• 1
  • 2
2024-01-01, 14:16
Medlem
Karembeus avatar
Lng historia kort: Har kpt ett hus och beviljats ett rntefritt handpenningsln i vntan p frsljning av min lgenhet. Eftersom bolnet ska tas genom Swedbank och fastighetsaffrerna frmedlats genom Fastighetsbyrn s kunde jag tnjuta ett rntefritt handpenningsln i max 6 mnader (med start november 2023). (Har ett skriftligt avtal i min internetbank med de villkoren som r signerat).
Idag nr jag loggar in p Internetbanken s ser jag att Swedbank dragit alla mina pengar p samtliga konton, detta fr att betala en aviserade betalning den 30/12 p svl amortering och rnta p detta handpenningsln p ett par hundra tusen plus att jag nu har en innestende skuld som skulle ha betalats den 30/12. Vad fan har gtt fel? Knns som ren stld! Ska naturligtvis ringa lokala kontoret imorgon fr att f ordning p detta. Visst kan jag leva ngra dagar utan likvida medel men nog borde man kunna begra ngon slags ersttning eller liknande?
Citera
2024-01-01, 14:29
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
Lng historia kort: Har kpt ett hus och beviljats ett rntefritt handpenningsln. Vad fan har gtt fel?

Hller med! Mar br inte behva lna sig till handpenning. GLHF!
Citera
2024-01-01, 14:29
Medlem
Citat:
Lng historia kort: Har kpt ett hus och beviljats ett rntefritt handpenningsln i vntan p frsljning av min lgenhet. Eftersom bolnet ska tas genom Swedbank och fastighetsaffrerna frmedlats genom Fastighetsbyrn s kunde jag tnjuta ett rntefritt handpenningsln i max 6 mnader (med start november 2023). (Har ett skriftligt avtal i min internetbank med de villkoren som r signerat).
Idag nr jag loggar in p Internetbanken s ser jag att Swedbank dragit alla mina pengar p samtliga konton, detta fr att betala en aviserade betalning den 30/12 p svl amortering och rnta p detta handpenningsln p ett par hundra tusen plus att jag nu har en innestende skuld som skulle ha betalats den 30/12. Vad fan har gtt fel? Knns som ren stld! Ska naturligtvis ringa lokala kontoret imorgon fr att f ordning p detta. Visst kan jag leva ngra dagar utan likvida medel men nog borde man kunna begra ngon slags ersttning eller liknande?

1. Vad fan har du tagit fr HANDPENNINGS-ln som en skulle kunna ha en amortering och rnta p ngra hundra tusen?

2. Har svrt att se att man lyckas med att f ersttning om du inte kan bevisa att det gjort dig ngon ekonomiskskada.
Citera
2024-01-01, 14:42
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Hller med! Mar br inte behva lna sig till handpenning. GLHF!

Naturligtvis inte, men nr chansen gavs till rntefritt under 6 mnader, dessutom en stor summa pengar, s tnkte jag att jag tar det, investerar summan utan risk och ser till att det har vuxit med ngra procent nr det r dags att betala tillbaka det ursprungliga beloppet.
Citera
2024-01-01, 14:45
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
1. Vad fan har du tagit fr HANDPENNINGS-ln som en skulle kunna ha en amortering och rnta p ngra hundra tusen?

2. Har svrt att se att man lyckas med att f ersttning om du inte kan bevisa att det gjort dig ngon ekonomiskskada.

Handpenningslnet r ju bara 10% av bostadens kppris vilket innebr nrmare en halv miljon, ngot de tydligen hade aviserat om att det skulle vara tillbakabetalt (+rnta) den 30/12. I mitt signerade avtal str specificerat 6 mnader frn brjan av november.
Citera
2024-01-01, 14:56
Medlem
Nt som inte gr att lsa p flashback.
Men dina sparpengar p banken r inte dina. De r bankens. Sen har banken en skuld till dig.
Citera
2024-01-01, 15:04
Medlem
SexgalenZombies avatar
Ersttning kan man i Sverige i princip enbart krva fr uppkommen skada.

Vilken skada menar du att detta "misstag" orsakat som krver ersttning?
Citera
2024-01-01, 15:09
Medlem
Citat:

Nr fick du aviseringen att pengarna skulle dras?
Citera
2024-01-01, 15:20
Medlem
kermassas avatar
Nr fr du tilltrde till din nya bostad?
Citera
2024-01-01, 15:21
Medlem
Citat:
Handpenningslnet r ju bara 10% av bostadens kppris vilket innebr nrmare en halv miljon, ngot de tydligen hade aviserat om att det skulle vara tillbakabetalt (+rnta) den 30/12. I mitt signerade avtal str specificerat 6 mnader frn brjan av november.

Jaha, missuppfattade dig helt.

Lter extremt mrkligt allt. Hoppas de lser sig
Citera
2024-01-01, 15:24
Medlem
Duerfs avatar
Det verkar som Swedbank har lagt upp lnet p fr kort lptid. Det r normalt att hela lnet ska amorteras nr det lper ut (drav jtteamorteringen) efter sex mnader men eftersom man har tilltrde och frntrde innan dess r detta inget som kommer orsaka problem.

Ring dem i morgon, s reder de ut det hr. Det r rimligt att du fr ngon sorts kompensation fr besvret.
Citera
2024-01-01, 15:46
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Naturligtvis inte, men nr chansen gavs till rntefritt under 6 mnader, dessutom en stor summa pengar, s tnkte jag att jag tar det, investerar summan utan risk och ser till att det har vuxit med ngra procent nr det r dags att betala tillbaka det ursprungliga beloppet.

Str skert ngot i avtalet du skrev p nr du tog lnet att du inte fick anvnda pengarna till annat n handpenning, sen investerade du dom istllet, och p grund av detta avtalsbrott har dom sagt upp lnet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in