2024-01-18, 23:11
Medlem
Det är väl ett sätt att hantera situationen, istället för att inse att man ej kan bli smal. Som är idealet. Jag hade nog intalat mig själv det också.
Citera
2024-01-18, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Visa belägg för det du påstår, istället för att påstå saker om mig.

Jag kan inte bevisa mer än att extrema intag gör att du bli lite mer fet
Och att du är fet i hjärnan som tror att det går att leva lika dant på alla kalorier.

Det finns ingen som är fet pga att de äter bra mat!

Så jo kalorier kan spela roll.

Men för en tjockis så spelar det ingen roll, då de inte ska äta skräpmat övht
Citera
2024-01-18, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej överviktiga och feta är det pga hormoner och inte pga kalorier i sig. Kroppen vet inte ens var kalorier är. En del saker åker bara ut på en gång medan annat stannar kvar längre beroende på vad det är för slags kalorier. Därför är det väldigt missvisande att lägga ihop kalorier om det är viktminskning man vill åt.

Den enda funktionen jag kan hitta med kalorier är i någon mening förstå nivåer på matintaget och hitta en balans i mängderna av kosten.

Du behöver ingen balans!
Ni feta är som knarkare!

Är man fet pga av att man har ätit dåligt i 10-20 år, så är det stopp med det.

Lever du i en utopi? att ni ska kunna äta vad ni vill och att det beror på
hormonstörningar?

Ni har fått hormonstörningar pga av att ni är feta och att ni har ätit dåligt mat i årtionde

Inte svårare än så!
Citera
2024-01-19, 06:52
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratworst
Det är väl ett sätt att hantera situationen, istället för att inse att man ej kan bli smal. Som är idealet. Jag hade nog intalat mig själv det också.

Jo man kan visst bli smal igen. Den som säger att det är omöjligt ljuger.

Men det kommer att kräva rejäla justeringar i kosten och ätmönstret.
Citera
2024-01-19, 08:09
Medlem
retinas avatar
Nedanstående råd borde alla feta prova och denna post borde bli en sticky

Kcal in/ut gäller för 99.9% av alla människor.

Om feta människor skulle:

1. Väga in sig

2. Ladda ner lifesum (eller annan app) och fylla de enkla uppgifter som krävs (vikt, längd och aktivitetsnivå) och ange att man vill gå ner 0,5 kg/vecka

3. Registera ÄRLIGT vad du äter och dricker. Ej äta fler kcal än vad appen har räknat ut. (Ja, det kommer att vara "jobbigt" för tjockisarna - men man dör inte av typ 1600 kcal per dag). Registera även motion = du kan äta mer.

4. Utvärdera efter 1 månad. Du borde förlorat ca 2 kg. Om du gått ner för mycket, öka kcal en aningen. Om du gått ner för lite, dra bort kcal per dag.

5. Utvärdera efter ytterligare 1 månad. Glöm inte att vara totalt ärlig i appen med vad du ätit /druckit och inte överdrivit motionen, dvs ange inte en normal hundpromenad som en HIT-pass på en timme.

6. Om du utfört ovanstående punkter (och varit totalt ärlig) och fortfarande inte gått ner i vikt är det dags att kontakta sjukvården. Då kan du ha tur (ironi) och vara bland de 0.1% av alla överviktiga som har något medicinskt problem/störning som gör att du faktiskt har problem med ämnesomsättning eller liknande som försvårar viktminskning.

Tacka mig med en virtuell kram om ett par månader när du gått ner ett par kg.
Senast redigerad av retina 2024-01-19 kl. 08:14.
Citera
2024-01-19, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retina
För vilka 0.1% av befolkningen gäller andra fysikaliska lagar?
Citera
2024-01-19, 08:16
Medlem
retinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
För vilka 0.01% av befolkningen gäller andra fysikaliska lagar?

