Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Utifrån att Kaliningrad byggs upp militärt så tror jag det finns en rysk medvetenhet om en eventuell kommande strid i Östersjön. Men jag vet faktiskt inget alls om storleken på den ryska östersjöflottan eller ens vilka förband eller vilken kapacitet som finns i Kaliningrad.
Jag misstänker att det inte är jättesvårt att spränga sönder våra svenska strategiskt viktiga örlogshamnar och sedan svälta ut våra u-båtar i Östersjön för att deras depåer är sönder. Likaså har vi i Sverige väldigt få stridsfartyg som är större, det är mest småbåtar kvar av vår svenska flotta. Jag vet att vi har ett starkt flygvapen, men våra luftvärnssystem är inte utbyggda eller ens utplacerade. Vi har väldigt få aktivt verksamma yrkessoldater.
Kapaciteten som Ryssland har om ett år eller tre år, måste vara betydligt starkare än idag. Hela deras ekonomi är omställd till en krigsekonomi. I Sverige har vi börjat prata om att att utvidga Försvarsmaktens budget med över 1/3-del kommande sex år:
https://www.forsvarsmakten.se/conten...t-bilaga-2.pdf
*
Jag har startat en tråd om detta i utrikespolitiska forat.
Ryssland kommer lägga en allt större del av sin BNP på militären, och där man har en stark förhoppning till Trump eventuella val-vinst i USA hösten 2024. Trump skulle i praktiken kunna döda hela USA-biståndet till Ukraina och då det redan finns interna sprickor inom Europa, främst där Italien, Frankrike och Tyskland är mer
"vänligt inställda" mot Ryssland än UK, Polen, Finland och Baltikum så kommer det uppstå inbördes bråk inom Europa kring Ukraina.
Galenpannan Orban dessutom.. Beroende på hur Trumpeten agerar utrikespolitiskt så kan det uppstå ett globalt makt-vakuum som Ryssland kan utnyttja. Försvinner biståndet till Ukraina från USAs del kommer Europa vara tveksamma med samma bistånd --> sprickorna och bråk uppstår internt inom Europa --> Putin utnyttjar det.
Är Trump skeptisk rent generellt till NATO och säger att Europas problem är just det - Europas problem kommer vi ha gigantiska problem i Europa inom slutet av decenniet.
Därför är det av yttersta vikt att bevaka valet i USA, och förvänta sig att Putin mobiliserar minst 500 000 man efter att han vinner valet i år och att Ukraina gör samma sak.
Jag gick från att vara skeptisk till ett potentiellt framtida krig i Europa till att se det som en just nu, osannolik möjlighet. Som lär kunna bli väldigt
sannolik om Trump vinner.