• 5
  • 6
2023-12-29, 23:25
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jag har flera bolag och tjänar mer pengar i månaden än du gör på ett år.
Men jag nöjer mig med ett enkelt liv. Hade en hård barndom och riktigt tufft ekonomiskt ända upp i 25-års ålder.

Vi bor kvar i vår hyresrätt på 100 kvm i city, kör Volvo och äter falukorv och makaroner. Den lilla lediga tiden jag har över älskar jag att spendera med min fru och barn, bland annat genom att se film då det är ett stort intresse för oss.
Livet var skit i så många år att jag troligtvis värderar helt andra saker än du. Fortsätt du med din lyxiga entrecote och ekologiska IPA till vardags.

Inte för att jag behöver förklara detta för dig egentligen men jag hoppas att du tänker efter lite innan du dömer någon nästa gång och är nedlåtande utan anledning.

Från min sida finns noll intresse av att fortsätta diskussionen med dig. Jag kommer inte att svara dig mer, även om du skulle försöka bidra i tråden.

God kväll.

Det låter som den klassiska historien om en person som växte upp knapert och inte kan lämna det tankesättet bakom sig.
Citera
2023-12-30, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Det låter som den klassiska historien om en person som växte upp knapert och inte kan lämna det tankesättet bakom sig.

Det har du helt rätt i.
Citera
2023-12-30, 23:19
Medlem
Roidberts avatar
Tycker själv inte att man ska offra näring för att spara pengar. Det lär kosta mer i slutändan. Man bör få i sig tillräckligt mycket protein varje dag, och att då bara äta bröd, falukorv och makaroner är inte särskilt bra. Men man kan förstås köpa ICA Basic kycklinglår istället för de från Kronfågeln.
Citera
2023-12-30, 23:27
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Spelar ingen roll om man tjänar mycket eller litet, i slutändan spelar det roll hur mycket ens utgifter är jämfört med ens inkomst.

För man måste få över pengar för investera, så du kan ha nån som får +50,000kr/månaden efter skatt men dom kanske har bara 0kr kvar att investera per månad för dom blåser allt på lyx kläder och liknande.

Som jag sa i en annan post tidigare så kan inte ALLA ha ett väl betalt jobb utav många anledningar, dom har inte hjärnan för det, dom har inte pengar för studera, dom har ingen skola i närheten, dom har ej tillräckligt bra betyg för komma in i skolan, osv, osv, osv.

Låt oss säga att bara 25% av människor har hjärnan för att bli läkare, advokater, osv, osv, osv så hjälper det ju inget att stå skrika ifrån hus taken till dom 75% att dom borde öka sina inkomster ifrån fixa bättre jobb, osv, osv, osv och om dom skulle lyckas så blir det mer och mer folk som slåss för dom bättre jobben och vips lönerna går ner och nu är man tillbaks på ruta 1.

Median lönen ligger på 26k/mån vilket borde vara ca 18k efter skatt, så låt oss rita upp 2 exempel med bröder.

Bror A:

Äter frukost hemma men köper lunch & middag ifrån en restaurang, varje måltid kostar 150kr (120kr för pizza & 30kr för dricka) det blir 300kr/dag och på 1 månad blir det 9000kr.

Nu har han kvar 9000kr, han har hyra på 5000kr nu har han kvar 4000kr kvar. Dock så avbetalar han en bil så låt oss säga 3000kr/mån sen sista 1000kr går till bensin och andra saker.

Bror A behöver dock inte bilen eftersom han har inte långt till arbetet, han köpte den för vara han ville ha lite bekvämare liv och styla till sina grannar, vänner, kollegor, familj.

Bror B (B = Bäst):

Äter frukost hemma, men lagar till kyckling med & ris som han äter som lunch & middag båda KOMBINERAT kostar honom kanske 40kr så blir 40kr/dag och på 1 månad blir det 1200kr.

Han sparar 7800kr jämfört med Bror A.

Bror B cyklar till sitt jobb även om det är kanske 20km ifrån hemmet och på detta sättet sparar han 4000kr/mån, dessutom tränar han sin kropp och tar hand om sin hälsa.

Nu har Bror B 11,800kr VARJE MÅNAD han kan investera jämfört med Bror A eller om vi säger runda 11k så blir det 132k på 1 år.

Visst Bror A kan ju försöka öka sina inkomster men vore enklare för honom sänka sina utgifter istället, visst han kan ta ett CSN lån för studera uppåt i sitt arbete eller studera till nåt nytt yrke.

Men det kan ta 1-3 år och han kommer ha ett lån han måste betala tillbaks, dessutom så kommer Bror A inte ha nån fritid eller pengar eftersom han måste välja mellan studera & jobba för att försörja sig själv eller studera på fulltid och inte har pengar om han inte tar ett lån.

Låt oss spola framåt i tiden 3 år och säga han tog ett lån, så han kunde ha frihet. Men nu har han börjat jobba igen och hans lön ligger på 40,000kr/mån INNAN skatt vilket blir 28,000kr/mån.

Så han har gått ifrån få 18,000kr i handen till 28,000kr i handen vilket är 10,000kr, dock försvinner typ 1000kr/mån att betala tillbaks CSN lånet och han har 200k i lån så kommer det ta honom 200 månader/16 år & 8 månader betala tillbaks inte ens räknat med räntan.

Räntan är 1,23% nästa år vilket skulle vara 2460kr i ränta.

Men som du ser så har Bror A spenderar till att studera men han får bara +9000kr i handen efter betalat tillbaka CSN lån varje månad.

Medans om han simpelt hade gjort som Bror B och sänkt sina utgifter så hade han fått +11,000kr i handen varje månad vilket är 2000kr mer.

