2024-01-07, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
Självklart har en restaurangägare rätt att neka gäster att komma in! Samma med butiksägare, det står dem fritt att neka kunder.
Inte så att restauranger, butiker osv är allmän plats som alla har rätt till - de är affärsidkare och har all rätt i världen att välja vem de säljer till.
Och nej de behöver inte ange skäl till att de nekar någon.
Om de nekar zigenare så blir de anmälda för diskriminering.
Citera
2024-01-07, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nja, i rättsliga sammanhang förväntas man väl känns till lagen? Rättsapparaten tar inte hänsyn till att man inte visste…

Absolut - men det är ett idiotiskt resonemang att föra. Någon som vill driva en restaurang, och tror sig gör sitt bästa för att få en kund att betala, ska inte behöva snubbla på en juridisk teknikalitet. Då har samhället misslyckats med sina prioriteringar om du frågar mig. Lagen ska ge stöd till skötsamma personer, och när ett pack romer går på restaurang och äter för 80.000 ska enligt mig samhället se till att de betalar om de själva inte har den insikten.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men jag är heller inte helt säker på att det upphör att vara bedrägeri för att
en bedragare uppmanat att skicka en faktura, och att den utsatte då gör det.
Jag håller med nittonhundrafyra i sak, men tycker det är irrelevant för tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Jag hör inte en enda polischef eller politiker yppa ett förbannat ord om det här. DÄR har vi problemet Det är ett tyst medgivande till att den här ordningen gäller i Sverige fr.o.m. nu. Och då menar jag att vi har nått en nivå där det är djungelns lag som gäller. Rättssystemet har spelat ut sin roll. Blir man utsatt för brott kommer man som svensk tvingas mörda fanskapen med sina bara händer. Det finns ingen annan utväg.
Jag håller med om att det vore smickrande om polisen uttalade sig om problematiken och uppmande politiker att göra lagändringar. Det är dock en politisk fråga i första hand. Varenda politiker är medvetna om problematiken med romers fifflande, men ingen vågar säga det offentligt. Jag håller med om att det finns en risk att människor tar lagen i egna händer om sådant här tillåts eller accepteras i tysthet från politiskt håll.
Citera
2024-01-07, 01:56
Medlem
olasvenssons avatar
Förundersökningen är nerlagd 😁

Vad håller polisen på med?
Citera
2024-01-07, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Förundersökningen är nerlagd 😁

Vad håller polisen på med?

Polisen följer gällande lagstiftning. Det är ett civilrättsligt mål, givet att ägaren säger att romerna erbjudits att betala mot faktura.

Det är inte polisen du ska rikta din frustation mot, utan mot poltiker och möjligen väljare som står bakom lagstiftningen.
Citera
2024-01-07, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Polisen följer gällande lagstiftning. Det är ett civilrättsligt mål, givet att ägaren säger att romerna erbjudits att betala mot faktura.

Det är inte polisen du ska rikta din frustation mot, utan mot poltiker och möjligen väljare som står bakom lagstiftningen.
Och mot alla zigenare!
Citera
2024-01-07, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggen85
Jag tror att du är rätt ute tyvärr. Man har gott om bevis för de faktiska omständigheterna, men ord står mot ord huruvida det fanns en överenskommelse om att betala på faktura eller inte. Det är inte polisen det är fel på, utan hur lagen är uppbyggd.

Oavsett vad de kommit överens om, faktura eller cash, så kvarstår ju faktum att det ännu inte har blivit betalt. Inte kontant på plats, och inte inom tidsfristen på en ev faktura…så vad är problemet. Sälj fakturan vidare och kräv in pengarna den lagliga vägen, om det inte fungerar… så får väl Restaurangägaren börja ”prata” deras språk….
Inte faan skulle jag acceptera detta även om lagen inte tolkas rätt…för en lag, det finns det för sånt här… men hur den väljs att tolkas är en annan.
Och vill man inte prata politisk, så kan vi ta det religiöst… ”öga för öga, tand för tand”….
Och om inte ens den religiösa vägen, ja då gör vi som dom..grottfolkets väg… bankar skiten ur dem för 82.000kr plus ränta 😤
Jävla pisse lamt land helvete vi lever i alltså…
Citera
2024-01-07, 02:23
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Alltså, är folk helt efterblivna? Betalningskravet kvarstår rimligen. Polisen säger bara att det inte finns skäl att tro på bedrägeri.
Citat:
Ursprungligen postat av nittonhundrafyra
Exakt detta. Polisanmälan läggs ner för att det inte går att styrka att faktura inte var överenskommet, eller rättare sagt, i och med att restaurangen efter händelsen skickat en faktura har de rimligtvis godkänt det betalsättet. Skulden kvarstår i form av en obetald faktura som inte är ett polisärende, utan något restaurangen får försöka driva in med Kronofogden och sen via civilrättslig process.
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010

Visst men om du köper mat för 82k på faktura utan avsikt att betala så är det fortfarande bedrägeri.

