• 1
  • 2
2024-01-01, 17:18
Medlem
Hegamons avatar
Finns det bäring i påståendena att Ryssland vill återfå sina satellitstater, Estland, Lettland och Baltikum? Även finns intresset i att invadera Polen?

Det är media som spridit varningar om det vilka från början kommer ifrån västerländska ledare, från Biden i USA, till europeiska ledare inklusive våra svenska ministrar. Enligt Putin är det enbart Ukraina som striden gäller och att det ej finns intresse för andra stater, han har sagt det flera gånger. Personligen är jag skeptisk till att Putin överhuvudtaget vill åt flera stater vilket media och politiker varnar om, då jag uppfattar det som till stor del paranoia från politiker och lögner från media.

Kan ni diskutera frågeställning huruvida Putin planerar att utvidga kriget till andra europeiska stater?

Ett inlägg här där två användare diskuterar hur media ljuger och förvränger utfallet i Ukrainakriget till västs framgång. När fallet visar sig vara tvärt om, det är Ryssland som dragit det längre strået i Ukrainakriget: (FB) Putin, the top dog

Samma argumentationsteknik kan jag anta gäller inför argumenteten att Ryssland vill utvidga och anfalla andra europeiska stater. Det är påhitt att Ryssland ens vill utvidga sitt territorium genom att anfalla andra stater, så Ryssland återfår sina gamla satellitstater och sin forna glans geografiskt som Sovjetunionen? Eller?
Senast redigerad av Hegamon 2024-01-01 kl. 18:13.
Citera
2024-01-01, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Finns det bäring i påståendena att Ryssland vill återfå sina satellitstater, Estland, Lettland och Baltikum? Även finns intresset i att invadera Polen?

Det är media som spridit varningar om det vilka från början kommer ifrån västerländska ledare, från Biden i USA, till europeiska ledare inklusive våra svenska ministrar. Enligt Putin är det enbart Ukraina som striden gäller och att det ej finns intresse för andra stater, han har sagt det flera gånger. Personligen är jag skeptisk till att Putin överhuvudtaget vill åt flera stater vilket media och politiker varnar om, då jag uppfattar det som till stor del paranoia från politiker och lögner från media.

Kan ni diskutera frågeställning huruvida Putin planerar att utvidga kriget till andra europeiska stater?

Ett inlägg här där två användare diskuterar hur media ljuger och förvränger utfallet i Ukrainakriget till västs framgång. När fallet visar sig vara tvärt om, det är Ryssland som dragit det längre strået i Ukrainakriget: (FB) Putin, the top dog

Samma argumentationsteknik kan jag anta gäller inför argumenteten att Ryssland vill utvidga och anfalla andra europeiska stater. Det är påhitt? Eller?

Har svårt att föreställa mig att Ryssland har den militära kapaciteten att angripa ytterligare ett land.
Citera
2024-01-01, 18:04
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:

Samma argumentationsteknik kan jag anta gäller inför argumenteten att Ryssland vill utvidga och anfalla andra europeiska stater. Det är påhitt? Eller?

Antagligen beror det på hur fientliga NATO och Europa är. Om den ryska eliten är rationell (men fortfarande har sin smått paranoida syn på väst) så har de ett worst-case-scenarie. Sovjet resonerade som så att det krävdes preventiva angrepp inför andra världskriget för att kunna försvara sig för en samlad attack av Tyskland och andra centraleuropeiska länder.

Där har varit en märklig suicidal tendens från en del ledare i dessa små länder. T ex finner jag Litauens agerande när de stängde Suwalki-korridoren sommaren 2022 helt oansvarigt, i förhållande till vad de kunde vinna.

I nuläget kan man ju tydligt se att ryssarna inte har förmågan att ta Baltikum. Man kan inte planera något utan att ha tillräcklig förmåga.

Summa summarum blir min analys att vi inte kan utesluta ett krig i Baltikum, och bör förbereda oss därefter. Men inte nödvändigtvis vara med i NATO.
Citera
2024-01-01, 18:08
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raptenen
Har svårt att föreställa mig att Ryssland har den militära kapaciteten att angripa ytterligare ett land.

Utifrån att Kaliningrad byggs upp militärt så tror jag det finns en rysk medvetenhet om en eventuell kommande strid i Östersjön. Men jag vet faktiskt inget alls om storleken på den ryska östersjöflottan eller ens vilka förband eller vilken kapacitet som finns i Kaliningrad.

