Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-01-10, 01:19
Medlem
Satt och funderade på hur andra lägger upp sin inkomst samt sina utgifter. Så ni får gärna svara på hur ni gör

Hur är eran budget varje månad? Hur stor är eran inkomst samt vad är era utgifter?
Ungefär vad lägger ni på detta varje månad?

-Hyra
-Mat
-Nöjen
-Övrigt
-Sparade pengar
Citera
2024-01-10, 01:25
Medlem
olasvenssons avatar
Utgifter minus inkomster. Det är inte svårare än så. Plus och minus. + -
Citera
2024-01-10, 01:43
Medlem
GormDenGamles avatar
Finns gott om trådar - https://www.flashback.org/sok/?so=we...get&f=294&sp=0
Citera
2024-01-10, 03:43
Medlem
Förstår inte hur man kan organisera och hålla en budget om jag ska vara ärlig.

Min metod är att så fort lönen kommer skickar jag in ungefär hälften på aktiedepå. Sparar även i pensionsfonder via arbetsgivaren.

Resten lever jag på och köper vad jag vill ha. Ibland blir saldot på lönekontot så högt att jag pytsar över lite extra till aktiedepån eftersom jag lever under mina tillgångar.

Ett par gånger om året får jag bonus på jobbet. Då skickar jag in kanske 75% eller så på aktiedepån.

A och O enligt min mening är att automatiskt och konsekvent spara en del varje gång man får lön och dylikt. Resten spenderar man som man känner för det.

Edit: månadsutgifterna ligger oftast kring 120k. Helt sjukt tycker jag för jag känner inte att jag lever särskilt flådigt. De större utgifterna är nanny för 40k per månad och bostad ca 30k per månad.
Senast redigerad av Harrywinston 2024-01-10 kl. 03:46.
Citera
2024-01-10, 12:32
Medlem
Finns gott om trådar.

Men fasta utgifter kan du skriva ned vad du har råd och tycker är rimligt att lägga.
Det som blir över kan du spara till bistra tider.
Citera
2024-01-10, 14:54
Medlem
Månadsbudget skiter jag i numera blir bara meck att hålla reda på plus att jag inte bryr mig nämnvärt längre om att leva snålt. Blir alltid 10k+ över per månad oavsett vad jag gör.

Gör dock alltid en preliminär årsbudget för nästkommande år i slutet av nuvarande där jag ser på ett ungefär hur mycket jag kommer att göra mig av med och hur mycket jag kommer att få in medräknat inflation. Därefter summerar jag och jämför årets utgifter med mina preliminära beräkningar för att se om jag räknat rätt eller inte. Meningslös syssla egentligen men jag gillar att nörda ner mig.
Citera
2024-01-10, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byebyee
Satt och funderade på hur andra lägger upp sin inkomst samt sina utgifter. Så ni får gärna svara på hur ni gör

Hur är eran budget varje månad? Hur stor är eran inkomst samt vad är era utgifter?
Ungefär vad lägger ni på detta varje månad?

-Hyra
-Mat
-Nöjen
-Övrigt
-Sparade pengar

Boende, bilar, försäkringar mm - 16000
Byggprojekt - 6000
Hobbybilen - 3000
Buffert. - 5000
Sparande till barn - 2000
Övrigt - 4000

Frugan står för mat och barnens kostnader.
Citera
2024-01-10, 19:11
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag skriver upp alla fasta avgifter i en kolumn plus sparande. Kan även skriva särskilda inköp. Resten svingar jag bara.

jag får en form av fågelperspektiv av min ekonomi. Jag vet inte om det låter logiskt. Efter den första varje månad skiter jag i det.
Citera
2024-01-10, 19:14
Medlem
mdlbs avatar
Har ingen budget men ett bestämt belopp jag sparar och investerar varje månad. För över det så fort pengarna har kommit och lever upp resten. Det som blir över till nästa månad för jag över till ett vanligt sparkonto.
Citera
2024-01-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Förstår inte hur man kan organisera och hålla en budget om jag ska vara ärlig.

Min metod är att så fort lönen kommer skickar jag in ungefär hälften på aktiedepå. Sparar även i pensionsfonder via arbetsgivaren.

Resten lever jag på och köper vad jag vill ha. Ibland blir saldot på lönekontot så högt att jag pytsar över lite extra till aktiedepån eftersom jag lever under mina tillgångar.

Ett par gånger om året får jag bonus på jobbet. Då skickar jag in kanske 75% eller så på aktiedepån.

A och O enligt min mening är att automatiskt och konsekvent spara en del varje gång man får lön och dylikt. Resten spenderar man som man känner för det.

Edit: månadsutgifterna ligger oftast kring 120k. Helt sjukt tycker jag för jag känner inte att jag lever särskilt flådigt. De större utgifterna är nanny för 40k per månad och bostad ca 30k per månad.

Ja, har ju inte riktigt samma siffror som Harry men kör samma princip, fast i mitt fall är det ungefär 2/5 som går till sparande (indexfonder).
Citera
2024-01-10, 22:28
Medlem
Hyra: 3 700 kr.
Mat: Ca 2 000 kr.
Nöjen: Ca 1 300 kr.
Resor: Ca 400 kr.
Sparande: Ca 16 000 kr.
Citera
2024-01-23, 18:58
Avstängd
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandermark
Hyra: 3 700 kr.
Mat: Ca 2 000 kr.
Nöjen: Ca 1 300 kr.
Resor: Ca 400 kr.
Sparande: Ca 16 000 kr.
Utgifter såsom el, bredband, hem/villaförsäkring m.m?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in