2006-08-07, 13:12
Medlem
brevmannens avatar
Jag ska hälsa på en kompis i Frankrike och eftersom hon är ostfantast så jag tänkte ta med två olika (svenska) hårda ostar. Frågan är, hur ska jag förvara ostarna på bästa sätt? Jag åker från mig ca kl 7 och kommer fram till henne ca kl 16 så det är några timmar som osten inte är i kyld. Jag funderar på att ha osten i väskan eftersom det antagligen är lite svalare bagageutrymmet än inne i själva planet där alla sitter. Tror ni att det funkar eller är det bättre att dem i handbagaget? Är det lönt överhuvudtaget att ta med ost, kan de de bli förstörda och tappa smak osv på vägen pga av värmen? Kylväska är ingen idé att ta med..
Citera
2006-08-07, 13:45
Medlem
När du köper dem, be butiken vakumförpacka dem. Då håller de ett tag i rumstemperatur.
Citera
2006-08-07, 14:04
Medlem
glyos avatar
Kylarväska!
Citera
2006-08-07, 14:12
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevmannen
Jag ska hälsa på en kompis i Frankrike och eftersom hon är ostfantast så jag tänkte ta med två olika (svenska) hårda ostar. Frågan är, hur ska jag förvara ostarna på bästa sätt? Jag åker från mig ca kl 7 och kommer fram till henne ca kl 16 så det är några timmar som osten inte är i kyld. Jag funderar på att ha osten i väskan eftersom det antagligen är lite svalare bagageutrymmet än inne i själva planet där alla sitter. Tror ni att det funkar eller är det bättre att dem i handbagaget? Är det lönt överhuvudtaget att ta med ost, kan de de bli förstörda och tappa smak osv på vägen pga av värmen? Kylväska är ingen idé att ta med..

Som du säger så är det nog bättre att ha dom i bagaget som du checkar in, då håller dom kylan iaf under själva flygresan. Och ost klara sig längre än man tror, speciellt hårdostar så det är ingen fara så länge du förpackar dom hyfsat bra. När jag bodde i Frankrike så brukade jag ta med mjuka ostar som tex camenbert till Sverige och det gick hur bra som helst.
Citera
2006-08-07, 14:48
Medlem
brevmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Som du säger så är det nog bättre att ha dom i bagaget som du checkar in, då håller dom kylan iaf under själva flygresan. Och ost klara sig längre än man tror, speciellt hårdostar så det är ingen fara så länge du förpackar dom hyfsat bra. När jag bodde i Frankrike så brukade jag ta med mjuka ostar som tex camenbert till Sverige och det gick hur bra som helst.
låter bra
Citera
2006-08-07, 15:43
Medlem
brevmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Kylarväska!
kylväska blir för klumpigt, jag får inte plats med så mycket mer i väskan
Citera
2006-08-07, 15:48
Medlem
Roger Pontares avatar
Lägg en såndär isklump som man har i kylväskor i en påse tillsammans med ostarna, då håller dom sig kalla längre.
Citera
2006-08-07, 16:14
Medlem
glyos avatar
Isklamp ovanför och under ostarna då?
Citera
2006-08-07, 16:18
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Isklamp ovanför och under ostarna då?

Ja, eller egentligen räcker det väl kanske med en, sen tillsluter man påsen ordentligt med ostarna i, kanske läge att ha dubbla påsar så får man en slags kylväska som håller kylan iaf i några timmar.
Citera
2006-08-07, 16:21
Medlem
brevmannens avatar
Isklamp är ingen dum idé faktiskt det får plats iaf, kanske ska rulla in allt i en tidning också
Citera
2006-08-07, 16:33
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevmannen
Isklamp är ingen dum idé faktiskt det får plats iaf, kanske ska rulla in allt i en tidning också

Ja det låter bra, en tidning ser till att hålla kylan ännu längre, lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in