Citat:
Ursprungligen postat av
Kackotopi
Ville bara ge TS en grundlggande frstelse hur saker & ting fungerar, bttre att lsa p innan med tanke p TS egna utsaga
"Str den maskinen stilla x timmar s blir set produktions stopp. S jo det kostar miljoner I timmen". Helst ska det vara dokumentation som tcker det mesta, man lr sig mer d n att exempelvis titta p en youtube-video.
Vet inte vad det r som gr att TS tror att hrddisken kommer att g snder om denne gr en reboot... orolig fr en uppdatering? Aldrig haft en dator igng i ver ett decennium, fast om jag nu skulle ha det d hade valet blivit
Debian stable och inte XP, fast Winblows kanske behvs fr uppgiften.
Frstr inte heller varfr TS inte tar in en expert i detta lge och envisas med att gra ngot riskabelt sjlv som kan kosta "miljoner".
Slutligen som bde du och
BackToHegel redan har nmnt, alltid backup- p backup p det som man absolut inte vill frlora.

Enda sklet till att jag skrev om Youtube r att hitta ett klipp som visar hur man klonar p vanligt stt.
Kanske saknas dokumentation och den enda som finns ligger p XP-krran.
Konstigt att inte de som byggt systemet tnkt p att kunna byta hrddisk under drift ?
Men d kanske det inte fanns smidiga lsningar som passade just hr ?
Jo, en expert behvs ju hr faktiskt. Kanske det finns ngot Windows Admin-kommando (konsolen) som tillflligt lser tkomsten till systemdisken ?
Och att TS kan koppla ur strmkabeln och sedan SATA-kabeln p hrddisken medans XP r igng.
D kan man lyfta ut hrddisken och klona den 1:1 i en docka.
Stta tillbaks den och hoppas p att XP fortstter som vanligt.
P Dustin gick det att kpa ldre hrddiskmodeller fr servrar under servrar/reservdelar s dr kan man hitta lmpliga storlekar. Fabriksnya hrddiskar allts.
Vnta dig dock inte ngot lgt pris precis p dessa precis.
Tror faktiskt att jag ngon gng ska ha provat om hur en PC beter sig om den tappar kontakten med systemdisken. Det gr i vart fall inte med IDE-diskar, de kan ta skada, och/eller mobot tar skada.
IDE-diskar identifierar sig bara vid starten frn strmlst, ej under gng.
Disken skickar tydligen en strng med diskparametrarna till BIOS, och BIOS lgger in geometrin
i disktabellerna.
SATA har dock hot-swap. D jag provade tror jag att jag drog ur strmkabeln frst, sedan SATA-kabeln, XP rullade p nd men bara muspekaren aktiverad. Klickade man p ngot program s stod
det "path not found C:\Program Files\XXYYZZ.exe"
ven efter att SATA-kabeln och strmkabeln sedan var isatt s drjde det inte lngre n ngon minut s dk en BlueScreen, en BSOD upp.
Kanske ngon har en XP burk att prova med ?
Drp s startade den om normalt men hade en del frlorade filfragment enligt loggen p NTFS-disken.
Tror att det var en Maxtor Raptor av bsta kvalitet, den snurrade dock i mnga r helt felfritt.
Den ligger hemma p hyllan, och fungerar skert nd fint skulle jag stta i den i
ngon krra nu.
Nja det var ju inget vrdefullt i dessa fragment nd.
Mjligt att man i versionerna av
Windows Server rentav kan redirecta till en annan disk som systemdisk medans systemet r igng ?
Man kan psts det migrera hela maskinen till en ny diskarray om man vill, och detta medans
maskinen nd r igng ?
Det sker dock inte enligt snapshotmodellen, och blir inte en 1:1-kopia.
Gr man tex en defrag-kontroll p den nya kopian s r det 100% skert att det blir 0% fragmentering.
Lser man dock p om detta s verkar det krvas plitliga RAID-kontrollers.
Tja det verkar vara lite av en djungel av mjligheter dr ?
RAID-kontrollers har flera niver av skerhet att systemdisken ska kunna
skrivas/lsas plitligt i alla lgen om det inte blir krnvapenkrig, typ ?
Om den verkligen gtt i 10 rs tid s r det verkligen hg tid att blsa rent den frn damm
och byta flktar mm. Plasten i flktarna blir skr med tiden.
UPS brukar inte hlla s lnge som 10 r, batterierna fungerar smre efter att ha varit i drift 3-5 r cirka.
I och fr sig kanske inte dessa rd r till s mycket hjlp nd ?