• 1
  • 2
2023-12-28, 22:50
Medlem
God kväll,

Jag och frugan är ganska ekonomiska av oss men visst gör vi en del (ekonomiskt) onödiga saker.

Jag vill nu, tillsammans med er, se hur mycket vi kan spara totalt genom att eliminera allt onödigt utan att påverka livskvaliteten. Varenda insparad krona kommer att redovisas här.
Experimentet pågår i 3 månader och den totala slutsumman redovisas här. Tråden kommer även uppdateras minst varannan dag. Skulle inte förvåna mig om totalsumman når upp till 20k eller liknande.

Exempel på onödiga saker som kommer snålas in på:
Onödig hämtmat där vi lika gärna kunde gjort lite falukorv och makaroner eller liknande
Appar för streaming - har alldeles för många
Tv hemma - vi streamar allt ändå
Övrigt onödigt som att köpa 3 påsar godis när 1 påse hade räckt, köpa en kaffe påväg till jobbet för att jag var för lat på morgonen osv

Help a brother out med idéer men tänk på att en normal levnadsstandard ska behållas.

Edit: idén lanseras för frugan imorgon så vi får hålla tummarna för att hon är med på noterna.
Senast redigerad av Orkanuz 2023-12-28 kl. 22:56.
Citera
2023-12-28, 23:14
Bannlyst
Jag tycker det är bra att snåla, men vet inte vad jag kn ge för tips. Det där kaffet tror jag blir svårt att slippa när man är i den sisten dock men beror väl på hur allvarligt man tycker detta experiment är värt och vad man vill få för utfall

Har du bokfört exakt bakåt i tiden så blir det väl ett rättvist(?) experiment, annars inte tror jag

Edit, jo förresten kn jg tipsa om att ha en vattenkokare redo som du kan använda när det är bråttom och ta med det kokande vattnet plus lite frystorkat kaffe, samt mugg givetvis. Och typ termos
Senast redigerad av Loveletter666 2023-12-28 kl. 23:17.
Citera
2023-12-28, 23:26
Medlem
pn222jws avatar
Observera alltid kilopriset på livsmedel - ju lägre desto bättre - läs "veckans erbbjudanden" .
Citera
2023-12-28, 23:33
Medlem
Livssynslurks avatar
Hur gör ni med transport, ställer av bilen/bilarna och kör kollektivtrafik/gång/cykel?
Citera
2023-12-28, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveletter666
Jag tycker det är bra att snåla, men vet inte vad jag kn ge för tips. Det där kaffet tror jag blir svårt att slippa när man är i den sisten dock men beror väl på hur allvarligt man tycker detta experiment är värt och vad man vill få för utfall

Har du bokfört exakt bakåt i tiden så blir det väl ett rättvist(?) experiment, annars inte tror jag

Edit, jo förresten kn jg tipsa om att ha en vattenkokare redo som du kan använda när det är bråttom och ta med det kokande vattnet plus lite frystorkat kaffe, samt mugg givetvis. Och typ termos

Bokföringen bakåt i tiden finns i mitt huvud. Sparar jag in på kaffet blir det alltså 25kr till potten. Jag vet exakt hur vi levt hittills och när jag nu ändrar något vet jag ju vad vi sparar in där och då.

Allt kommer loggas i tråden.

Gällande kaffet kommer jag antingen rycka mig i kragen den dagen och koka kaffet hemma, stå över det helt eller falla för mitt begär.
Citera
2023-12-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Hur gör ni med transport, ställer av bilen/bilarna och kör kollektivtrafik/gång/cykel?

Vi fortskrider som vanligt med bilarna - det får som sagt inte påverka livskvaliteten för mycket. Bilarna står ändå på mina bolag.

Gör detta enbart av nyfikenhet och intresse.
Citera
2023-12-28, 23:39
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
God kväll,

Jag och frugan är ganska ekonomiska av oss men visst gör vi en del (ekonomiskt) onödiga saker.

