• 1
  • 2
2023-12-27, 11:11
Medlem
Sladdarens avatar
Har dokument jag ska söka i helt enkelt efter titlar, meningar eller bara ord

Det funkar ibland men oftast inte
Man använder liksom "Sök ikonen" med kikaren eller sök. Sen skriver man ordet eller meningen och sen vill man att hela dokumentet scannas och meningen eller ordet man söker efter markeras i hela dokumentet medans man scrollar ner i dokumentet ifrån första sidan eller kanske valfri sida

Nu har inte jag Microsoft Word utan andra program för ordbehandling men jag har iaf provat i Wordpad och anteckningar plus Open office plus ett annat internt jobbprogram och det funkar inte bra

Vad gör jag för fel eller är inte dessa program funktionella för ordsök eller meningar ?
Citera
2023-12-27, 11:24
Medlem
Och en enkel Ctrl + F, löser inte dina söknings problem?
Citera
2023-12-27, 11:25
Medlem
Timmervargens avatar
Vad är det som inte funkar? Hittar den inte ordet överhuvudtaget? Markeras inte ordet i hela dokumentet? Vill du att den automatiskt ska hitta ord efter ord när du scrollar ner?

I Wordpad måste du manuellt välja "Hitta nästa" för att hitta nåt överhuvudtaget.
Senast redigerad av Timmervargen 2023-12-27 kl. 11:36.
Citera
2023-12-27, 12:03
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CosmicZ
Och en enkel Ctrl + F, löser inte dina söknings problem?

Med Cntrl + F tar du bara fram sökrutan. Den hittar jag ändå bland ikonerna så det löser inte sökningsproblemena .. den hittar inte orden
Citera
2023-12-27, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Med Cntrl + F tar du bara fram sökrutan. Den hittar jag ändå bland ikonerna så det löser inte sökningsproblemena .. den hittar inte orden

Vad är det för dokument du försöker göra detta i?

kan underlätta om du säger
Citera
2023-12-27, 12:05
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Vad är det som inte funkar? Hittar den inte ordet överhuvudtaget? Markeras inte ordet i hela dokumentet? Vill du att den automatiskt ska hitta ord efter ord när du scrollar ner?

I Wordpad måste du manuellt välja "Hitta nästa" för att hitta nåt överhuvudtaget.

Den hittar inte ordet överhuvudtaget, precis, det markeras inte, och det markeras absolut inte i hela dokumentet, ja det låter bra det med att den tar sida efter sida men helst alla sidor eller specifik sida

Tex det funkar inte alls i de program jag nämnt i inledningen antec, wordpad, openoffice
Citera
2023-12-27, 12:06
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Vad är det för dokument du försöker göra detta i?

kan underlätta om du säger

Man kan säga i 2 format just nu iaf som det är sparat i och det ena är doc, och andra är anteckningar "format" men det är väl inget format så för anteckningar alltså

Har blivit nåt fel ska spara det på dokument .. ska vi se
Senast redigerad av Sladdaren 2023-12-27 kl. 12:10.
Citera
2023-12-27, 12:10
Medlem
Citat:
Man kan säga i 2 format just nu iaf som det är sparat i och det ena är doc, och andra är anteckningar "format" men det är väl inget format så för anteckningar alltså

För jag har öppnat några olika dokument i wordpad tex som är doc och för mig fungerar det att dra en ctrl + f och sök nästa ord så hittar den, går dock inte söka på ord eller liknande som är i bilder eller bildformat då en excel las in som bild och det gick inte alls att söka efter något
Citera
2023-12-27, 12:17
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Vad gör jag för fel eller är inte dessa program funktionella för ordsök eller meningar ?
Jag testade och tror att felet du gör är att bara skriver ordet i Sök/Find-rutan utan att efter det trycka på knappen Hitta/Find Next. Att bara skriva in ett ord gör ingenting alls förrän man klickar sig vidare alternativt bara trycker Enter på tangentbordet.
Citera
2023-12-27, 12:21
Medlem
Sladdarens avatar
Sparat i doc... nu helskumt för den hittar vissa ord med "repair" längre ner på tex sidan 6 men inte på första sidan.. den missar helt enkelt genom "sök" eller "sök alla"
Citera
2023-12-27, 12:23
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Jag testade och tror att felet du gör är att bara skriver ordet i Sök/Find-rutan utan att efter det trycka på knappen Hitta/Find Next. Att bara skriva in ett ord gör ingenting alls förrän man klickar sig vidare alternativt bara trycker Enter på tangentbordet.

Du verkar ha rätt..skumt att man måste trycka ENTER. så verkar det till synes funka istället för knapparna. Tex håller man pilpekaren på knappen för tex "sök" eller "sök alla" eller mer val beroende på ordbehandlarapp.. Sen trycker man enter på tangenten
Senast redigerad av Sladdaren 2023-12-27 kl. 12:27.
Citera
2023-12-27, 12:27
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
För jag har öppnat några olika dokument i wordpad tex som är doc och för mig fungerar det att dra en ctrl + f och sök nästa ord så hittar den, går dock inte söka på ord eller liknande som är i bilder eller bildformat då en excel las in som bild och det gick inte alls att söka efter något

Okej , men det verkar som man ska använda ENTER så skärper sig sökningsalgoritmen

Nä.. nu funkar inget igen den hittar inget ord av det jag redan testat som funkade och nu inte ..Nä funkar inte, ostabilt hela tiden

Nu vet jag vad problemet är ..
Allt som är emellan ett ord i sin början .. tex "hej.jag.heter.sladdaren"
Söker jag då bara på "hej jag heter sladdaren" så kommer den inte hitta meningen
men skriver jag med punkter emellan precis som det är i texten i dokumentet så hittar den "Hej.jag.heter.sladdaren"

Det är med andra ord en sämre sökfunktion man har inbyggt i programmet som räknar in symboler emellan ord... finns det nåt externt program som kan söka i ett dokument man kan tanka hem som inte bryr sig om sånt ?
Senast redigerad av Sladdaren 2023-12-27 kl. 12:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in