2023-12-29, 00:44
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamStaty
AfS eller SD

Jag sympatiserar mer med AfS, men chansen att de får någon plats är minimal. SD är ett säkrare kort för att få mer sundare åsikter i parlamentet, men de vill inte gå ut ur EU längre och utträde är något jag prioriterar högt.

"En röst på afs är bortkastad för dom kommer ändå aldrig få någon plats. Därför röstar jag på SD för ett utträde även om SD inte vill gå ur EU"

Då är ju rösten på SD ännu mera bortkastad om du inte kommer få en förändring ändå. Vad har SD lyckats med trots näst största parti och tredje största svenska parti i EU-parlamentet? Ja, en snobbig Charlie Weimers som tror han är någon med sin dryga besserwisserattityd och en härlig modern Jessica Stegrud som bara säger självklarheter men ingen aktion i övrigt.

Det enda du bidrar till är att legitimera EU som institution med din röst samt en extra lönecheck åt karriärspolitiker.
Citera
2023-12-29, 00:48
Medlem
Genelkurmays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamStaty
Hur resonerar du?

Brexit lyckades pga att Nigel Farage parti kom in i parlamentet och fick enorm uppmärksamhet på hemmaplan när han skällde ut EU-eliten.
All heder åt Nigel Farage. Men han gjorde inte så mycket som folk vill få det att låta som.

Ja, det stämmer att han opinionsbildade som bara den och fick britter att öppna ögonen.

Men det är skillnad på UK och Sverige. I UK var halva tories redan trötta på EU och ville få ut landet därifrån. Det var därför som Cameron ens kunde få till stånd en folkomröstning, då hans parti var extremt splittrat. Nigel hjälpte dock till att vinna det valet, visst, men för det krävs att vi ens får till en folkomröstning och redan har en befolkning där åtminstone 30-40 procent är skeptiska till en början.

Problemet är att en folkomröstning i Sverige inte ens kommer komma på tal då EU-vänliga partierna är alldeles för många och tar upp i stort sett 90-99 procent av riksdagen. Även om en folkomröstning skulle ske så skulle hjärndöda svensken fortsätta rösta för ett medlemskap. Det gör därför ingen särskild större skillnad om afs kommer in i EU-parlamentet eller inte.
Citera
2023-12-29, 01:09
Medlem
En röst i EU-valet är en röst för EU-valet. Bli inte lurad av lena tungor. Stanna hemma och lägg din energi på att övertyga vem du än röstar på i vanliga val att vi bör lämna denna auktoritära konstellation.
Citera
2023-12-29, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genelkurmay

"En röst på afs är bortkastad för dom kommer ändå aldrig få någon plats. Därför röstar jag på SD för ett utträde även om SD inte vill gå ur EU"

Då är ju rösten på SD ännu mera bortkastad om du inte kommer få en förändring ändå. Vad har SD lyckats med trots näst största parti och tredje största svenska parti i EU-parlamentet? Ja, en snobbig Charlie Weimers som tror han är någon med sin dryga besserwisserattityd och en härlig modern Jessica Stegrud som bara säger självklarheter men ingen aktion i övrigt.

Det enda du bidrar till är att legitimera EU som institution med din röst samt en extra lönecheck åt karriärspolitiker.

Det är ju ändå ett fall framåt från vänsterns katastrofala politik. Eller istället för 3 steg bakåt så 1 steg bakåt om man nu är pessimist.
Citera
2023-12-29, 05:05
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Om du studerat vad europaparlamentet har för funktion så förstår du att du inte har nåt inflytande alls över hur EU styrs. Jag röstar inte och det är min ståndpunkt, tänker inte förgylla deras illusion om att vi har nåt att säga. Litet valdeltagande = Då fattar dom att folk genomskådat deras bs.

Citat:
Det är exakt det här som jag har försökt tjata folk om. Även när det gäller det svenska riksdagsvalet eftersom riksdagen knappast har något mandat längre.

Istället blir man kallad för "defaitist" och att "SD hade också 1000 röster en gång i tiden 1990" "Det är viktigt att göra sin röst hörd oavsett"

Det enda ni gör med era röster är att ni legitimerar det här skitbygget och ger Åkessons kompisar (och kanske även Kasselstrand) en extra lönecheck i fickan. Hade de verkligen varit genuina så hade de avsagt sig sin lön från parlamentet och skickat den till någon välgörenhetsorganisation istället. Samt opinionsbildat för utträde nonstop på det sätt som Nigel Farage gjorde.
Jag tycker att ni resonerar helt rätt. Det enda självklara valet för mig är att inte rösta i EU-valet. Det enormt destruktiva elitprojektet EU förtjänar absolut inte någon legitimitet i form av väljarkårens röster!
Citera
2023-12-29, 05:08
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttackHelikopter69
Hade varit kul och rösta in något parti som kaosar lite med EU, vi på Flashback borde gå ihop och rösta på samma parti.

Nyans kaosar i vart fall med Sverige. Den som inte röstar i EU-valet hjälper Nyans.
Citera
2023-12-29, 06:29
Medlem
Nyans kommer naturligtvis att få min röst i EUvalet.
Till skillnad från AFS har detta islamistiska och sverigehatande parti faktiskt en chans att komma in i parlamentet.

Minns även hur kul det var när zigenarkärringen Soraya Post tog plats i parlamentet för att representera Sverige via Feministisk Initiativ.

Hoppas på något liknande igen. Muslimska NATOmotståndare nere i Bryssel skulle skämma ut fittsvennen rejält i Europa och kasta käppar i hjulen för övriga parlamentariker.
Citera
2023-12-29, 09:05
Medlem
Trollet420s avatar
Största problemet är ju just EU för Sverige.. snackar man om det med en politiker får man svaret men kolla på England hur jävligt de fått det.. men kollar man på England så går de bättre nu än när de var med i eu
Citera
2023-12-29, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Brukare
Finns det något parti som faktiskt driver frågan att lämna den där jävla unionen? Lutar åt att rösta SD, men tycker inte om dom i övrigt. Förslag?

V är mot EU och jobbar fortfarande på att inte skicka makten utomlands, tror dom är ensamma i riksdagen.
Annars finns väl KP, junilistan och några till, oklart om dom ens ställer upp iofs.
Citera
2023-12-29, 14:14
Medlem
FinFinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Brukare
Finns det något parti som faktiskt driver frågan att lämna den där jävla unionen? Lutar åt att rösta SD, men tycker inte om dom i övrigt. Förslag?

Här i familjen ska vi personkryssa Corazza "Kaos" Bildt. På så vis blir landet kvitt henne samtidigt som vi skickar in en torped i Bryssel. Hon är ju vida avskydd där också. Så, grattis säger jag till dem!
Citera
2023-12-29, 16:01
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baralitesmartare
Varför vill du rösta på en "one man show"?

Ett sjunkande skepp?`

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...partistyrelsen

Jag skulle inte använda en skvallertidning som källa.

Citat:
Då är en röst på AfS i EU-valet endast kontraproduktivt.

Nej då, för om AFS får mandat, så kan vi enas med andra EU-motståndare, och därmed sätta hinder för EU-federalisterna.
Citera
2023-12-29, 16:05
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tycker att ni resonerar helt rätt. Det enda självklara valet för mig är att inte rösta i EU-valet. Det enormt destruktiva elitprojektet EU förtjänar absolut inte någon legitimitet i form av väljarkårens röster!

Om man är emot EU, så är det ännu viktigare att man röstar, för att förhindra mer EU-federalism. Med EU-motståndare, så kommer dessa sätta sig på tvären mot de värsta förslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in