Jag misstänker att det inte är jättesvårt att spränga sönder våra svenska strategiskt viktiga örlogshamnar och sedan svälta ut våra u-båtar i Östersjön för att deras depåer är sönder. Likaså har vi i Sverige väldigt få stridsfartyg som är större, det är mest småbåtar kvar av vår svenska flotta. Jag vet att vi har ett starkt flygvapen, men våra luftvärnssystem är inte utbyggda eller ens utplacerade. Vi har väldigt få aktivt verksamma yrkessoldater.

Kapaciteten som Ryssland har om ett år eller tre år, måste vara betydligt starkare än idag. Hela deras ekonomi är omställd till en krigsekonomi. I Sverige har vi börjat prata om att att utvidga Försvarsmaktens budget med över 1/3-del kommande sex år: https://www.forsvarsmakten.se/conten...t-bilaga-2.pdf
Citera
2024-01-01, 18:28
Medlem
Europes avatar
Ryssland hade så klart tänkt snabbt invadera och krossa Ukrainas styre, något som även alla andra förväntade sig skulle ske. Därefter hade det blivit Moldavien och andra länder och områden.

Men nu har ju ryssen kört fast i Ukraina och att då utvidga kriget låter ju som minst sagt riskabelt. Rysslands enda hopp är att västvärlden ska sluta stödja Ukraina, vilket är orsaken till alla dessa påverkanskampanjer som även märks av här på Flashback.

Bara för att man vill återta gamla områden (inklusive Finland) innebär ju inte att man kan. Många forna imperier har försökt återskapa sig, men det brukar inte lyckas.
Citera
2024-01-01, 18:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Det är media som spridit varningar om det vilka från början kommer ifrån västerländska ledare, från Biden i USA, till europeiska ledare inklusive våra svenska ministrar. Enligt Putin är det enbart Ukraina som striden gäller och att det ej finns intresse för andra stater, han har sagt det flera gånger.

Jag tror man får ta ganska lätt på vad Putin säger. Han ljuger vanemässigt. T.ex innan invasionen av Ukraina så försäkrade han att han inte hade några planer på att invadera Ukraina. Hans soldater som hade grupperats strax utanför Ukrainas gräns var bara där för övningar. Planerade övningar. Sedan skulle de hem igen.

Citat:
The West has said Russia is likely to invade Ukraine soon but Vladimir Putin denies this, saying he is just carrying out planned military exercises.

Russian military drills are "purely defensive" and "not a threat to any other country", Vladimir Putin has said. The Russian president denied he was going to invade Ukraine following Western leaders warning an incursion is imminent as Moscow amasses more than 150,000 troops at the border.

https://news.sky.com/story/ukraine-c...inent-12545284

Angående varningar så varnade ju Biden och USA innan Rysslands invasion av Ukraina att Ryssland sannolikt planerade en invasion av Ukraina. Och där fick de ju rätt.

Citat:
Biden warns of Russian invasion of Ukraine within days

https://www.politico.eu/article/us-j...e-within-days/
Citera
2024-01-01, 18:40
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Utifrån att Kaliningrad byggs upp militärt så tror jag det finns en rysk medvetenhet om en eventuell kommande strid i Östersjön. Men jag vet faktiskt inget alls om storleken på den ryska östersjöflottan eller ens vilka förband eller vilken kapacitet som finns i Kaliningrad.

Jag misstänker att det inte är jättesvårt att spränga sönder våra svenska strategiskt viktiga örlogshamnar och sedan svälta ut våra u-båtar i Östersjön för att deras depåer är sönder. Likaså har vi i Sverige väldigt få stridsfartyg som är större, det är mest småbåtar kvar av vår svenska flotta. Jag vet att vi har ett starkt flygvapen, men våra luftvärnssystem är inte utbyggda eller ens utplacerade. Vi har väldigt få aktivt verksamma yrkessoldater.

Kapaciteten som Ryssland har om ett år eller tre år, måste vara betydligt starkare än idag. Hela deras ekonomi är omställd till en krigsekonomi. I Sverige har vi börjat prata om att att utvidga Försvarsmaktens budget med över 1/3-del kommande sex år: https://www.forsvarsmakten.se/conten...t-bilaga-2.pdf
*

Jag har startat en tråd om detta i utrikespolitiska forat.

Ryssland kommer lägga en allt större del av sin BNP på militären, och där man har en stark förhoppning till Trump eventuella val-vinst i USA hösten 2024. Trump skulle i praktiken kunna döda hela USA-biståndet till Ukraina och då det redan finns interna sprickor inom Europa, främst där Italien, Frankrike och Tyskland är mer "vänligt inställda" mot Ryssland än UK, Polen, Finland och Baltikum så kommer det uppstå inbördes bråk inom Europa kring Ukraina.

