• 1
  • 2
2024-01-07, 00:15
Medlem
Hur är det bäst att förbereda vitlöksklyftor I marinad? Tänker att det blir svårt för smaken att sprida sig om jag finhackar eller river men pressar jag kanske den tar över helt? Har aldrig gjort egen marinad förut och har tänkt gå utan recept.

Ska marinera kycklingbröst här under natten. Har tänkt använda Sweet Rays bbqsås som söt ingrediens, äppelcidervinäger som syrlig ingrediens, salt, chilipeppar, vitlök, raps och olivolja. Är det något som är uppenbart fel att kombinera eller något som saknas?
Citera
2024-01-07, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrypancakes
Hur är det bäst att förbereda vitlöksklyftor I marinad? Tänker att det blir svårt för smaken att sprida sig om jag finhackar eller river men pressar jag kanske den tar över helt? Har aldrig gjort egen marinad förut och har tänkt gå utan recept.

Ska marinera kycklingbröst här under natten. Har tänkt använda Sweet Rays bbqsås som söt ingrediens, äppelcidervinäger som syrlig ingrediens, salt, chilipeppar, vitlök, raps och olivolja. Är det något som är uppenbart fel att kombinera eller något som saknas?

Vad du tycker smakar gott kan vi andra omöjligt veta, för att lista ut saker som är gott i köket finns det bara ett sätt, provsmaka!

Marinader med en massa dyrt kött ska alltid provsmakas innan, skopa upp rejält på en tesked och smaka av.

Själv tycker jag flytande honung är för jävla gott som bas, på det bygger jag vidare med chili, olivolja, soja eller något annat gott

Provsmaka innan det börjar marineras!
Citera
2024-01-07, 01:07
Medlem
Riv inte, hacka fint pressa sedan med kniven, lägg i vinäger, men behåll saften, sen har i resten. Av marinaden och gärna lite lök, sen lite vinäger, och lite vin (spelar ingen roll vilken färg) Typ 2 dl eller bärs, funkar också bra, låt det stå i 13-24 timmar, sen är det full rulle. Lite socker, brunt kan vara bra
Citera
2024-01-07, 02:51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Varför ska du addera ingredienser som redan finns i bbq såsen?

Citat:
Fruktossirap, ättika (majs), tomatpuré, modifierad stärkelse (majs), salt, ananasjuice koncentrat, rökaROM, kryddor (SENAP, SELLERIFRÖN), färgämne (sockerkulör), konserveringsmedel (natriumbensoat), melass, glukossirap, torkad vitlök, socker, tamarind, naturlig aromer.
Citera
2024-01-07, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Varför ska du addera ingredienser som redan finns i bbq såsen?

Sant marinaden smakade gott men jävligt mycket vitlök
Citera
2024-01-07, 08:20
Bannlyst
Citat:

Du har redan en färdig marinad (bbq-såsen) så du behöver inget blanda i något mer.
Citera
2024-08-08, 12:46
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Olivolja undviker jag om det ska in i mitt kalla kylskåp, då den stelnar. Så det blir raps.

I övrigt tycker jag det är svårt att få rejält med drag i det marinerade. Marinaden smakar rejält men slutresultatet blir meh. Trots många timmar.

Är ny på rubs som jag börjat utforska. Tycker att det ger bättre resultat.
Men det beror förstås på vad man är ute efter och vad man tillagar
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2024-08-08 kl. 12:50.
Citera
2024-08-08, 14:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Olivolja undviker jag om det ska in i mitt kalla kylskåp, då den stelnar. Så det blir raps.

I övrigt tycker jag det är svårt att få rejält med drag i det marinerade. Marinaden smakar rejält men slutresultatet blir meh. Trots många timmar.

Är ny på rubs som jag börjat utforska. Tycker att det ger bättre resultat.
Men det beror förstås på vad man är ute efter och vad man tillagar
Om man marinerar så bör man nog nästa utesluta oljan, då det delvis hindrar marineringen tränga in.
Och är det en smakmariand, så gäller lite samma.

Så jag kör oljan mot slutet istället och om jag vill ha dom oljiga.

Testa denna, kallas för Cajunkrydda och just dessa mängder och ingredienser är av Emerill Legass en gumbo kung i USA.
Men antar att de alla är liknande som den.
https://www.matklubben.se/recept/caj...landning-90871
Funkar på allt, från fisk till kött.
Citera
2024-08-08, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om man marinerar så bör man nog nästa utesluta oljan, då det delvis hindrar marineringen tränga in.
Och är det en smakmariand, så gäller lite samma.

Så jag kör oljan mot slutet istället och om jag vill ha dom oljiga.

Testa denna, kallas för Cajunkrydda och just dessa mängder och ingredienser är av Emerill Legass en gumbo kung i USA.
Men antar att de alla är liknande som den.
https://www.matklubben.se/recept/caj...landning-90871
Funkar på allt, från fisk till kött.

Aha.
Men nån vätska måste man väl ha?
Annars blir det väl svårt att marinera

Ja cayun och dylikt är min melodi!
Citera
2024-08-08, 14:48
Medlem
klybans avatar
Citat:
Aha.
Pratar vi om smakmariand eller faktiskt marinera?
För om man ska möra köttet, så är tex citron eller vad nu man använder oftast vätskor.
Dock olja är en känd att sakta ned upptaget i köttet, både i möra marinad och smakmarinaden.

Vad har du i den marinaden du gjort och mer än olja?
Sen smakmarinad och olja, det funkar det med, dock så som jag sade så har det större förmåga satt sprida sig utan olja.(Får säga detta, då en del kan tro det inte fungerar alls, och det är inte alls sant, och som du redan vet också vet att det funkar.)

Cajunkryddan passar på stekpotatis och en massa annat också, rekommenderar den helt klart.
Citera
2024-08-08, 14:55
Medlem
Smakmarinad och marinera?
Nu fintade du bort mig.

Men säg en typisk kycklingmarinad:

https://www.koket.se/marinerad-och-grillad-kyckling
Citera
2024-08-08, 14:55
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Aha.

Ja cayun och dylikt är min melodi!
Du kan ha olja i men måste då räkna med att det tar längre tid. Det kan vara önskvärt om man ex vis har torkade örter i marinaden.

Övrig vätska utöver olja kan vara vin, vinäger, citronsaft, öl, Coca Cola etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in