Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-01-13, 11:45
Medlem
Uncorruptables avatar
Aktier per se kommer inte gå dåligt i händelse av krig beroende på var företagen har sin verksamhet. Allt detta scenario pekade jag på 2020 förresten. Då satt folk som fågelholkar när jag sade vad som komma skall. De sade ju inget negativt eller så men de trodde nog jag var lite tappad, nu i efterhand så måste de känna sig själva som tappade eftersom man haft 100 % rätt i en sådan viktig grej.
Citera
2024-01-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uzw
Om kriget kommer, vilket jag personligen ej tror att det gör, så kommer jag att vara ytterst väl förberedd. Planerar för övrigt ej att stanna kvar i Sverige särskilt länge till, vare sig det blir krig eller ej. Med det sagt tror jag att ni också fattar att jag ej kommer strida, och eventuellt dö för detta landet.

Till att börja med så har flyttat över drygt 50% (motsvarande ca 13 miljoner kronor) av mitt totala innehav i aktier, fonder mm på Nordnet till två olika utländska banker, som således ej kan spärras av svenska staten vid händelse av krig. Utöver det har jag försökt att frigöra så mycket likvider i fysisk form som bara möjligt, i form av guld-och silvertackor, skall köpa en ny klocka från Rolex, 15 000 EURO kontant, 5000 USD kontant. Planen är att ta sig till Norge alternativt Bornholm/Danmarks fastland, för att sedan ta mig till Kanada, där jag har en tomt utanför Ontario som jag isåfall kommer att nyttja väl.

Tar gärna emot synpunkter på min plan gällande privatekonomi vid händelser av krig, är den bra eller inte? Vad hade ni gjort?
Jag har investerat lite mer i Berkshire Hathaway.
Citera
2024-01-14, 19:59
Medlem
Citat:
Om kriget kommer, vilket jag personligen ej tror att det gör, så kommer jag att vara ytterst väl förberedd. Planerar för övrigt ej att stanna kvar i Sverige särskilt länge till, vare sig det blir krig eller ej. Med det sagt tror jag att ni också fattar att jag ej kommer strida, och eventuellt dö för detta landet.

Till att börja med så har flyttat över drygt 50% (motsvarande ca 13 miljoner kronor) av mitt totala innehav i aktier, fonder mm på Nordnet till två olika utländska banker, som således ej kan spärras av svenska staten vid händelse av krig. Utöver det har jag försökt att frigöra så mycket likvider i fysisk form som bara möjligt, i form av guld-och silvertackor, skall köpa en ny klocka från Rolex, 15 000 EURO kontant, 5000 USD kontant. Planen är att ta sig till Norge alternativt Bornholm/Danmarks fastland, för att sedan ta mig till Kanada, där jag har en tomt utanför Ontario som jag isåfall kommer att nyttja väl.

Tar gärna emot synpunkter på min plan gällande privatekonomi vid händelser av krig, är den bra eller inte? Vad hade ni gjort?
Kriget kommer aldrig att komma till Sverige tror jag så att leva med den rädslan blir lite kontraproduktivt. Hur som äger jag geografiskt i olika länder och har ett större innehav i Berkshire Hathaway.
Citera
2024-01-14, 21:20
Medlem
rolemodels avatar
Citat:

Spiken i kistan för att det är en klassisk flashback lögn tråd start är när du benämner en fastighet som ”tomt”.

Sök hjälp för din mytomani.
Citera
2024-01-15, 12:37
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Vad har du för immigrationstatus i Canada ? Utan rätt att vistas i landet så har du ju ingen nytta
av din tomt.

Titta på alla Ryssar som köpt hus och lägenhet i Thailand och måste åka ut ur landet hela tiden för
att få nya visa dagar.
Citera
2024-01-16, 13:41
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Kriget kommer aldrig att komma till Sverige tror jag så att leva med den rädslan blir lite kontraproduktivt. Hur som äger jag geografiskt i olika länder och har ett större innehav i Berkshire Hathaway.

Det blir intressant att se vad som händer med innehaven om det faktiskt blir krig. Det behöver inte betyda krig ”med vapen i hand” som tuffe Uffe som ska leda hären i strid säger. Det är nog mer sannolikt med cyberattacker och attacker mot vår infrastruktur.

Nåväl man är ju inte ensam om att förlora pengarna som ligger på börsen i ett sånt läge och blir det faktiskt krig så är inte ens portfölj det viktiga öht.

Däremot tror jag på att förbereda sig innan och ha hårdvaluta tillgänglig.
T ex guldmynt, silvermynt etc.
TS idé om att köpa en rolex är inte helt fel. Men han får nog räkna med att kunna byta ut den mot en transport från Sthlm till Gbg t ex. Så värdet kommer inte vara detsamma som idag.

Att fly till Kanada TS låter komplicerat, har du medborgarskap där som gör att du kunnat investera i en tomt? Varför drar du inte dit direkt? Din färdplan kommer inte lyckas när det väl smäller.

Sydostasien och Sydamerika är nog bättre om man tänker fly. Schweiz kommer sannolikt klara sig också men då behövs lite mer para.
Citera
2024-01-18, 21:18
Medlem
Cash is king, och lite btc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem