• 1
  • 2
2024-01-01, 14:21
Medlem
Jag har alltid haft väldigt svårt med alla praktiska sysslor där planering och struktur krävs pga autism/add så matlagning har alltid känts som ett väldigt överväldigande uppgift. Jag är i 20-årsåldern och det svåraste jag gjort är pannkakor och de blev riktigt dåligt. Jag skulle vilja lära mig avancerad matlagning alltså att själv kunna marinera och steka en köttbit, att kunna göra en risotto exempelvis och sen kunna exprimentera med smaker när man lärt sig grunderna. Jag förstår att följa recept är hur jag börjar men jag är typ för rädd för att försöka fixa en köttbit själv. Jag vet inte varför men jag vet att jag kommer fucka upp det på ett eller annat sätt.

Hur borde jag börja lära mig matlagning med mina svårigheter?
Senast redigerad av blueberrypancakes 2024-01-01 kl. 14:28.
Citera
2024-01-01, 14:36
Medlem
Träning ger färdighet, kolla mycket youtube exempelvis. Köp hem kött prova dig fram misslyckas gör alla.

Köp en stektermometer är ett bra tips!
Citera
2024-01-01, 14:39
Medlem
Kukloskans avatar
Finns flera vägar att gå. Tror kokböcker är bra. Och att du börjar litet. Jag hade testat att göra matiga sallader till att börja med.
Sen kolla klipp på youtube såklart. Steg-för steg.
På ica recept-sida står ganska utförligt hur man förbereder och går igenom alla stegen.
Du kan be om boendestödjare som visar dig också.
Citera
2024-01-01, 14:46
Medlem
Träning ger färdighet,har en bekant med massor av bokstäver i sin diagnos.
Det har inte hindrat hen från att göra en otrolig Lemon posset.
Ska tilläggas att det är dock det enda hen kan göra med lyckat resultat.
Citera
2024-01-01, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Träning ger färdighet, kolla mycket youtube exempelvis. Köp hem kött prova dig fram misslyckas gör alla.

Köp en stektermometer är ett bra tips!

Vad borde jag börja med? Fläsk och kyckling känns enklast men skulle vilja pröva någon köttbit med färg exempelvis ryggbiff
Citera
2024-01-01, 15:04
Medlem
sommarlovs avatar
Skaffa en sån där bok som man hade i skolan på hemkunskapen.
Har du ingen egen finns det säkert billigt på nätet.
Snabbsökning: https://www.bokborsen.se/view/Holm-A...adiet/12855428

Sedan läser du den på riktigt, slarva inte, läs ett kapitel klart innan du försöker.
När du lagar mat ser du till att det är det du gör, lägg undan mobilen, hörlurar och annat som bara stör.

Se det som ett uppdrag, ett jobb, eller vad som.
Vartefter förstår du hur allt hänger ihop och blir mer självgående.
Även "normies" kollar recept på pannkakor efter många år...
Citera
2024-01-01, 15:22
Medlem
Liberationfronts avatar
Träning, trail snd error, alla gör gel och misslyckas. Börja med enklare rätter. Om du inte kan flippa en pannkaka direkt i pannan utan stekspade då har du inte den nivån.
Citera
2024-01-01, 15:26
Medlem
Glostrups avatar
Det här kommer du att klara, det gäller bara att inte ge upp när du misslyckas utan istället ge dig själv beröm när något blev bra; inte nödvändigtvis hela rätten, utan även om ett delmoment lyckades. Positiv förstärkning är viktigt.

Steg ett är inställningen, det är helt ok (och normalt) att misslyckas i början men med tiden så blir man mer och mer bekväm och saker går mer på rutin. Ingen blev stjärnkock dag ett, alla (alla!) började som nybörjare, men många hade en bra guide (mamma eller mormor kanske) i lärandet. Har du nån som kan lära dig så blir det både lättare och roligare.

Steg två är att ha rätt hjälpmedel. Du behöver inget avancerat, men se till att du har allt som behövs för att ge dig trygghet att du följer recepten på ett bra sätt. Du behöver:
- Mått (liter, halvliter, deciliter, matsked, tesked, kryddmått). Eventuellt en hushållsvåg.
- Kastrull och stekpanna (gärna med lock)
- En stekspade, en visp, en slev och en slickepott (finns set på ikea)
- En bra kockkniv att hacka och skära med. Du behöver inte en dyr, IKEA är helt ok.
- Ett durkslag
- En större bunke att blanda saker i
- Förslutningsbara plastpåsar för marinader och annat

Steg två och ett halvt är lite överkurs, men du skulle kunna få enormt mycket bättre resultat om du skaffar några få hjälpmedel som kan underlätta ditt matlagande och ge perfekta resultat varje gång.
- Riskokare är ett uppenbart val, då får du alltid perfekt ris och kan fokusera på proteinet/tillbehören
- En köttermometer (borde nog nästan räknas till grundutrustningen. Ikeas duger)
- En bra pastakastrull
- Kanske en airfryer, inte min favorit men har hört att folk får bra resultat i dem

Steg tre är att välja ett relativt lätt recept som du repeterar tills det sitter. Jag skulle kanske börja med frukostmat (en omelett kanske) men det går förstås att börja med vad som helst som man gillar. Ica har recept som är klassade efter svårighetsgrad, börja med de enklaste.

Steg fyra är att köpa alla ingredienser (köp lite mer av allt) och sätta igång. Tänk på att fläsk och kyckling kräver att köttet är tillräckligt tillagat, och därför kan vara lite svårare i början. Nötkött är enklare.

Lycka till, berätta gärna hur det går.
Citera
2024-01-01, 15:29
Medlem
olasvenssons avatar
Att göra pannkakor första gången, blir ofta att det går fel. Inget konstigt. Du får träna, träna och träna.
Citera
2024-01-01, 15:47
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrypancakes
Jag har alltid haft väldigt svårt med alla praktiska sysslor där planering och struktur krävs pga autism/add så matlagning har alltid känts som ett väldigt överväldigande uppgift. Jag är i 20-årsåldern och det svåraste jag gjort är pannkakor och de blev riktigt dåligt. Jag skulle vilja lära mig avancerad matlagning alltså att själv kunna marinera och steka en köttbit, att kunna göra en risotto exempelvis och sen kunna exprimentera med smaker när man lärt sig grunderna. Jag förstår att följa recept är hur jag börjar men jag är typ för rädd för att försöka fixa en köttbit själv. Jag vet inte varför men jag vet att jag kommer fucka upp det på ett eller annat sätt.

Hur borde jag börja lära mig matlagning med mina svårigheter?

En kompis som inte bara är bra på att laga mat utan också förstår dina svårigheter är väl bästa hjälpen i början

Det svåra för dig är ju kombon autism OCH add? Annars brukar folk på spektrat vara rätt jävla bra kockar om dom får tid att preppa allt. Matlagning är bara kemi men man får äta upp labb-resultatet ändå - så följer man allt noggrannt och steg för steg funkar det. Sen finns ju variablar som alltid tillkommer och ger problem, och det finns också antaganden i alla recept. Där personen som skrev receptet antar att personen som läser det är medveten om dom.

Snacka med en polare, gör nån rätt tillsammans efter ett recept, skriv ner problemen du hittade så du vet dom längre fram och kan anpassa dig.
Citera
2024-01-01, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det här kommer du att klara, det gäller bara att inte ge upp när du misslyckas utan istället ge dig själv beröm när något blev bra; inte nödvändigtvis hela rätten, utan även om ett delmoment lyckades. Positiv förstärkning är viktigt.

Steg ett är inställningen, det är helt ok (och normalt) att misslyckas i början men med tiden så blir man mer och mer bekväm och saker går mer på rutin. Ingen blev stjärnkock dag ett, alla (alla!) började som nybörjare, men många hade en bra guide (mamma eller mormor kanske) i lärandet. Har du nån som kan lära dig så blir det både lättare och roligare.

Steg två är att ha rätt hjälpmedel. Du behöver inget avancerat, men se till att du har allt som behövs för att ge dig trygghet att du följer recepten på ett bra sätt. Du behöver:
- Mått (liter, halvliter, deciliter, matsked, tesked, kryddmått). Eventuellt en hushållsvåg.
- Kastrull och stekpanna (gärna med lock)
- En stekspade, en visp, en slev och en slickepott (finns set på ikea)
- En bra kockkniv att hacka och skära med. Du behöver inte en dyr, IKEA är helt ok.
- Ett durkslag
- En större bunke att blanda saker i
- Förslutningsbara plastpåsar för marinader och annat

Steg två och ett halvt är lite överkurs, men du skulle kunna få enormt mycket bättre resultat om du skaffar några få hjälpmedel som kan underlätta ditt matlagande och ge perfekta resultat varje gång.
- Riskokare är ett uppenbart val, då får du alltid perfekt ris och kan fokusera på proteinet/tillbehören
- En köttermometer (borde nog nästan räknas till grundutrustningen. Ikeas duger)
- En bra pastakastrull
- Kanske en airfryer, inte min favorit men har hört att folk får bra resultat i dem

Steg tre är att välja ett relativt lätt recept som du repeterar tills det sitter. Jag skulle kanske börja med frukostmat (en omelett kanske) men det går förstås att börja med vad som helst som man gillar. Ica har recept som är klassade efter svårighetsgrad, börja med de enklaste.

Steg fyra är att köpa alla ingredienser (köp lite mer av allt) och sätta igång. Tänk på att fläsk och kyckling kräver att köttet är tillräckligt tillagat, och därför kan vara lite svårare i början. Nötkött är enklare.

Lycka till, berätta gärna hur det går.

Jag har allt utom riskokare, köttermometer och airfryer. Köttermometer ska inhandlas imorgon. Jag skulle vilja kunna fritera saker, att göra egna pommes skulle va dunder. Tänker jag att jag kan använda denna tråd för att dokumentera mina resultat, tänker att jag börja laga en måltid varje dag som jag sedan tar bild på och recenserar och skriver ner vad som var svårt. Om jag någonsin blir duktig skulle det nog va roligt att kunna se tillbaka på.

Tänker göra egna hamburgare av nötfärs idag och så gör jag något med resten av färsen imorgon
Citera
2024-01-01, 17:44
Medlem
https://ibb.co/54wThDJ

Prövade hamburgare och klyftpotatis, hamburgaren blev ganska torr. Inte det snyggaste eller godaste men både glad och överraskad att det inte ser ut som att ett dagisbarn gjort de och att de gick att äta. Det tog förvisso väldigt lång tid för mig att förstå hur jag skulle skära potatisen och oljan låg och puttrade på vänster sida medans inge oljan ens syndes på höger sidan. Positivt överraskad allt som allt. Kanske har jag överskattat mina svårigheter men vi får väl se vad som händer när ett mer utförligt recept ska följas
Senast redigerad av blueberrypancakes 2024-01-01 kl. 17:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in