Jag vill nu, tillsammans med er, se hur mycket vi kan spara totalt genom att eliminera allt onödigt utan att påverka livskvaliteten. Varenda insparad krona kommer att redovisas här.
Experimentet pågår i 3 månader och den totala slutsumman redovisas här. Tråden kommer även uppdateras minst varannan dag. Skulle inte förvåna mig om totalsumman når upp till 20k eller liknande.

Exempel på onödiga saker som kommer snålas in på:
Onödig hämtmat där vi lika gärna kunde gjort lite falukorv och makaroner eller liknande
Appar för streaming - har alldeles för många
Tv hemma - vi streamar allt ändå
Övrigt onödigt som att köpa 3 påsar godis när 1 påse hade räckt, köpa en kaffe påväg till jobbet för att jag var för lat på morgonen osv

Help a brother out med idéer men tänk på att en normal levnadsstandard ska behållas.

Edit: idén lanseras för frugan imorgon så vi får hålla tummarna för att hon är med på noterna.
Falukorv och makarone?
Tre påsar godis?
Streamingappar?

I don't even know where to start. Är ni WT-paret i Lyxfällan?
Citera
2023-12-28, 23:40
Medlem
Boende går att spara in en hel del, beroende på hur det ser ut i dagsläget. Hyres, villa, br?
Citera
2023-12-28, 23:45
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Vi fortskrider som vanligt med bilarna - det får som sagt inte påverka livskvaliteten för mycket. Bilarna står ändå på mina bolag.

Gör detta enbart av nyfikenhet och intresse.

Färdmedel ligger ändå som en betydande kostnad i experimentet. Frågan är väl då hur mycket bilarna påverkar er livskvalitet. Kanske räcker med en som bara tas vid storhandling och lämna/hämta ungarna vid aktiviteter.

I övrigt så skulle jag säga att matlagningen kan du utveckla ordentligt, storkok med kvalitativa maträtter tar dig långt och blir då även matlådor för lunch.

Varför överhuvudtaget köpa en påse godis istället för tre, strunta helt i godiset det är onödigt på alla sätt. Kaffet behöver man dock, men kör man kaffe på morgonen, kaffe på jobbet och kaffe när man kommer hem, då behöver man helt klart inte köpa något dyrt ute på stan.
Citera
2023-12-28, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Falukorv och makarone?
Tre påsar godis?
Streamingappar?

I don't even know where to start. Är ni WT-paret i Lyxfällan?

Jag har flera bolag och tjänar mer pengar i månaden än du gör på ett år.
Men jag nöjer mig med ett enkelt liv. Hade en hård barndom och riktigt tufft ekonomiskt ända upp i 25-års ålder.

Vi bor kvar i vår hyresrätt på 100 kvm i city, kör Volvo och äter falukorv och makaroner. Den lilla lediga tiden jag har över älskar jag att spendera med min fru och barn, bland annat genom att se film då det är ett stort intresse för oss.
Livet var skit i så många år att jag troligtvis värderar helt andra saker än du. Fortsätt du med din lyxiga entrecote och ekologiska IPA till vardags.

Inte för att jag behöver förklara detta för dig egentligen men jag hoppas att du tänker efter lite innan du dömer någon nästa gång och är nedlåtande utan anledning.

Från min sida finns noll intresse av att fortsätta diskussionen med dig. Jag kommer inte att svara dig mer, även om du skulle försöka bidra i tråden.

God kväll.
Senast redigerad av Orkanuz 2023-12-28 kl. 23:51.
Citera
2023-12-28, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Boende går att spara in en hel del, beroende på hur det ser ut i dagsläget. Hyres, villa, br?

Hyres! Boendet behålls oförändrat - vill som sagt inte påverka vår livskvalitet allt för mycket.
Citera
2023-12-28, 23:56
Medlem
Planera måltiderna en vecka framåt. Storkok och gör matlådor. Ingen shopping. Ta inte med plånboken ut. Ät aldrig ute. Skippa godis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in