• 1
  • 2
2023-12-27, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Okej , men det verkar som man ska använda ENTER så skärper sig sökningsalgoritmen

Nä.. nu funkar inget igen den hittar inget ord av det jag redan testat som funkade och nu inte ..Nä funkar inte, ostabilt hela tiden

Nu vet jag vad problemet är ..
Allt som är emellan ett ord i sin början .. tex "hej.jag.heter.sladdaren"
Söker jag då bara på "hej jag heter sladdaren" så kommer den inte hitta meningen
men skriver jag med punkter emellan precis som det är i texten i dokumentet så hittar den "Hej.jag.heter.sladdaren"

Det är med andra ord en sämre sökfunktion man har inbyggt i programmet som räknar in symboler emellan ord... finns det nåt externt program som kan söka i ett dokument man kan tanka hem som inte bryr sig om sånt ?

Bra fråga, aldrig haft detta problem utan jag söker bara på 1 ord jag vet finns med sen trycker nästa tills jag kommer dit jag vill lite som att åka till thailand eller något annat land där dem inte pratar så bra engelska ju lättare du uttrycker dig destu lättare förstår dem dig och så kanske fallet är här med x)

Ingen aning om det finns program som underlättar heller det är nog en fråga för herr google
Citera
2023-12-27, 12:57
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CosmicZ
Bra fråga, aldrig haft detta problem utan jag söker bara på 1 ord jag vet finns med sen trycker nästa tills jag kommer dit jag vill lite som att åka till thailand eller något annat land där dem inte pratar så bra engelska ju lättare du uttrycker dig destu lättare förstår dem dig och så kanske fallet är här med x)

Ingen aning om det finns program som underlättar heller det är nog en fråga för herr google

Sökningen gör dock ingen skillnad på stora och små bostäver men är det punkter.emellan.orden.eller.meningen.eller.titeln så ska punkterna vara med

Jo iofs ett ord eller så går ju ochså om man nu vet vad man ska exakt leta efter
Citera
2023-12-27, 13:16
Medlem
BackToHegels avatar
Sökningar fungerar oftast så, exakta träffar visas. Du vill ha någon sort "fuzzy" sökfunktion som även visar halvträffar?

Tror du kan använda reguljära uttryck för att få fler träffar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Regulj%C3%A4ra_uttryck
Citera
2023-12-27, 17:06
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Sökningar fungerar oftast så, exakta träffar visas. Du vill ha någon sort "fuzzy" sökfunktion som även visar halvträffar?

Tror du kan använda reguljära uttryck för att få fler träffar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Regulj%C3%A4ra_uttryck

Precis

"Diffusa" sökningar är kanske inte en korrekt definition heller, utan jag mer ute efter vad man kan hitta med sin sökning av ord, och ord i följd som är närmast sökresultatet fast tecken som stör (är oviktiga) finns emellan andra tecken.

Så utelämnar man punkterna i mitt fall och skumma tecken men behåller ordföljden av meningar så oavsett vilka tecken tex Hej@£$€{{[]]()BackToHegel..,,, mm tecken som kommer emellan. Så har jag sökt på HejBacktoHegel eller Hej BackToHegel så borde det feta markeras i i ett dokument. Ett smartare textsök program helt enkelt än det som finns i sämre dokumentprogram
Programmet behöver inte klara mer än så heller utan det räcker att det kan söka ord och meningar som ligger närmast orden
Citera
2023-12-27, 18:50
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Precis

"Diffusa" sökningar är kanske inte en korrekt definition heller, utan jag mer ute efter vad man kan hitta med sin sökning av ord, och ord i följd som är närmast sökresultatet fast tecken som stör (är oviktiga) finns emellan andra tecken.

Så utelämnar man punkterna i mitt fall och skumma tecken men behåller ordföljden av meningar så oavsett vilka tecken tex Hej@£$€{{[]]()BackToHegel..,,, mm tecken som kommer emellan. Så har jag sökt på HejBacktoHegel eller Hej BackToHegel så borde det feta markeras i i ett dokument. Ett smartare textsök program helt enkelt än det som finns i sämre dokumentprogram
Programmet behöver inte klara mer än så heller utan det räcker att det kan söka ord och meningar som ligger närmast orden
I LibreOffice Writer med reguljära uttryck ikryssat i sökningen hittar jag Hej@£$€{{[]]()BackToHegel när jag söker efter t.ex. Hej.*Hegel.

