Citat:
Ursprungligen postat av
Truefighter
Kriget kommer aldrig att komma till Sverige tror jag så att leva med den rädslan blir lite kontraproduktivt. Hur som äger jag geografiskt i olika länder och har ett större innehav i Berkshire Hathaway.
Det blir intressant att se vad som händer med innehaven om det faktiskt blir krig. Det behöver inte betyda krig ”med vapen i hand” som tuffe Uffe som ska leda hären i strid säger. Det är nog mer sannolikt med cyberattacker och attacker mot vår infrastruktur.
Nåväl man är ju inte ensam om att förlora pengarna som ligger på börsen i ett sånt läge och blir det faktiskt krig så är inte ens portfölj det viktiga öht.
Däremot tror jag på att förbereda sig innan och ha hårdvaluta tillgänglig.
T ex guldmynt, silvermynt etc.
TS idé om att köpa en rolex är inte helt fel. Men han får nog räkna med att kunna byta ut den mot en transport från Sthlm till Gbg t ex. Så värdet kommer inte vara detsamma som idag.
Att fly till Kanada TS låter komplicerat, har du medborgarskap där som gör att du kunnat investera i en tomt? Varför drar du inte dit direkt? Din färdplan kommer inte lyckas när det väl smäller.
Sydostasien och Sydamerika är nog bättre om man tänker fly. Schweiz kommer sannolikt klara sig också men då behövs lite mer para.