Galenpannan Orban dessutom.. Beroende på hur Trumpeten agerar utrikespolitiskt så kan det uppstå ett globalt makt-vakuum som Ryssland kan utnyttja. Försvinner biståndet till Ukraina från USAs del kommer Europa vara tveksamma med samma bistånd --> sprickorna och bråk uppstår internt inom Europa --> Putin utnyttjar det.

Är Trump skeptisk rent generellt till NATO och säger att Europas problem är just det - Europas problem kommer vi ha gigantiska problem i Europa inom slutet av decenniet.

Därför är det av yttersta vikt att bevaka valet i USA, och förvänta sig att Putin mobiliserar minst 500 000 man efter att han vinner valet i år och att Ukraina gör samma sak.

Jag gick från att vara skeptisk till ett potentiellt framtida krig i Europa till att se det som en just nu, osannolik möjlighet. Som lär kunna bli väldigt sannolik om Trump vinner.
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2024-01-01 kl. 18:43.
Citera
2024-01-01, 18:48
Medlem
Sgt.Blands avatar
Jag gör bedömningen att det är rätt så sannolikt att Nato går in i Ukraina. Men många tror ju att Kina då tycker att det är fritt fram för att sno åt sig typ halva Ryssland. Vad väljer man liksom, nazister eller kommunister? Därför fortsätter kriget som nu i en lågintensiv fas ett tag till. Sen finns ju alltid risken att det blir nån form av revolution i Ryssland också som är mer intern och inte styrd utifrån så svårt att direkt påverka den. Oavsett vad som händer så lär nog Kina ta chansen att sno åt sig ett ordenligt stycke rysk mark när den dyker upp.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2024-01-01 kl. 18:55.
Citera
2024-01-01, 18:58
Medlem
Brutes avatar
Citat:

Det fetstilade inledningsvis, var har du läst om det?
Strax innan jul läste jag att Putin flyttat sitt luftförsvar från Kaliningrad, att användas mot Ukraina.

Stora nyheter för mig, om ryssen nu alltså upprustar i Kaliningrad.

//Brute
Citera
2024-01-01, 19:14
Medlem
Citat:

Med tanke på att Sverige har bland världens bästa stealth ubåtar, som i krigsspel enkelt sänker USAs flottans stolthet, samt bland världens bästa flyg så är jag inte särskilt oroad. Luftvärnsförsvar och MANPADS finns de gott om och markvägen genom norrland blir omöjlig för dom.

Det har tagit två år för Ryssland att komma dit dom är idag i Ukraina, ett av europas fattigaste länder. Att drömma om att öppna upp en front från Polen till Finland är inte realistiskt. Har svårt att se det som realistisk även om 3 år.
Citera
2024-01-01, 19:20
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Det fetstilade inledningsvis, var har du läst om det?
Strax innan jul läste jag att Putin flyttat sitt luftförsvar från Kaliningrad, att användas mot Ukraina.

Stora nyheter för mig, om ryssen nu alltså upprustar i Kaliningrad.

//Brute

Jag hörd meningen på ett program på YT: "Att det sker en uppbyggnad av militära resurser i Kaliningrad, vilket det idag talas om i väldigt liten utsträckning". Jag hittar inte källan, ska se om jag hittar den.

Tillsvidare har jag denna källan om att Ryssland installerar hypersoniska missiler och luftförsvarssystem i Kaliningrad: https://www.youtube.com/watch?v=qMZFQLYgMcU&t=38s
Citera
2024-01-01, 19:22
Medlem
RealTides avatar
Citat:

Samma argumentationsteknik kan jag anta gäller inför argumenteten att Ryssland vill utvidga och anfalla andra europeiska stater. Det är påhitt att Ryssland ens vill utvidga sitt territorium genom att anfalla andra stater, så Ryssland återfår sina gamla satellitstater och sin forna glans geografiskt som Sovjetunionen? Eller?
Ja det finns visst fog för att ta putin och kreml på allvar när dom yrar om stor-ryssland och imperium, det tvivlar ju ingen redig på efter de senaste årens händelser.

Du verkar lite dum i huvet?, då du tydligen missat putlers alla märkliga tal och skrifter om det " gamla imperiet"?, eller så är du väl bara ännu en vatnik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in