• 1
  • 2
2024-01-08, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Precis allt fruset inkl kött tinar absolut bäst i kylskåp, vart du fått dina hittepåfasoner ska du inte sprida som dynga på internet.

Till TS : Tina långsamt i kyl så behålls vätska och egenskaper bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Svammel. Det går utmärkt att tina kött i kylen och resultatet blir bra mycket bättre än rumstemp eller mikro. Man kan iofs tina i kallvatten om man vill vara snitsig, men det behövs inte om man inte har bråttom.

Burgare bör grillas/stekas direkt från kylen.
Frysta prefab-burgare steks direkt utan att tina, precis som redan skrivits.
Tag du dina hemgjorda, frysta burgare och stek på det sätt du har tid med. Tina blir bäst. Direkt från frysen funkar men man får vara lite mjuk med värmen i stekpannan.
"När du tinar köttet långsamt bildas nämligen stora iskristaller som trasar sönder cellväggarna i köttet."

Om ni vill lära er mer om att tina mat

Kallvatten verkar vara bästa metoden.
Senast redigerad av HMBPTOLEMAJOW 2024-01-08 kl. 22:01.
Citera
2024-01-08, 21:57
Medlem
Dem burgarna, gissar det är köttfärs, kommer inte hålla ihop i stekpannan.
Citera
2024-01-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
"När du tinar köttet långsamt bildas nämligen stora iskristaller som trasar sönder cellväggarna i köttet."

Perfekt, då blir köttet extra mört. Tanken är väl inte att återuppliva cellerna?
Citera
2024-01-08, 22:35
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW

Dom stora iskristallerna bildas när man fryser något långsamt, som tex att stoppa in en bit färskt kött i en vanlig frys. Det krävs industrifrys för att frysa in snabbt så det inte bildas stora iskristaller som skär sönder köttet.

Att det skulle bildas stora iskristaller när man tinar är helt fel, och den som påstår det har ingen aning om hur varken kemi eller fysik fungerar!

Iskristaller expanderar när dom fryser in långsamt, inte när dom tinar!
Senast redigerad av SchrodingersPizza 2024-01-08 kl. 22:38.
Citera
2024-01-09, 00:11
Medlem
Klas-Vegass avatar
Dra dom rakt i stekpannan. Jag brukar forma 140grammare som jag fryser in råa med smörgåspapper emellan. Blir hur djävla bra som helst.

Har gjort så i 20 år
Citera
2024-01-09, 00:47
Medlem
Sladdarens avatar
Om du har tjocka men stenfrysta burgare typ 2,5-3 cm Kör typ 150-160 grader i airfryern med 5-7 min pr sida . Sen när de är tillagade liksom till den nivå att dom är genomvarma men har inte crustet , så brassar du ju bara på ytan på max temp i airfyer och flippar runt när uppsidan fått fin färg.. Har du en termometer vet du ju vilken innertemp du vill ha.
Citera
2024-01-09, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Har några burgare på nötfärs i frysen och tänkte laga till ett par - dom är alltså råa och djupfrysta.
Ska man tina dom i microvågsugnen eller dra dom direkt i stekpannan?
Eller kanske kan man göra något kul med Airfryer?
Tips mottages tacksamt

Du kan steka dem direkt, men det kommer vara hopplöst svårt att få till något stekyta då de frysta burgarna innehåller mer vatten än om de var tinade och rumstempererade.

Skulle jag vara dig hade jag tinat dem helt. Har du brotten kan du lägga in köttbullarna i en påse som du lägger i kallt vatten. Kommer tina på någon timme. Sedan kan du rulla dem till bollar och smasha dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in