Tyvärr har de inte krossat gängen utan samarbetar med gängen. Och så har de ändrat i statistikens innehåll. Mord i fängelser och kroppar som hittas i massgravar ingår inte längre.
Du har inte varit på plats hör jag. El Salvador är nu en plats där vanliga familjer kan vistas ute på kvällarna eller åka buss. Detta var inte möjligt för bara några år sedan. Detta är den allmänna uppfattningen bland vanliga medborgare. Antar att vi kan enas om att det kan anses vara verkligheten.
..Att gängmedlemmar fortsätter försöker ta kål på varandra i fängelse är säkert möjligt men det sker sannolikt i väsentligt lägre utsträckning än i frihet.
Antar att du vill stänga alla fängelser i Sverige också ?
Du har inte varit på plats hör jag. El Salvador är nu en plats där vanliga familjer kan vistas ute på kvällarna eller åka buss. Detta var inte möjligt för bara några år sedan. Detta är den allmänna uppfattningen bland vanliga medborgare. Antar att vi kan enas om att det kan anses vara verkligheten.
..Att gängmedlemmar fortsätter försöker ta kål på varandra i fängelse är säkert möjligt men det sker sannolikt i väsentligt lägre utsträckning än i frihet.
Om det nu visar sig att antalet fall av dödligt våld i Sverige har minskat (en minskning med nästan 20-25% från föregående år), kan det inte tyda på något det med? Kriminalpolitiken i El Salvador är visserligen både radikalt och intressant, men i förhållande till samhällen i Europa så blir det en fråga kring huruvida rättssäkerheten kan garanteras eller inte. Men vad anser du om siffrorna i tråden? Välkomnar alltid kritik eller andra typer av sammanställningar av resultatet
Jag tycker att man ska ta statistik där man ändrat parametrarna för vad som ingår i statistiken med en nypa salt.
Vill du ha en diskussion om det dödliga våldet i Sverige eller inte? Att du går in i ett sidospår om det minskade våldet i El Salvador blir ju inte mer relevant i frågan om huruvida antalet mord/dråp ökar eller minskar i Sverige.
2024-12-15
Valsta, Märsta
Tillvägagångssätt: "överfallsmord"
BO: Kvinna i 30-årsldern
GM: Okänd
SÄKERT FALL
2024-12-16
Teleborg, Växjö
Tillvägagångssätt: Skjutning
BO: Kvinna i 30-årsldern
SÄKERT FALL
2024-12-19
Centrala Norrköping
Tillvägagångssätt: Skjutning
BO: Man i 20-årsåldern
SÄKERT FALL
2024-12-24
Bollebygd
Tillvägagångssätt: Okänt (hittad i utbränd bil)
BO: Okänd
GM: Fem anhållna män över 30-årsåldern
SÄKERT FALL
Den preliminära siffran på antalet säkra fall av dödligt våld 2024 landar mellan 90 och 92. Väldigt svårt att avgöra ifall det kommer ske några större omrubriceringar framöver. Möjligtvis tillkommer nya uppdateringar i gamla fall. Svårt att tyda i nuläget.
Senast redigerad av BrunkeMundt 2025-02-10 kl. 21:58.
#189 2024-12-06 (försvunnen) - 2025-03-15 (hittad avliden)
Hällefors
Tillvägagångssätt: Okänt
BO: Kvinna i 45-årsåldern
MGM: Man i 55-årsåldern OSÄKERT FALL
I takt med att Brå kommer släppa den slutgiltiga rapporten för 2024 nu på måndag, så är jag säker i mitt påstående att antalet säkra fall kommer ligga mellan 91-94. Jag ställer mig högst tveksam till att antalet säkra fall kommer överskrida 100-spärren.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!