därför inte ta upp hela tallriken.
Citera
2024-01-15, 17:46
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
nätet kostar lika mycket som kasslern- därför behåller de den på till affären.

Exakt så är det, en charkfabrik som tillverkar mycket kassler säljer några hundra kilo nät per år med hög marginal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in