2023-12-29, 11:01
Medlem
När jag installerar windows 10 från ett stort USB (256GB) så tror windows installation att mitt stora usbminne är en hårddisk och därför valbart när jag väljer vilket media som win10 skall installeras på.

Gör jag samma procedur med mitt andra minne (64GB) så syns inte detta minne.

Jag hittar inget i rufus som simulerar stor hårddisk, så inget som är avklickbart i menyerna. Kan detta vara en "feature" från tiden då usb inte var så stora, så windows utgår från att mitt usb på 256gb är en hårddisk?

Båda minnerna är relativt snabba, 200+ mb/sec kontra 300+ mb/sec USB-A 3.1

Version är 22H2 nerladdat från Microsofts officiella sida, därefter konverterat från ESR till WIM.
Citera
2023-12-29, 11:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazara
När jag installerar windows 10 från ett stort USB (256GB) så tror windows installation att mitt stora usbminne är en hårddisk och därför valbart när jag väljer vilket media som win10 skall installeras på.

Jag hittar inget i rufus som simulerar stor hårddisk, så inget som är avklickbart i menyerna. Kan detta vara en "feature" från tiden då usb inte var så stora, så windows utgår från att mitt usb på 256gb är en hårddisk?

Version är 22H2 nerladdat från Microsofts officiella sida, därefter konverterat från ESR till WIM.

Info: https://www.enkelteknik.se/vad-ar-sk...fs-och-hfsplus
Citera
2023-12-29, 11:35
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazara

Eller använd MCT, Media Creation Tool från Ms, som gör allt åt dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in