Förstår inte din fråga. Menar du vilka sjukdomar/störningar en människa kan ha som gör att man har problem med fetma?
Citera
2024-01-19, 08:18
Medlem
Citat:
Förstår inte din fråga. Menar du vilka sjukdomar/störningar en människa kan ha som gör att man har problem med fetma?
Du skrev
Citat:
Och jag undrar vad som hände med de övriga. Varför kalorier in respektive ut inte gäller för dessa.

Handlar det om magi?
Citera
2024-01-19, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nithian
Nä. Låter vetenskapen tala för mig och inte föråldrad kunskap. Testa.

100 kg milen på 44, bänk 160 böj 220 mark 210 och 3-0 i boxning. Du hade inte klarat 5 sekunder min vän.

Nu hsr du skickat typ 20 inlägg på raken i samma tråd. Du vet det går att citera flera inlägg i samma inlägg?
Citera
2024-01-19, 08:49
Medlem
Om vi tittar på trådens rubrik,
Citat:
Tjockisar hävdar att kalorier är en lögn
Varifrån kommer det? Finns det ens något sådant påstående?
Citera
2024-01-19, 08:55
Avstängd
kurt-sunes avatar
Citat:
Nedanstående råd borde alla feta prova och denna post borde bli en sticky

Om feta människor skulle:

1. Väga in sig

2. Ladda ner lifesum (eller annan app) och fylla de enkla uppgifter som krävs (vikt, längd och aktivitetsnivå) och ange att man vill gå ner 0,5 kg/vecka

3. Registera ÄRLIGT vad du äter och dricker. Ej äta fler kcal än vad appen har räknat ut. (Ja, det kommer att vara "jobbigt" för tjockisarna - men man dör inte av typ 1600 kcal per dag). Registera även motion = du kan äta mer.

4. Utvärdera efter 1 månad. Du borde förlorat ca 2 kg. Om du gått ner för mycket, öka kcal en aningen. Om du gått ner för lite, dra bort kcal per dag.

5. Utvärdera efter ytterligare 1 månad. Glöm inte att vara totalt ärlig i appen med vad du ätit /druckit och inte överdrivit motionen, dvs ange inte en normal hundpromenad som en HIT-pass på en timme.

6. Om du utfört ovanstående punkter (och varit totalt ärlig) och fortfarande inte gått ner i vikt är det dags att kontakta sjukvården. Då kan du ha tur (ironi) och vara bland de 0.1% av alla överviktiga som har något medicinskt problem/störning som gör att du faktiskt har problem med ämnesomsättning eller liknande som försvårar viktminskning.

Det här är bra råd initialt, men för att behålla vikten och stanna på normalnivåer behöver folk som lider av fetma generellt sett tillämpa periodisk fasta och göra det till en naturlig del av vardagen. Oftast blir det naturligt när de ställer om till en kost med tyngdpunkt på fett och protein och då nöja sig med 2-3 måltider per dag maximalt.

När de når önskad nivå kan de inte ligga på 1600 kcal om dagen, då det är alldeles för liten energimängd och då behöver de börja äta normalt igen, men med det viktiga tillägget att de tillämpar minst 16 timmar fasta per dygn.
Citera
2024-01-19, 09:05
Medlem
Det ligger lite sanning i att alla kallorier är inte lika värda. Protein tillför inte lika många kallorier som fett och kolhydrater då det går åt mer energi att bryta ned dem.
Men tror inte det handlar om att överviktiga äter för lite protein utan att de äter för mycket mat heltenkelt.

Det finns studier som visar att övervviktiga konstant undervärderar hur mycket de ätit och smala personer övervärderar. Själv brukar jag alltid lägga på 20% mot vad jag tror jag ätit för att ligga på rätt sida.

Sen tror jag vad man äter spelar stor roll med, tror processad mat är boven i den här fettma epedimin som är nu.
Processad mat är för god och beroendeframkallande och man har svårt att sluta äta.
Själv märker jag storskillnad mellan processad och icke, jag kan lätt slänga i mig 300gram korv medans 300 gram hemmagjorda biffar är mer mättande och framkallar inte de där begäret efter mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in