• 1
  • 2
2006-07-20, 20:59
Bannlyst
Ja?
Citera
2006-07-20, 21:03
Medlem
jockelos avatar
Jag har ingen aning egentligen!

Men det hamnar ju inget damm i fläktarna! För om det hamnar damm på fläktarna så kan dom bli skeva och då förlorar dom effekt samt låter mycket mer. Den förlorade effekten kan ju leda till överhettning av flera komponenter..

fast ju gissar jag bara..
Citera
2006-07-20, 21:28
Medlem
micaeles avatar
För att datorn är en kär livskamrat som, likt en själv, gärna vill leva ett långt och lyckligt liv utan avbrott. Inte tar du död på en nära vän?
Citera
2006-07-20, 21:58
Medlem
Spikeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
Jag har ingen aning egentligen!

Men det hamnar ju inget damm i fläktarna! För om det hamnar damm på fläktarna så kan dom bli skeva och då förlorar dom effekt samt låter mycket mer. Den förlorade effekten kan ju leda till överhettning av flera komponenter..

fast ju gissar jag bara..

Har du sett en server som stått igång 5-6 år i sträck? Där snackar vi damm på fläktarna iaf...

Nej, några vettiga belägg för att ha datorn på 24/7 vet jag inte, förutom att hårddisken lever lättare.
Citera
2006-07-20, 22:39
Medlem
Ufojesuss avatar
Materialen i komponenterna blir utmattade av att växla mellan att vara varma & svala.
Citera
2006-07-20, 22:41
Medlem
Forzos avatar
När man startar en dator blir det en liten strömspike som kan skada olika komponenter om man har otur. Om man alltid har på datorn slipper man den spiken. Det finns dock nackdelar med att ha på datorn dygnet runt också, speciellt om man har windows eftersom minneshanteringen inte är den bästa upplever man till slut att datorn blir segare och segare när ramminnet "tar slut". Så det bästa är att starta om datorn nån gång i månaden om man har windows, med linux eller liknande är minnesläckage inte ett lika stort problem och man kan därför ha på de längre.
Citera
2006-07-29, 19:26
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
Materialen i komponenterna blir utmattade av att växla mellan att vara varma & svala.
Precis, samt att hårddiskar och fläktar slipper att varva upp och ner vilket på sikt leder till slitage. Samtidigt får man ju inte heller glömma att processorer och minnen också har en begränsad livslängd, men den är såpass lång att de blivit så hopplöst föråldrade att de är kastade flera gånger om innan det eventuellt skulle kunna bli ett problem.
Citera
2006-08-03, 14:13
Medlem
bergsturks avatar
Det har aldrig gjorts några seriösa undersökningar som visat att detta öht stämmer. Det är kort sagt en gammal välodlad myt, och det finns lika många argument för att ha datorn på 24/7 som för att låta den gå ner i strömsparläge/stänga av den. Gör vad som passar dig bäst och bry dig sen inte.
Citera
2006-08-03, 14:45
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det har aldrig gjorts några seriösa undersökningar som visat att detta öht stämmer. Det är kort sagt en gammal välodlad myt, och det finns lika många argument för att ha datorn på 24/7 som för att låta den gå ner i strömsparläge/stänga av den. Gör vad som passar dig bäst och bry dig sen inte.

Det är dock ett rätt känt faktum att den enda elektroniska slitagen sker när datorn slås på och av.
Citera
2006-08-03, 14:48
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Det är dock ett rätt känt faktum att den enda elektroniska slitagen sker när datorn slås på och av.

Aha, det är därför inga elektroniska komponenter någonsin går sönder under drift! Försöker du göra dig rolig eller tror du verkligen på vad du skriver? I det senare fallet rekommenderar jag en verklighetsuppfattningsjustering.
Citera
2006-08-03, 14:55
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Aha, det är därför inga elektroniska komponenter någonsin går sönder under drift! Försöker du göra dig rolig eller tror du verkligen på vad du skriver? I det senare fallet rekommenderar jag en verklighetsuppfattningsjustering.

Självklart gå de sönder under drift också, men slitaget är påtagligt mycket större när omgivningen / förutsättningarna ändras. Som någon innan sa när de går från kallt till varmt är ju just en sådan omsvängning i omgivning. Det är iaf så jag är lärd.
Citera
2006-08-03, 15:37
Medlem
Asgarvads avatar
Hisselektronik

Här är ett annat exempel på utmattning av elektronik:

I BR-föreningen där jag bor installerades det hissar för ca 15 år sedan och de styrs förstås av elektronik med en bunt mikrochips på ett kretskort. Problem har uppstått med strejkande hissar i och med att de ju går rätt intermittent och i princip varje hisskörning börjar med ett svalt kretskort som får ström genom sig och värms upp. Efter hissturen hinner kortet svalna ordentligt igen innan det är dags för nästa tur.

All materia som utsätts för temperaturväxlingar ändrar samtidigt storlek. Problemet är att det ju finns en hel rad olika material i ett kretskort med komponenter, ledare och lödda anslutningar och varje material utvidgar sig och drar ihop sig olika mycket och det skapar spånningar och rörelser i materialet som sliter.

Nu är rörelserna bara hundradelar eller tusendelar av en millimeter, men i långa loppet glappar lödskarvarna upp sig och leder till dålig eller ingen kontakt. Vi har alltså det problemet och har fått dryga kostnader genom otaliga driftstopp och därigenom besök av hissfirman. Någon kanske säger: -Men för bövelen, byt ut de trasiga korten mot nya! Tyvärr finns det inte sådana "antika" kort att få tag på längre. Istället måste vi byta ut hela styrsystemet i varenda hiss till moderna grejer och det blir inte billigt.

Gamla hissmaskinerier utan elektronik är troligtvis mycket mer driftsäkra och billigare att reparera än dessa semi-moderna som vi har.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in