Citat:
Ursprungligen postat av
Kackotopi
Ville bara ge TS en grundläggande förståelse hur saker & ting fungerar, bättre att läsa på innan med tanke på TS egna utsaga
"Står den maskinen stilla x timmar så blir set produktions stopp. Så jo det kostar miljoner I timmen". Helst ska det vara dokumentation som täcker det mesta, man lär sig mer då än att exempelvis titta på en youtube-video.
Vet inte vad det är som gör att TS tror att hårddisken kommer att gå sönder om denne gör en reboot... orolig för en uppdatering? Aldrig haft en dator igång i över ett decennium, fast om jag nu skulle ha det då hade valet blivit
Debian stable och inte XP, fast Winblows kanske behövs för uppgiften.
Förstår inte heller varför TS inte tar in en expert i detta läge och envisas med att göra något riskabelt själv som kan kosta "miljoner".
Slutligen som både du och
BackToHegel redan har nämnt, alltid backup- på backup på det som man absolut inte vill förlora.

Enda skälet till att jag skrev om Youtube är att hitta ett klipp som visar hur man klonar på vanligt sätt.
Kanske saknas dokumentation och den enda som finns ligger på XP-kärran.
Konstigt att inte de som byggt systemet tänkt på att kunna byta hårddisk under drift ?
Men då kanske det inte fanns smidiga lösningar som passade just här ?
Jo, en expert behövs ju här faktiskt. Kanske det finns något Windows Admin-kommando (konsolen) som tillfälligt låser åtkomsten till systemdisken ?
Och att TS kan koppla ur strömkabeln och sedan SATA-kabeln på hårddisken medans XP är igång.
Då kan man lyfta ut hårddisken och klona den 1:1 i en docka.
Sätta tillbaks den och hoppas på att XP fortsätter som vanligt.
På Dustin gick det att köpa äldre hårddiskmodeller för servrar under servrar/reservdelar så där kan man hitta lämpliga storlekar. Fabriksnya hårddiskar alltså.
Vänta dig dock inte något lågt pris precis på dessa precis.
Tror faktiskt att jag någon gång ska ha provat om hur en PC beter sig om den tappar kontakten med systemdisken. Det går i vart fall inte med IDE-diskar, de kan ta skada, och/eller mobot tar skada.
IDE-diskar identifierar sig bara vid starten från strömlöst, ej under gång.
Disken skickar tydligen en sträng med diskparametrarna till BIOS, och BIOS lägger in geometrin
i disktabellerna.
SATA har dock hot-swap. Då jag provade tror jag att jag drog ur strömkabeln först, sedan SATA-kabeln, XP rullade på ändå men bara muspekaren aktiverad. Klickade man på något program så stod
det "path not found C:\Program Files\XXYYZZ.exe"
Även efter att SATA-kabeln och strömkabeln sedan var isatt så dröjde det inte längre än någon minut så dök en BlueScreen, en BSOD upp.
Kanske någon har en XP burk att prova med ?
Därpå så startade den om normalt men hade en del förlorade filfragment enligt loggen på NTFS-disken.
Tror att det var en Maxtor Raptor av bästa kvalitet, den snurrade dock i många år helt felfritt.
Den ligger hemma på hyllan, och fungerar säkert ändå fint skulle jag sätta i den i
någon kärra nu.
Nåja det var ju inget värdefullt i dessa fragment ändå.
Möjligt att man i versionerna av
Windows Server rentav kan redirecta till en annan disk som systemdisk medans systemet är igång ?
Man kan påstås det migrera hela maskinen till en ny diskarray om man vill, och detta medans
maskinen ändå är igång ?
Det sker dock inte enligt snapshotmodellen, och blir inte en 1:1-kopia.
Gör man tex en defrag-kontroll på den nya kopian så är det 100% säkert att det blir 0% fragmentering.
Läser man dock på om detta så verkar det krävas pålitliga RAID-kontrollers.
Tja det verkar vara lite av en djungel av möjligheter där ?
RAID-kontrollers har flera nivåer av säkerhet att systemdisken ska kunna
skrivas/läsas pålitligt i alla lägen om det inte blir kärnvapenkrig, typ ?
Om den verkligen gått i 10 års tid så är det verkligen hög tid att blåsa rent den från damm
och byta fläktar mm. Plasten i fläktarna blir skör med tiden.
UPS brukar inte hålla så länge som 10 år, batterierna fungerar sämre efter att ha varit i drift 3-5 år cirka.
I och för sig kanske inte dessa råd är till så mycket hjälp ändå ?