• 1
  • 2
2023-12-23, 14:16
Medlem
ImTheMans avatar
Har sett samma på annan vegansk choklad,.så lite av en praxis att skriva så
Citera
2023-12-23, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Fast de är ju konstigt att en produkt får "stämplas" som vegansk om den innehåller de veganer inte vill ha (av olika orsaker).
Vissa blir ju inte veganer av politiska, etniska och löjliga skäl utan de kan ju även vara pga medicinska orsaker.

Så är det! Inkonsekvent och oseriöst. Borde deklareras - hur många spår av.
Citera
2023-12-23, 14:20
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Människan har ju tagit den enkla vägen in i saker i sin utveckling, inte den bästa, därav alla kemikalier för att hantera än det ena än det andra.
Samma gäller ju detta område då man tagit sådant som redan används i andra sammanhang utan att tänka nytt. Mjölk, smör etc måste inte användas, det går med, och skulle ha gått med, annat. Smaken är bara en vana.

Den godaste Nutellan jag ätit är fri från mjölk, innehåller olja istället Samma gäller för veganska chokladbollar som jag köpte på Lidl en gång, ÖVERLÄGSET de godaste jag någonsin ätit. Vilket förvånade mig oerhört!

Utvecklingen och förändringen går långsamt på detta område, så långsamt så man forstår att det inte är många som bryr sig.

Apropå chips. De flesta tillverkare har på ostpulver på chipsen, helt onödigt. Så även om det är paprikachips, så är där ostpulver. Ta bort pulvret, och du har veganchips. Grillchips t.ex, är utan. Chips utan, är goda de med.
Jag tycker att det är konstigt att fler inte "protesterar". Måste man vara tex "militant vegan" för att å fram nya produkter (i det här fallet verkad dom dock ha misslyckats)
Om folk ställde mer krav på tillverkarna skulle dom bli tvungna att ändra sina recept.

Jag tycker helt vanliga lättsaltade är ok om man kan ha dipp till, men de är ju också med laktos även om man blandar med laktosfri gräddfil.
Lite roligt att butiker brukar ha laktosfri gräddfil framställd till dipperna, men dom har noll koll på vad mixen innehåller.
Citera
2023-12-23, 14:28
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är konstigt att fler inte "protesterar". Måste man vara tex "militant vegan" för att å fram nya produkter (i det här fallet verkad dom dock ha misslyckats)
Om folk ställde mer krav på tillverkarna skulle dom bli tvungna att ändra sina recept.

Jag tycker helt vanliga lättsaltade är ok om man kan ha dipp till, men de är ju också med laktos även om man blandar med laktosfri gräddfil.
Lite roligt att butiker brukar ha laktosfri gräddfil framställd till dipperna, men dom har noll koll på vad mixen innehåller.

Ja eller att myndigheterna sätter press, eller miljöpartiet. Men som sagt, allt för få bryr sig, inklusive MP.

Dipper går att göra själv. Ajvar med vitlök, mm. Färdig vegetarisk bea, mums. Eller göra själv på havreyoghurt, blir mildare och smakrikare än med gräddfil.
Citera
2023-12-23, 17:53
Medlem
Citat:
Fast de är ju konstigt att en produkt får "stämplas" som vegansk om den innehåller de veganer inte vill ha (av olika orsaker).
Vissa blir ju inte veganer av politiska, etniska och löjliga skäl utan de kan ju även vara pga medicinska orsaker.

Vilka medicinska skäl då?
Aldrig hört talas om det.
Citera
2023-12-23, 18:08
Medlem
Är det här verkligen något som gör att världen går under? För det låter så i tråden.

Visst, det finns folk som är laktosintoleranta. De flesta "laktosintoleranta" tål ändå lite laktos, men även laktosintoleranta som inte tål något alla blir oftast bara lösa i magen av laktos. Man dör sällan, så att säga.

"Kan innehålla spår av" är mer för dem som är nötallergiker eller annan intolerans som man faktiskt kan dö av.

Veganer är ett annat tema. Om man är så rätt-trogen vegan att man inte kan tänka sig att få i sig ens spår av mjölk så har man väl problem av annan art än medicinsk. Och var försiktig med den sked du just skulle använda! För sex månader sedan kan den ha använts av någon för att äta mannagrynsgröt, som minsann var gjord på ko-mjölk! Nej, skall man vara riktig vegan så skall man vara född av en mor som är vegan i minst tredje led och som levt i en vegankoloni sedan 1800-talet. DÅ kan man snacka om vegan!

Förlåt mina sarkasmer. Alla kan få leva som dom vill. Men samhället skall faktiskt inte behöva ta hänsyn till allt. Det får man göra själva. Så: "When in doubt, don't eat it!"
Och glöm inte att odla allt själva, för annars kan man inte vara säker!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in