2024-01-03, 07:36
Medlem
TenBagger69 och billigost i konversation? Kan bli episkt...
2024-01-03, 07:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Inga hard feelings mellan Ilar och Hagström längre att döma av sociala medier. Och stämningen i laget verkar vara god där de stöttar varandra utifrån uttalanden som Ilar gjort.
2024-01-03, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Ja och det kommenterade jag även till en annan person som skrev så, nämligen att om vallaren anser att åkaren vill ha för mycket fäste som kommer gå ut över glidet, så är det även vallarens ansvar att "övertala" åkaren att välja mindre.

Sen verkar ju alla ha likvärdig valla för varje tävling, det är ju extremt sällan bara en har dåligt glid så att enskilda åkare bestämmer själva verkar ju inte direkt finnas belägg för.

Det är ju alltid en avvägning men jag har svårt att se att någon annan än åkaren själv har sista ordet vad det gäller just det. Jag kommer inte upp för denna backen utan 40 tjuvsläpp t.ex, det måste ju rimligen åkaren själv känna? Jag vet inte vem som annars skulle göra det?

Jag har iaf i flera intervjuver sett t.ex Calle eller Ebba sagt "JAG valde för mycket fäste" Inte ens vi utan jag valde.
2024-01-03, 08:05
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det är ju alltid en avvägning men jag har svårt att se att någon annan än åkaren själv har sista ordet vad det gäller just det. Jag kommer inte upp för denna backen utan 40 tjuvsläpp t.ex, det måste ju rimligen åkaren själv känna? Jag vet inte vem som annars skulle göra det?

Jag har iaf i flera intervjuver sett t.ex Calle eller Ebba sagt "JAG valde för mycket fäste" Inte ens vi utan jag valde.

Ja de väljer bland urvalet ja, men framtagningen av urvalet har ju vallaren ansvar för och om en skida är undermålig så är det ju vallarens ansvar.

Har ex Ebba koll på kalkylerna för hur snabbt en fästvalla slits ut under ett lopp utifrån olika parametrar som kyla, fuktighet, typ av snö osv?
2024-01-03, 08:16
Medlem
Citat:
Ja de väljer bland urvalet ja, men framtagningen av urvalet har ju vallaren ansvar för och om en skida är undermålig så är det ju vallarens ansvar.

Har ex Ebba koll på kalkylerna för hur snabbt en fästvalla slits ut under ett lopp utifrån olika parametrar som kyla, fuktighet, typ av snö osv?

Jo men jag antar att en bra glidvallad skida t.ex kan bli undermålig om det läggs på för mycket fäste. Tycker åkaren det behövs för att kunna ta backarna på ett rimligt sätt är det väl dennes ansvar. Vissa åkare behöver bättre fäste också.

Sen kan ju alltid en skida var dålig ändå eller också naturligtvis. Ganska ofta när skidorna är kassa märks det ju direkt.
2024-01-03, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Svenskorna..Sundling, Svahn..skall välja samma heat som Diggins i kvarten..köra sakta..sedan ta Diggins mot slutet i spurten..

Då kommer de förmodligen vara långt efter jessie när spurten börjar, och inte ha en chans.
2024-01-03, 08:33
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jo men jag antar att en bra glidvallad skida t.ex kan bli undermålig om det läggs på för mycket fäste. Tycker åkaren det behövs för att kunna ta backarna på ett rimligt sätt är det väl dennes ansvar. Vissa åkare behöver bättre fäste också.

Sen kan ju alltid en skida var dålig ändå eller också naturligtvis. Ganska ofta när skidorna är kassa märks det ju direkt.

Så du påstår om ex Ebba inte är nöjd med någon av skidorna i urvalet och vill ha mer fäste, så ska vallarna lyda henne trots att de vet att det kommer medföra mycket sämre glid och därmed vaska kommande tävling?
2024-01-03, 08:44
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I morgon blir det norsk dubbel: Skistad och Valnes.

Omöjligt tyvärr
2024-01-03, 09:12
Medlem
Citat:
Så du påstår om ex Ebba inte är nöjd med någon av skidorna i urvalet och vill ha mer fäste, så ska vallarna lyda henne trots att de vet att det kommer medföra mycket sämre glid och därmed vaska kommande tävling?
Lång diskussion om val av skidor, valla och vem som bestämmer mängden fästvalla
- Personliga vallaren plockar ut skidor som ska testas dagen innan (om stabilt väder) för att smalna av urvalet
- Ett fåtal par vallas efter bästa förmåga före tävlingen och testas av åkare ev tillsammans med med teståkare
- Vid testningen känner åkaren efter om fästet är bra och om det är bra släpp eller om fästvallan ev ligger i för mycket. Om åkaren inte är riktigt nöjd med fästet så kompletterar man med lite mer och sluttestar en gång till och därefter slutligen gör skidvalet.

Det är alltså åkaren som väljer skidor och mängden fäste men säkerligen i samråd med vallare o/e teståkare
2024-01-03, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sponti
Lång diskussion om val av skidor, valla och vem som bestämmer mängden fästvalla
- Personliga vallaren plockar ut skidor som ska testas dagen innan (om stabilt väder) för att smalna av urvalet
- Ett fåtal par vallas efter bästa förmåga före tävlingen och testas av åkare ev tillsammans med med teståkare
- Vid testningen känner åkaren efter om fästet är bra och om det är bra släpp eller om fästvallan ev ligger i för mycket. Om åkaren inte är riktigt nöjd med fästet så kompletterar man med lite mer och sluttestar en gång till och därefter slutligen gör skidvalet.

Det är alltså åkaren som väljer skidor och mängden fäste men säkerligen i samråd med vallare o/e teståkare

Nu har jag ingen som helst erfarenhet av åkning på denna nivån men det var ganska exakt så jag tänkte att det fungerar.
2024-01-03, 09:21
Medlem
Citat:

Om hon säger att det är för dåligt fäste och inte alls kommer funka uppför antar jag att det är självklart att de lägger på mer. Hur skulle det annars fungera?
2024-01-03, 09:34
Medlem
Citat:
Har de sagt det eller är det ditt önskemål

Det är den taktiken svenskorna skall ha. Se till att Diggins åker ut i en kvart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in