• 1
  • 2
2024-01-24, 18:23
Medlem
En budget betyder ju att du ska kunna försvara dina utgifter. Det är inte en lista på alla utgifter du har.

Övrigt - 4000

Vad är det?
Citera
2024-01-24, 23:31
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byebyee
Satt och funderade på hur andra lägger upp sin inkomst samt sina utgifter. Så ni får gärna svara på hur ni gör

Hur är eran budget varje månad? Hur stor är eran inkomst samt vad är era utgifter?
Ungefär vad lägger ni på detta varje månad?

-Hyra
-Mat
-Nöjen
-Övrigt
-Sparade pengar

Jag gjorde så att jag kollade dom 2 sista åren vad jag hade betalat i fastna kostnader. Räkna ihop allting första året och delade med 12 månader gjorde likadant med 2a året och det skillnad var minimal +- någon hundralapp och den summan sätter jag undan varje månad.
Har inte så mycket i fasta räkningar då huset är betalt och har inga avbetalningar eller skulder överhuvudtaget. På huset har jag bara villa & hemförsäkring, el, sophämtning och självklart underhåll av huset när det kommer.
Spar 70% av månadslönen och det är tack vare att jag har så låga utgifter.
Börjar man skriva sina utgifter och hur mycket man sparar då kommer det heta att man ljuger, för idagens Sverige så kan man absolut inte ha låga utgifter och spara mycket av månadslönen.
Citera
2024-01-25, 06:54
Medlem
sputnik2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byebyee
Satt och funderade på hur andra lägger upp sin inkomst samt sina utgifter. Så ni får gärna svara på hur ni gör

Hur är eran budget varje månad? Hur stor är eran inkomst samt vad är era utgifter?
Ungefär vad lägger ni på detta varje månad?

-Hyra
-Mat
-Nöjen
-Övrigt
-Sparade pengar

Tycker det är nödvändigt att göra en budget och lista alla inkomster och utgifter
Jag jobbar deltid och har hund.

Utgifter

5538..Hyra
4000..Mat
2877..Räkningar

12415..Summa

Inkomst

19192..Summa

Övrigt

6000..Investeringar/Spar/Buffert
777....Övrigt
Citera
2024-02-16, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Förstår inte hur man kan organisera och hålla en budget om jag ska vara ärlig.

Min metod är att så fort lönen kommer skickar jag in ungefär hälften på aktiedepå. Sparar även i pensionsfonder via arbetsgivaren.

Resten lever jag på och köper vad jag vill ha. Ibland blir saldot på lönekontot så högt att jag pytsar över lite extra till aktiedepån eftersom jag lever under mina tillgångar.

Ett par gånger om året får jag bonus på jobbet. Då skickar jag in kanske 75% eller så på aktiedepån.

A och O enligt min mening är att automatiskt och konsekvent spara en del varje gång man får lön och dylikt. Resten spenderar man som man känner för det.

Edit: månadsutgifterna ligger oftast kring 120k. Helt sjukt tycker jag för jag känner inte att jag lever särskilt flådigt. De större utgifterna är nanny för 40k per månad och bostad ca 30k per månad.
Månadsutgifter på 120kkr låter helt galet! Bor du i USA eller hur lyckas du har så höga utgifter ”utan att leva flådigt”?
Citera
2024-02-16, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettingkonton2023
Månadsutgifter på 120kkr låter helt galet! Bor du i USA eller hur lyckas du har så höga utgifter ”utan att leva flådigt”?

Japp, bor i USA. Har funderat en del på vart pengarna går och insett att huset och barnflicka går på ca 70k så det är väl där problemet ligger.

Utöver det spenderar vi kanske 50k per månad. Och det är väl svårt ser spendera så mycket mindre än så. Mycket går till fruns Amazon shopping, det står paket utanför dörren i princip varje dag.

Köper också bara kvalitetsmat, organiskt, frigående höns ägg som man kan kolla live via webbkamera att de har det bra (90 spänn för tolv ägg har jag för mig), organisk mjölk från gräsbetande kor från små familjegårdar som går på 90 spänn för ett större paket för att nämna exempel. Såg en prislapp på en liten flaska handpressss organisk morotsjuice som frun dricker häromdagen. $9.99 för typ 70cl.

Så det skulle gå att dra ner på vardagsutgifterna men det skulle svida.
Citera
2024-02-16, 23:03
Medlem
Ungefärlig budget:
Boende 15000/mån inkl allt
Mat 6000/mån 2 vuxna 1 barn
Övrigt inkl bil 5000-7000/mån inkl väldigt lite nöjen men dock lite shopping då o då.

Inkomst varierar en hel del och senaste året har vi levt på en lön plus lite föräldrapenning
Citera
2024-02-20, 01:28
Medlem
Jag gör en enkel årsöversikt.

Inkomst per månad.
Fasta utgifter varje månad, som hyra och autogiro.
Enstaka utgifter viss månad, som bankkort.
Återkommande räkningar månadsvis, t.ex. försäkringar.
Summera dessa utgifter per månad så har du en första överblick.

Det som är kvar behöver räcka till
Hushåll (Mat, hygien, förbrukning)
Transport
Hälsa och sjukvård, t.ex. tandläkare, apotek
Kläder/skor
Ev. hårvård
Fritid/Nöjen/Gåvor
Ev. hjälporganisationer
Sparande (buffert/semester/pension)

Siffrorna varierar ju från person till person.
Men med koll på inkomster/utgifter kan du planera och få större ekonomisk trygghet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in