Dessutom så ska man börja investera så snabbt som möjligt och det är exakt vad Bror B kan göra medans den andra studerar och få ett stort försprång.

Fast på sättet du beskriver det låter det som att Bror A blir den stora vinnaren i slutändan.
Citera
2023-12-30, 23:47
Medlem
Se över era matvanor (inte matkostnader i första hand).
Det är helt otroligt hur många inklusive mig själv som handlar för mycket mat som inte hinns ätas upp och kastas i onödan.
Citera
2023-12-30, 23:49
Citat:
God kväll,

Jag och frugan är ganska ekonomiska av oss men visst gör vi en del (ekonomiskt) onödiga saker.

Jag vill nu, tillsammans med er, se hur mycket vi kan spara totalt genom att eliminera allt onödigt utan att påverka livskvaliteten. Varenda insparad krona kommer att redovisas här.
Experimentet pågår i 3 månader och den totala slutsumman redovisas här. Tråden kommer även uppdateras minst varannan dag. Skulle inte förvåna mig om totalsumman når upp till 20k eller liknande.

Exempel på onödiga saker som kommer snålas in på:
Onödig hämtmat där vi lika gärna kunde gjort lite falukorv och makaroner eller liknande
Appar för streaming - har alldeles för många
Tv hemma - vi streamar allt ändå
Övrigt onödigt som att köpa 3 påsar godis när 1 påse hade räckt, köpa en kaffe påväg till jobbet för att jag var för lat på morgonen osv

Help a brother out med idéer men tänk på att en normal levnadsstandard ska behållas.

Edit: idén lanseras för frugan imorgon så vi får hålla tummarna för att hon är med på noterna.

Sluta köp skräp och köp bitcoin sen tacka mig om tio år.
Citera
2024-02-14, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Köp dina filmer kan du kolla om o om igen gratis.
Billigare att hitta en gratis-sajt så slipper man betala alls
Citera
2024-02-14, 08:26
Medlem
Citat:
Måste tyvärr framföra att frugan inte var så intresserad av detta.

Hon tycker att vi beter oss ekonomiskt klokt redan som det är vilket hon har rätt i.
Så var det med detta experiment.
Det var tråkigt men jag förstår hennes poäng. Hade velat se vad ni landade på!
Citera
2024-03-10, 12:56
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Günther Mårder, Sveriges snålaste man, kan lära dig allt om det där. Hans familj äter frukost för 1,50 kr per person/dag.

Edit: han är också sjuk i huvudet. Han har massor med pengar. Det är alltså frågan om psykisk sjukdom så jag vill helst inte höra massa skämt om det. Allvarliga saker.

Kollade det där 2 min klippet på svt. "Att lära sig älska gröt" är nyckeln eller något, haha! Fyfan vad deppigt. Man ska alltså "lära sig älska" så kallad "mat" som serveras på fritids... tack men nej tack. Sen att han skruvar ner elementen är ju direkt ifrån Joakim von Anka, han gjorde alltid så.
Citera
2024-03-10, 21:20
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Kollade det där 2 min klippet på svt. "Att lära sig älska gröt" är nyckeln eller något, haha! Fyfan vad deppigt. Man ska alltså "lära sig älska" så kallad "mat" som serveras på fritids... tack men nej tack. Sen att han skruvar ner elementen är ju direkt ifrån Joakim von Anka, han gjorde alltid så.

I varma länder är spartipset att höja temperaturen några grader inomhus för att spara pengar...

Mitt råd är att öka inkomsterna, det är långsiktigt den enda vägen framåt.

Håller med dig att det är deppigt.
Citera
2024-03-12, 23:01
Medlem
Citat:
Måste tyvärr framföra att frugan inte var så intresserad av detta.

Hon tycker att vi beter oss ekonomiskt klokt redan som det är vilket hon har rätt i.
Så var det med detta experiment.

Är det inte mer klokt att fokusera din tid på att öka vinsten i bolaget än på att göra matlådor, städa själv eller ens fundera över hur du sparar i sammanhanget småsummor?
Citera
2024-03-12, 23:15
Medlem
zombie-nations avatar
Det är väldigt bra att veta vilka affärer man har och vad de har. Då kan man dra till Biltema eller ÖoB när man behöver just de grejerna.

Mycket apoteksprodukter är lite billigare på Apotea, men kan vara värt att jämföra. Det som är bra med att portot är utspritt på varorna är att man kan ta hem det man behöver när man vill och det kostar inte extra.

Äter gröt ibland för att det är lätt att göra i mikron. Men för värmen och smaken på vintern så älskar jag vetevälling. Mjölk är ju inte superbilligt och man måste vispa mycket för att det inte ska bränna fast, men det är ljuvligt gott. Kan avsluta en dag med detta och sedan krypa ned.

Man gjorde mycket mjölmat förr, den mättade. Nu gör vi gärna en kolhydrat, protein och sallad, och en liten sås. Att koka in vetesås i maten gör en helt annan mättnadskänsla och det visste man förr, man stuvade mycket.

Sedan tycker jag ni ska ha en chiliväxt. Den går nog jämnt upp i pris, men det är roligt när de växer.

Sedan är det väl lite en utmaning var man köper billiga kläder. Gillar Julas kläder, men man kanske inte vill se ut som en jobbare jämnt. Jag har inte slitit ut något köpt på Jula. Jag har en jacka som är likadan 10 år senare.

Skulle inte skicka folk ut i skogen utan TBE-vaccination, men har man det kan man gå på äppelkartan och annan sajt och leta gratis frukt. Lingon och blåbär är härligt att ha hemma. Det känns coolt att få lägga in högklassig frukt och bär på en sådan karta. Men sedan måste man ha någon last med. Annars blir det inte roligt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in