• 1
  • 2
2023-12-23, 16:08
Medlem
Demostheness avatar
En accelererande trend bland våra köttproducenter är ovanan att trycka i en massa saltvatten i varan för att öka vikten. Detta gör att det ofta blir mer kokt än stekt i pannan.
Särskilt när det gäller bacon är det numera i praktiken omöjligt att hitta kvalitet utan vatten.
Jämfört med andra länder, tex Norge, Schweiz, UK etc. har vi det riktigt illa ställt.
Hur upplever ni andra detta, och var får ni tag på kvalitetsprodukter?
Citera
2023-12-23, 16:10
Medlem
VoktorDodkas avatar
Har du inget "bondens marknad" i närheten så fråga på facebook om det finns någon bonde du kan köpa direkt från. Men skippar du mellanhänderna så blir det dyrt som fan, så funkar bönder.
Citera
2023-12-23, 16:16
Medlem
Tulip är ok.
Citera
2023-12-23, 17:36
Medlem
HubertOlssons avatar
Känner ingen skillnade på billiga bacon och dyra. Kör alltid ICA-basic. Tror ingen skulle känna skillnad i blindtest om dyra eller billiga bacon.
Citera
2023-12-23, 17:55
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demosthenes
En accelererande trend bland våra köttproducenter är ovanan att trycka i en massa saltvatten i varan för att öka vikten. Detta gör att det ofta blir mer kokt än stekt i pannan.
Särskilt när det gäller bacon är det numera i praktiken omöjligt att hitta kvalitet utan vatten.
Jämfört med andra länder, tex Norge, Schweiz, UK etc. har vi det riktigt illa ställt.
Hur upplever ni andra detta, och var får ni tag på kvalitetsprodukter?
Glöm vaccad skit i butiksdisken om du ska ha bra kött. Köttbutik, saluhall, gårdsbutiker och REKO-ringar är det som gäller om du ska ha bra varor.

Citat:
Ursprungligen postat av HubertOlsson
Känner ingen skillnade på billiga bacon och dyra. Kör alltid ICA-basic. Tror ingen skulle känna skillnad i blindtest om dyra eller billiga bacon.
Känner du inte skillnad på ICA-Basic bacon och riktigt rökt bacon så är det riktigt synd om dig. Eller kanske inte, känner du ändå ingen skillnad så kan du ju fortsätta äta den billigaste skiten.
Citera
2023-12-23, 17:57
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Glöm vaccad skit i butiksdisken om du ska ha bra kött. Köttbutik, saluhall, gårdsbutiker och REKO-ringar är det som gäller om du ska ha bra varor.

Känner du inte skillnad på ICA-Basic bacon och riktigt rökt bacon så är det riktigt synd om dig. Eller kanske inte, känner du ändå ingen skillnad så kan du ju fortsätta äta den billigaste skiten.
Vad är den stora skillnaden då? Det kommer ju ifrån samma djur gris så varför skulle det vara någon skillnad på smaken beroende på företaget som förpackar samma köttdelar?

Förstår inte varför det ska vara synd om mig för att jag inte känner skillnad heller.
Citera
2023-12-23, 18:09
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Vad är den stora skillnaden då? Det kommer ju ifrån samma djur gris så varför skulle det vara någon skillnad på smaken beroende på företaget som förpackar samma köttdelar?

Förstår inte varför det ska vara synd om mig för att jag inte känner skillnad heller.
Som jag sa till den andre jag citerade, glöm färdigpackad skit om du vill ha gott bacon. Har du köpt t.ex. färsk torskrygg i fiskdisken? Tycker du att det i så fall är samma sak som de frysta styckeförpackade? Vacuumpackad ryggbiff jämfört med färsk från en gårdsbutik?

Det är synd om dig om du har så kassa smaklökar att du inte känner skillnad på bra och dåligt, men samtidigt har du ju tur som inte behöver lägga pengar på bra mat, utan kan köpa det billigaste.
Citera
2023-12-23, 18:16
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Som jag sa till den andre jag citerade, glöm färdigpackad skit om du vill ha gott bacon. Har du köpt t.ex. färsk torskrygg i fiskdisken? Tycker du att det i så fall är samma sak som de frysta styckeförpackade? Vacuumpackad ryggbiff jämfört med färsk från en gårdsbutik?

Det är synd om dig om du har så kassa smaklökar att du inte känner skillnad på bra och dåligt, men samtidigt har du ju tur som inte behöver lägga pengar på bra mat, utan kan köpa det billigaste.

Jag förstår dig. Men om jag lade fram ett blindtest av typ 10 bacon och hälften kom ifrån gårdar som gjort sina bacon ifrån grunden. Vissa var ICA-Basic och vissa kom ifrån en gård där de gör sin egen bacon utan tillsatser och skit. Skulle du direkt märka vissa som var ifrån ICA-Basic/Scan/Garant ?
Citera
2023-12-23, 18:16
Medlem
Citat:

Att all riktig bacon kommer från samma styckningsdetalj från grisen betyder inte att allt håller samma kvalitet. Särskilt när det gäller förädlade produkter såsom bacon.

Bacon av bra kvalitet är ganska svårt att hitta i Sverige. Lidl har haft det vid något enstaka tillfälle som veckans gästvara eller vad de nu kallar det, men lite förenklat är bra bacon rökt på riktigt, kommer från grisar som fötts upp på ett sätt som genererar högre köttkvalitet.

Vill du ha riktigt bra bacon kan du göra det själv genom att köpa en fläsksida och rimma/röka.
Citera
2023-12-23, 18:20
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Grejjen med vattenbacon är också att det är sjukt irriterande att vänta på att de ska ge ifrån sig allt skit innan den kan stekas. Man får stå och hälla av. Annars blir det ju kokt
Scan är ett exempel
Citera
2023-12-23, 18:29
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Har olika märken olika grisar menar du? Det är ju för fan samma grisar köttet kommer ifrån?

Märklig fråga.
Man sprutar in saltlake i köttet. Producenten väljer hur mycket man pressar in.
Det sker efter grisen slaktats..

Eller trodde du att bacon var obehandlad?
Citera
2023-12-23, 18:41
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Jag förstår dig. Men om jag lade fram ett blindtest av typ 10 bacon och hälften kom ifrån gårdar som gjort sina bacon ifrån grunden. Vissa var ICA-Basic och vissa kom ifrån en gård där de gör sin egen bacon utan tillsatser och skit. Skulle du direkt märka vissa som var ifrån ICA-Basic/Scan/Garant ?
Ja, det skulle säkert inte vara något som helst problem. Har man någon gång provat riktigt bacon och känt doften när man lägger det i stekpannan, och sedan sett hur det beter sig vid stekning, så inser man ganska snart att det som säljs på ICA, Wilys, Lidl m.fl. ligger i bottensegmentet. Vissa är okej och kanske når upp till 3-4 poäng på en tiogradig skala, men det är fortfarande skit i jämförelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in