• 1
  • 2
2023-12-30, 20:33
Medlem
invandrar-leffes avatar
Jag fick just en otrevlig verraskning nr jag upptckte att alla mina program p min 24x7-PC pltsligt blivit raderade vid en av windows initierad uppdatering (allts inte begrd av mig).
Nu handlar det inte om ngra mngder av program och jag verlever utan vidare detta men extremt strande och i en annan situation hade det ju kunnat vara en fullstndig katastrof.
Man kanske ska vara glad att man anvnder mac fr allt "viktigt arbete" ...

Har ngon annan drabbats av detta nyligen?
Jag antar att det r ngon bugg i deras uppdateringsrutin fr det kan vl knappast vara lagligt fr Miocrosoft att avinstallera och radera anvndarens program utan anvndarens medgivande.
Citera
2023-12-30, 21:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vad heter denna eller dessa uppdateringar? Se loggen som avser Windows Update.
Citera
2023-12-30, 23:09
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Jag fick just en otrevlig verraskning nr jag upptckte att alla mina program p min 24x7-PC pltsligt blivit raderade vid en av windows initierad uppdatering (allts inte begrd av mig).
Nu handlar det inte om ngra mngder av program och jag verlever utan vidare detta men extremt strande och i en annan situation hade det ju kunnat vara en fullstndig katastrof.

Jag antar att det r ngon bugg i deras uppdateringsrutin fr det kan vl knappast vara lagligt fr Miocrosoft att avinstallera och radera anvndarens program utan anvndarens medgivande.

Inget jag har lst eller hrt talas om p ntet i nrtid s det r nog rtt unikt. Men, det hnder ibland fast det r ovanligt. Var lite vanligare p W7 tiden.

Drfr tar man full kontroll ver W.update med lmpliga program.
Citera
2023-12-31, 07:07
Medlem
Hade disken en ldre Windows version som du uppdaterade till 11?

Kanske ditt Windows som buggade. Skulle nog gra en ren installation frn USB.

Passa d p att ta bort alla partitioner p disken och lte den sjlv skapa nya rtt genom att fortstt. Vissa fel krvde att man gick s lngt fr att fixa fr s var kvar eller kom tillbaka nr folk frst bara formaterade, reparerade, terstllde p olika stt. Tar bara ngra sekunder extra.

https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows11
Behver ngot 10 s finns lnk till det lngst upp p sidan under Windows. Den andra bl knappen laddar ned verktyget som i sin tur ladda ned Windows. Ls alternativen och vlj hur du vill gra.
Citera
2023-12-31, 23:31
Avstngd
konstapels avatar
Citat:

Nej, windows update tar inte bort program.
Citera
2024-01-01, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
r ganska sker p att Classic Start avinstallerades i en feature update fr mig. Skulle inte bli frvnad om Windows ven flaggat en handfull liknande program.
Citera
2024-01-01, 12:32
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vad heter denna eller dessa uppdateringar? Se loggen som avser Windows Update.
Tyvrr kan jag inte kolla fr efter en omstart p uppmaning av windows s startar den inte ens.
Nr jag bootar p en annan drive s ser det inte ut att vara ngot fysiskt fel p disken som vgrar boota.
Citera
2024-01-01, 12:32
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Inget jag har lst eller hrt talas om p ntet i nrtid s det r nog rtt unikt. Men, det hnder ibland fast det r ovanligt. Var lite vanligare p W7 tiden.

Drfr tar man full kontroll ver W.update med lmpliga program.

Har du ngra rekommendationer?
Citera
2024-01-01, 12:37
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nu gjorde den det iaf men efter ytterligare om start s bootar den inte ens s windows update r inte buggfri. Alla program jag sjlv installerat frutom Microsoftprogram och Firefox raderades (editorer, VPN- och torrentklienter mm).
Senast redigerad av invandrar-leffe 2024-01-01 kl. 12:41.
Citera
2024-01-01, 14:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Har du ngra rekommendationer?

Windows Update Blocker, WUB, frn Sordum, ett enkelt stt att till 100% stnga av W.update. Det enda det slpper frbi r uppdateringar/virusdefinitioner till Ms Defender.

Wumt: https://www.majorgeeks.com/files/det..._minitool.html. Ger kontroll ver vad som installeras.

Bgge anvnds av mnga var fr sig eller separat. Jag kr bgge och har drmed FULL kontroll ver W.update.

Att det ska ha raderat s dr mycket r ovanligt och fr en att tnka att det kan vara disken, eller ngon vldigt ovanlig kompatibilitetsfrga.

Gr en rddningsdisk med hjlp av en Os-ISO och om mjligt reparera Os:et till funktionsdugligt. Windows ska ha gjort en terstllningsmjlighet vilket d r 1 anvndbart alternativ, ngot som inte alltid fungerar s ven om man anvnder ovan "uppdateringskontroll" s br man gra systemavbilder fr framtida Os-kontroll. Helst externa. Men minst ↓ ↓ ↓
Senast redigerad av 1FF 2024-01-01 kl. 14:56.
Citera
2024-01-01, 18:35
Medlem
Citat:
Tyvrr kan jag inte kolla fr efter en omstart p uppmaning av windows s startar den inte ens.
Nr jag bootar p en annan drive s ser det inte ut att vara ngot fysiskt fel p disken som vgrar boota.
Installera om Windows 11?
Citera
2024-01-03, 02:11
Medlem
tomatlarss avatar
Aldrig varit med om att Windows uppdaterar sig utan att frga frst. Har du gjort en virus skanning p senare tid? Lter mer som att du har ftt ngot skit p datorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in