En strategi annars när man bara får direkta hits är att söka litet. Man kan söka efter "Back" t.ex. och ger det ett för brett resultat testa "Hegel" kanske. Gå den vägen istället för att söka efter en hel mening.
Citera
2023-12-28, 08:09
Medlem
Timmervargens avatar
Ja, RegEx är nog det du behöver lära dig. Sen en textbehandlare som stöder det, tex Notepad++.
Citera
2023-12-28, 10:43
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Har dokument jag ska söka i helt enkelt efter titlar, meningar eller bara ord

Det funkar ibland men oftast inte
Man använder liksom "Sök ikonen" med kikaren eller sök. Sen skriver man ordet eller meningen och sen vill man att hela dokumentet scannas och meningen eller ordet man söker efter markeras i hela dokumentet medans man scrollar ner i dokumentet ifrån första sidan eller kanske valfri sida

Nu har inte jag Microsoft Word utan andra program för ordbehandling men jag har iaf provat i Wordpad och anteckningar plus Open office plus ett annat internt jobbprogram och det funkar inte bra

Vad gör jag för fel eller är inte dessa program funktionella för ordsök eller meningar ?

Öppna utforskaren, klicka på tre prickar (...), välj: Alternativ, Välj flik: Sökning, markera "Sök alltid efter filnamn och INNEHÅLL", Välj: OK
Klicka sedan på Förstoringsglaset, välj tre prickar (...), Välj Indexeringsalternativ, Välj: "Avancerade Indexeringsalternativ" och markera det som skall indexeras.. Klart
Citera
2023-12-28, 12:07
Medlem
GrillTeknikers avatar
Men alltså, kan du inte ge något exempel på EXAKT hur meningarna du vill hitta i dokumentet ser ut, och EXAKT vad du söker efter?

Låter som att du tror att du kan söka på "Packa pappas kappsäck" och hitta exempelvis "packa.pappa,kappsäck" eller "pappa packade sin kappsäck". Det funkar inte så. Du måste söka på EXAKT det som står i dokumentet, det är inte Google... Testa att söka på exempelvis "pappa" enbart, så kommer du hitta.

Är det mer avancerade grejer än så så får du ta experthjälp, någon tipsade om Regex, men det låter verkligen inte som att du är på den nivån TS....
Citera
2023-12-28, 15:02
Medlem
GrillTeknikers avatar
Eller så kan du ju skita i allt vad privacy heter, ladda upp/mata in dokumentet i ChatGPT (tror man kan ladda upp dokument i betalversionen?) eller annan "AI-bot" och fråga den efter det du letar efter... det är ju det som är framtiden enligt alla AI/ChatGPT-älskare...
Citera
2023-12-28, 16:17
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
1. Men alltså, kan du inte ge något exempel på EXAKT hur meningarna du vill hitta i dokumentet ser ut, och EXAKT vad du söker efter?

2. Låter som att du tror att du kan söka på "Packa pappas kappsäck" och hitta exempelvis "packa.pappa,kappsäck" eller "pappa packade sin kappsäck". Det funkar inte så. Du måste söka på EXAKT det som står i dokumentet, det är inte Google... 3. Testa att söka på exempelvis "pappa" enbart, så kommer du hitta.

4. Är det mer avancerade grejer än så så får du ta experthjälp, någon tipsade om Regex, men det låter verkligen inte som att du är på den nivån TS....

1. Redan förklarat det om du läser i mina inlägg..
2. Och nä jag kastar inte om orden eller nåt sånt såklart, du upprepar en annan ochså att det ska vara exakt ...
3. Jo finns de som redan gett förslag på det att söka ett ord i taget eller nyckelordet liksom
4. Har inga som helst problem att navigera mig i en dator och följa manual, (jag är på på den nivån lätt) tex att göra som killen vill ovan är inga problem ang avancerade indexalternativ att följa hans instruktioner, men frågan är vad man gör då.. att markera vad ?

https://regex101.com/

Vad betyder regex?
Reguljära uttryck
Reguljära uttryck (Regex) Reguljära uttryck, eller regex eller regexp i korthet, är extremt och otroligt kraftfullt när det gäller att söka efter och manipulera textsträngar, särskilt vid bearbetning av textfiler. En rad regex kan enkelt ersätta flera dussin rader med programmeringskoder.
Senast redigerad av Sladdaren 2023-12-28 kl. 16:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in