2024-01-17, 15:32
Medlem
BlackDahlias avatar
Jag kände honom personligen. Kan bekräfta att han fyllde år i maj, inte mars som de står på Wikipedia…
Citera
2024-01-17, 15:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Beklagar det inträffade.

Vill bara klargöra en sak om obduktioner. Det är extremt ovanligt att privatpersoner får reda på när en obduktion ska genomföras. Och det gäller både vanliga kliniska obduktioner på patologiska avdelningar, men också de mer omfattande rättsmedicinska obduktionerna.

Även när anhöriga är väldigt angelägna om när en undersökning av deras släktingar ska genomföras, går inte läkarna ut med när den ska företas.

Det är ingen som svarar: "Jo, men återkom på tisdag. För vi kommer att obducera honom imorgon måndag."

Jag förutsätter att Mohamed kommer att undersökas på rättsmedicin av rättsläkare, eftersom att dödsfallet förefaller vara oväntat och omgärdat med flera frågetecken.

Det verkar även som att Mohamed avlidit utanför sjukhus, kanske till och med hemma. Plus att han var såpass ung och troligen utan någon känd sjukdomsbild som kan leda till döden.

Sådana fall blir alltid direktremitterade till rättsmedicin. Och där berättar de inte i förväg vilka läkare som kommer att genomföra obduktionen, eller när den ska äga rum. Sådana uppgifter når enbart polisen.

Nja när det gäller dödsfall där man inte tror att det är frågan om mord så ges familjen ofta möjlighet till avsked och får se den döde på rättsmedicin. Då avtalas det i regel en tid som sker före obduktionen. Det kan ta upp till två veckor innan obduktion sker beroende på vilken prioritet ärendet har. I detta fall tror jag inte det är någon prioritet.
Citera
2024-01-17, 16:19
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nja när det gäller dödsfall där man inte tror att det är frågan om mord så ges familjen ofta möjlighet till avsked och får se den döde på rättsmedicin. Då avtalas det i regel en tid som sker före obduktionen. Det kan ta upp till två veckor innan obduktion sker beroende på vilken prioritet ärendet har. I detta fall tror jag inte det är någon prioritet.

Så är det givetvis. Att tid för visning erbjuds. Det kan även bli flera visningar, om så önskas och om det är praktiskt möjligt (beroende på i vilket skick den avlidne är, samt hur bråttom det är med undersökningen).

Men ingen förutom polisen och rättsmedicins egen personal vet exakt när en undersökning/obduktion ska ske. Och det är av flera anledningar. Allt för att hålla verksamheten rättssäker och konstant.
Citera
2024-01-17, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Wikipedia lär ha fel då. (Han finns ju inte ens på Wikipedia SE och engelska anger inte födelsedag.)

Personen född 12 maj fanns igår på hitta.se men är numera borttagen. Det lär vara han.
Det bör ju stämma då personen registrerats som avliden. Då var de födelsedata jag hittade felaktiga.
Citera
2024-01-17, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackDahlia
Jag kände honom personligen. Kan bekräfta att han fyllde år i maj, inte mars som de står på Wikipedia…
Det förklarar saken , case closed.
Tack för infot och beklagar sorgen!
Citera
2024-01-17, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Nä född 15 mars! Boende i Stockholm.
Ja du hade helt rätt!
Det födelsedatum som fanns på imbd tex verkar varit felaktigt!
Du hittade rätt, ogifta Mohamed. Mycket tragiskt iaf!
Citera
2024-01-17, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Måste vara någon bakomliggande sjukdom? 36 år gammal man dör inte bara så, väldigt skrämmande står inget om varför han dött på Aftonbladet eller Expressen

Ja vad kan det rimligtvis vara om man bortser från alla mer eller mindre osannolika konspirationsteorier?

Hur stor är sannolikheten att en till synes helt frisk ung människa avlider i sömnen? Måste vara extremt ovanligt.
Citera
2024-01-17, 19:59
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Ja vad kan det rimligtvis vara om man bortser från alla mer eller mindre osannolika konspirationsteorier?

Hur stor är sannolikheten att en till synes helt frisk ung människa avlider i sömnen? Måste vara extremt ovanligt.

Frisk man i 35 års åldern som tagit minst en dos av covid vaccinet och hjärtat plötsligt stannar i sömnen?

Han blev troligtvis vaxxad som många andra unga män i 30 års åldern blev.
Citera
2024-01-17, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Nja, detta måste väl vara rätt person? Dvs person född 12 maj 1987 och registrerad som avliden 11 januari i år. Han var inte gift.

Oj, jo- helt rätt! Min miss
Citera
2024-01-17, 20:16
Medlem
Pink-Panters avatar
Tråkigt i så ung ålder. Andra avenyn minns man. Hoppas såklart att få reda på dödsorsak, utan att spekulera i massa teorier.
Citera
2024-01-17, 23:54
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat

Det har hänt en bekant till mig. Men orsaken var en genetisk medfödd sjukdom, aortaneurysm som han visste att han hade och som garanterat skulle leda till för tidig död före 50 års ålder.

Så det kan mycket väl vara något i den vägen här också.
Citera
2024-01-18, 09:13
Medlem
Det hände sonens lärare,dog i sömnen 38 år visade sig att han hade ett hjärtfel som de ej visste om.Hände också i Gubbängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in