2023-12-29, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Hyres! Boendet behålls oförändrat - vill som sagt inte påverka vår livskvalitet allt för mycket.
Då finns det inte mycket att jobba med där.

Mat går att justera en hel del. Vegetarisk mat kan bli väldigt god och billig, om man nu kan tänka sig byta ut några måltider i veckan.

Kaffe nämnde du, om det nu endast är för att hålla sig pigg, och inte för smaken, kan du med fördel köpa koffeintabletter istället. 200 mg motsvarar ca två koppar kaffe och kostar ca 0,70kr per tablett! Lättare att bära med än en termos också
Citera
2023-12-29, 00:26
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren

Mat går att justera en hel del. Vegetarisk mat kan bli väldigt god och billig, om man nu kan tänka sig byta ut några måltider i veckan.

Kaffe nämnde du, om det nu endast är för att hålla sig pigg, och inte för smaken, kan du med fördel köpa koffeintabletter istället. 200 mg motsvarar ca två koppar kaffe och kostar ca 0,70kr per tablett! Lättare att bära med än en termos också

Vegetarisk mat kan dock i många fall i nuläget bli dyrare sett till näringsinnehåll.

*att helt utesluta kaffe är helt klart att dra ner på livskvaliteten.
Citera
2023-12-29, 00:34
Medlem
glajarns avatar
Citat:
God kväll,

Jag och frugan är ganska ekonomiska av oss men visst gör vi en del (ekonomiskt) onödiga saker.

Jag vill nu, tillsammans med er, se hur mycket vi kan spara totalt genom att eliminera allt onödigt utan att påverka livskvaliteten. Varenda insparad krona kommer att redovisas här.
Experimentet pågår i 3 månader och den totala slutsumman redovisas här. Tråden kommer även uppdateras minst varannan dag. Skulle inte förvåna mig om totalsumman når upp till 20k eller liknande.

Exempel på onödiga saker som kommer snålas in på:
Onödig hämtmat där vi lika gärna kunde gjort lite falukorv och makaroner eller liknande
Appar för streaming - har alldeles för många
Tv hemma - vi streamar allt ändå
Övrigt onödigt som att köpa 3 påsar godis när 1 påse hade räckt, köpa en kaffe påväg till jobbet för att jag var för lat på morgonen osv

Help a brother out med idéer men tänk på att en normal levnadsstandard ska behållas.

Edit: idén lanseras för frugan imorgon så vi får hålla tummarna för att hon är med på noterna.

Hur ser det ut på alkohol fronten, rökning, snusning, spel? Där finns mycket att spara
Citera
2023-12-29, 00:42
Medlem
patriss avatar
Citat:
God kväll,

Jag och frugan är ganska ekonomiska av oss men visst gör vi en del (ekonomiskt) onödiga saker.

Jag vill nu, tillsammans med er, se hur mycket vi kan spara totalt genom att eliminera allt onödigt utan att påverka livskvaliteten. Varenda insparad krona kommer att redovisas här.
Experimentet pågår i 3 månader och den totala slutsumman redovisas här. Tråden kommer även uppdateras minst varannan dag. Skulle inte förvåna mig om totalsumman når upp till 20k eller liknande.

Onödig hämtmat där vi lika gärna kunde gjort lite falukorv och makaroner eller liknande
Övrigt onödigt som att köpa 3 påsar godis när 1 påse hade räckt, köpa en kaffe påväg till jobbet för att jag var för lat på morgonen osv

Help a brother out med idéer men tänk på att en normal levnadsstandard ska behållas.

Edit: idén lanseras för frugan imorgon så vi får hålla tummarna för att hon är med på noterna.

Hämtmat är definitivt en bov, där går det nog åt många slantar (handla aldrig hungrig så storhandla oftare så man har mat hemma). Samma med att ha flera streamingtjänster samtidigt - räcker med en, kolla igenom serier/filmer där, sen säg upp och byt tjänst.
Kaffe kan du ju göra hemma och ha i en termos.
Citera
2023-12-29, 00:55
Medlem
systems avatar
Det är så jävla enkelt.

Betala för vad ni måste. Låt bli allt annat.

Lyxfällan - gå och dö.
Citera
2023-12-29, 03:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren

det dyraste snabbkaffet jg vet är Gevalia och går på 50kr ungefär för 200gram

En medelstor kopp borde det räcka 2gram för enligt mina uppskattningar , vet att det blir äckligt med bara lite för mycket också.

Dvs 50 öre koppen

Eldorados som jag faktiskt alltid köper annars , är mindre än hälften så dyrt också
Senast redigerad av Loveletter666 2023-12-29 kl. 03:49.
Citera
2023-12-29, 04:24
Medlem
Citat:
God kväll,

Stalltips:

Se till att livskamraten verkligen är med på experimentet, fullt ut, annars lär du dig snart hur dyrt det är att separera.

Sätt upp ett konkret mål med sparandet (20 papp extra till sommarsemestern, öka på bufferten ni delar etc) så det blir meningsfullt för er båda två

Dumsnåla inte: ibland är det smartare att blunda om livskamraten shoppar lite än att riva igång en konflikt som sabbar förhållandet.
Citera
2023-12-29, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Observera alltid kilopriset på livsmedel - ju lägre desto bättre - läs "veckans erbbjudanden" .

Det här är bra. Men som sagt, kilopriset ska vara lägre - inte högre. För är det högre så betyder det att kilopriset är högre. Det blir alltså dyrare då. Bara så det inte blir något missförstånd.
Citera
2023-12-29, 06:35
Medlem
1 ät vegetariskt
2 köp grönsaks frukt lådor på willys eller på andra ställen som har detsamma
3 baka allt själv
4 tvätta på natten om ni har egen tvättmaskin
5 cykla eller gå till jobbet om ni kan
6 måste ni snaxa poppa egna popcorn

Jag är van att vrida och vända på slantarna och så som ovan äter jag alltid
Citera
2023-12-29, 06:59
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag känner inte din fruga men vänd det till att ni ska äta mindre kött, godis och hämtmat för hälsan och miljöns skull, och ha mindre streamingtjänster för att ägna mer tid åt varandra så har du nog större chans att hon inte blir förbannad.
Citera
2023-12-29, 06:59
Medlem
Grönsaks eller fruktlådor på Willys eller andra som har samma? Lät intressant men vad menas? Har de billiga grönsaker som håller på att gå ut eller som är stötta i kanten?
Citera
2023-12-29, 07:05
Medlem
För att få riktigt bra koll på ekonomin så kan du/ni styra upp era konton enligt ”Kontotricket”. Öppna konton och döp dem till det pengarna ska användas till, typ semester. Ordna stående överföringar till kontona samma datum när lön går in. Det som är kvar på lönekontot- pengar till mat.

Vill man försöka hitta ännu mer pengar kan man jobba med matpengarna- planera vad man ska äta utifrån butikernas erbjudanden. Spara de pengar man lyckas få över. Man får koll på varenda krona.

Googla på Kontotricket så kommer det upp en tjej som driver jättebra konton på nätet som handlar om hushållsekonomi. Hennes tips är gratis.

Spännande att följa din tråd! Jag är också nörd på detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in