Problemet i detta fall är att bevisa att gärningspersonen aldrig hade avsikt att betala när sällskapet köpte maten. Om polisen hade gjort en utredning som visade att varken gärningspersonen eller det fakturerade företaget hade tillräckligt mycket pengar för att betala för maten vid gärningstillfället så kan det tyda på att det är fråga om ett bedrägeri. Gjorde polisen en sådan utredning?
Senast redigerad av Evil_Santa 2024-01-07 kl. 02:25.
Citera
2024-01-07, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Visst men om du köper mat för 82k på faktura utan avsikt att betala så är det fortfarande bedrägeri.

Problemet i detta fall är att bevisa att gärningspersonen aldrig hade avsikt att betala när sällskapet köpte maten. Om polisen hade gjort en utredning som visade att varken gärningspersonen eller det fakturerade företaget hade tillräckligt mycket pengar för att betala för maten vid gärningstillfället så kan det tyda på att det är fråga om ett bedrägeri. Gjorde polisen en sådan utredning?

Av det jag läst, har restaurangägaren berättat att han skickat en faktura och emotser betalning. Att han skulle gjort en polisanmälan om bedrägeri har jag inte sett något om. Tills han gjort detta, finns knappast anledning för polisen, att i juridisk mening starta en utredning om bedrägeri. Bedrägeri faller under allmänt åtal, men för att starta en förundersökning (för att exempelvis utreda romernas avsikt) måste polisen ha anledning att tro att ett brott begåtts.

Restaurangägaren verkar inte gjort en polisanmälan, utan har enligt GP sagt "vi fick oss en dyr läxa". Således finns ingen anledning för polisen att starta en förundersökning.

Givet detta, verkar detta inte vara något för rättsväsendet.

Man kan förstås likt mig och många andra provoceras av att romerna verkar ha kommit undan, men jag ser inte att polisen gjort fel i juridisk mening.
Citera
2024-01-07, 02:43
Medlem
ErlingP75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowhite6
Oavsett vad de kommit överens om, faktura eller cash, så kvarstår ju faktum att det ännu inte har blivit betalt. Inte kontant på plats, och inte inom tidsfristen på en ev faktura…så vad är problemet. Sälj fakturan vidare och kräv in pengarna den lagliga vägen, om det inte fungerar… så får väl Restaurangägaren börja ”prata” deras språk….
Inte faan skulle jag acceptera detta även om lagen inte tolkas rätt…för en lag, det finns det för sånt här… men hur den väljs att tolkas är en annan.
Och vill man inte prata politisk, så kan vi ta det religiöst… ”öga för öga, tand för tand”….
Och om inte ens den religiösa vägen, ja då gör vi som dom..grottfolkets väg… bankar skiten ur dem för 82.000kr plus ränta 😤
Jävla pisse lamt land helvete vi lever i alltså…

Instämmer, varenda en i sällskapet skulle åtalas för stöld eller bedrägeri. Hur kan man bli ditsatt om man scannar en lökjävel för lite på Ica (arga snickaren scannade väl iofs en köttbit för lite)
Men komma undan ett helt sällskap som ätit för två månadslöner.

Finns ingen tilltro till Sveriges rättssystem längre, inte konstigt att det ballar ur och folk kommer från varenda jävla hydda på jorden för att förse sig. Hamnar man mot förmodan på kåken är det ändå rena lyxen med mat och möjligheter till träning.

Jag blir matt på Sverige alltså.

Hade jag varit restaurangägare hade jag sålt skulden till första bästa skjutglada gäng.
Citera
2024-01-07, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonsson99
Menar du att det går inte att skicka faktura till en privatperson?

Jo det går säkert. Han bör ta det vidare till inkasso som får driva in skulden från antigen företaget eller personen han avtalat med tidigare.
Citera
2024-01-07, 03:26
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Polisen borde ha tagit personerna i nackhåret när dom stoppade taxin, och fört tillbaka dem till restaurangen och tvingat dem att betala.

Lite restaurangens fel också eftersom de inte tog en mellannota av sällskapet då det beställdes in mycket

Haha, han hade nog kunnat leta med lykta i anus utan att hitta någon i sällskapet som kunde betala
Citera
2024-01-07, 03:30
Medlem
Klart polisen måste lägga ner anmälan mot springnotesällskapet, en romani kris har redan fastslagit att alla är oskyldiga. Det måste trumfa annars är det rasism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in