Citat:
Ursprungligen postat av
Enders.Aldebrink
Jag söker ju produkter utan laktos och förvånas över hur mycket som har det utan att man tänkt det.
Och många gånger är frågan varför efter som vi idag har mycket laktosfria livsmedel att använda.
Dessutom är ju ca 70% av världens befolkning laktosintoleranta även om det i Skandinavien är låg procent.
Jag tycker det är nästan omöjligt att hitta gott godis och snacks utan laktos.
Saknar Dill chips enormt

Människan har ju tagit den enkla vägen in i saker i sin utveckling, inte den bästa, därav alla kemikalier för att hantera än det ena än det andra.
Samma gäller ju detta område då man tagit sådant som redan används i andra sammanhang utan att tänka nytt. Mjölk, smör etc måste inte användas, det går med, och skulle ha gått med, annat. Smaken är bara en vana.
Den godaste Nutellan jag ätit är fri från mjölk, innehåller olja istället Samma gäller för veganska chokladbollar som jag köpte på Lidl en gång, ÖVERLÄGSET de godaste jag någonsin ätit. Vilket förvånade mig oerhört!
Utvecklingen och förändringen går långsamt på detta område, så långsamt så man forstår att det inte är många som bryr sig.
Apropå chips. De flesta tillverkare har på ostpulver på chipsen, helt onödigt. Så även om det är paprikachips, så är där ostpulver. Ta bort pulvret, och du har veganchips. Grillchips t.ex, är utan. Chips utan, är goda de med.