Citat:
Om fyrverkerier ska vara tillåtna för privatpersoner ska det endast vara mellan 23-01 på nyårsnatten och på lämpligt ställe. Den som använder fyrverkerier vid annat tillfälle utan särskilt tillstånd bör dömas till fängelse i minst 5 år, mer om det lett till skador på andra personer.
I princip håller jag med dig. Reglerna för försäljning och hantering av fyrverkerier borde skärpas kraftigt, och straffen för att bryta mot dessa regler borde vara betydligt hårdare (inkl. fängelse).
Problemet är att vi i så fall troligen skulle få en omfattande insmuggling och illegal försäljning av fyrverkerier. Dessutom skulle ännu fler idioter sannolikt experimentera med hemmagjorda fyrverkeripjäser, vilket antagligen skulle resultera i ännu fler olyckor, bränder osv.
Och hur skulle polisen ha resurser till att jaga folk som tillverkar/säljer illegala fyrverkerier, när de knappt hinner utreda den allra grövsta kriminaliteten (gängrelaterade skott- och sprängdåd etc.)?
Det vi får hoppas på är snarare en mentalitetsförändring, dvs. att det gradvis blir mer och mer impopulärt att hålla på med fyrverkerier, ungefär som att rökning under de senaste decennierna minskat och kommit att ses som en lågstatusmarkör, istället för något "coolt" och attraktivt.
Jag har tyckt mig ana en sådan mentalitetsförändring är på gång. I mitt bostadsområde (huvudsakligen etniskt svensk lägre medelklass) har det varit mindre och mindre skjutande med raketer och smällare de senaste åren. Och bland vänner och bekanta på Facebook ser jag fler och fler (i olika åldrar) som i sina inlägg tar avstånd från raketskjutande kring nyår.
Men det stora problemet är förstås - som vanligt - våra importerade "pensionsräddare" från Mellanöstern och Afrika. I de grupperna pågår knappast någon mentalitetsförändring vad gäller fyrverkerier.