• 1
  • 2
2023-12-23, 13:07
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Chokladen Ritter Sport Salted Caramel är vegansk. Men läser man innehållsförteckningen så innehåller den mjölk. Hur går de ihop om den är vegansk?
Jag truntar egentligen i om den är vegansk eller inte utan vill bara hitta choklad (och annat godis och snacks) som är laktosfritt.

Här är innehållsförteckningen från baksidan av chokladen.
Citera
2023-12-23, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Chokladen Ritter Sport Salted Caramel är vegansk. Men läser man innehållsförteckningen så innehåller den mjölk. Hur går de ihop om den är vegansk?
Jag truntar egentligen i om den är vegansk eller inte utan vill bara hitta choklad (och annat godis och snacks) som är laktosfritt.

Här är innehållsförteckningen från baksidan av chokladen.

Kan vara växtmjölk.
Veganska ostbågar innehåller mjölksyra, jag frågade OLW om detta och fick nämnda fakta.

Annars, ja då är det fel.
Citera
2023-12-23, 13:16
Medlem
JustTrollings avatar
Kan du läsa?

KAN INNEHÅLLA SPÅR AV står det.

Vilket man måste skriva för allergiker eftersom chokladen tillverkas i samma fabrik som tillverkar choklad med mjölk, jordnötter, o.s.v.
Ingredienser: socker, kakaosmör, kakaomassa, fettreducerat MANDELmjöl (11 %), HASSELNÖTsmassa, glukossirap, salt (0,5 %), emulgeringsmedel: SOJAlecitiner, malda vaniljbönor. Kan innehålla spår av jordnötter, andra nötter, spannmål innehållande gluten, mjölk och ägg.
Citera
2023-12-23, 13:19
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Kan vara växtmjölk.
Veganska ostbågar innehåller mjölksyra, jag frågade OLW om detta och fick nämnda fakta.

Annars, ja då är det fel.
Laktos finns ju i de flesta chipssorter osv, då är det vasslepulver, kärnmjölkspulver eller gräddpulver.
OLWs veganska ostbågar innehåller mjölksyra men de är väl kanske något annat.
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Kan du läsa?

Vilket man måste skriva för allergiker eftersom chokladen tillverkas i samma fabrik som tillverkar choklad med mjölk, jordnötter, o.s.v.
Ingredienser: socker, kakaosmör, kakaomassa, fettreducerat MANDELmjöl (11 %), HASSELNÖTsmassa, glukossirap, salt (0,5 %), emulgeringsmedel: SOJAlecitiner, malda vaniljbönor. Kan innehålla spår av jordnötter, andra nötter, spannmål innehållande gluten, mjölk och ägg.
Men för en vegan är det väl helt avgörande om det finns (eller KAN finnas)!?
Många veganer kan inte ens laga mat på samma spis där kött tillagas.
Antingen finns det eller så finns det inte om det ska vara vegansk, tänker jag.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-12-23 kl. 13:24.
Citera
2023-12-23, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Kan du läsa?

Ja det där med "spår av är intressant", hur, varför och hur mycket är spår?
En förklaring jag fått är att efter att ha rengjort kärlet de tillverkat något med mjölk i så blir det rester kvar ändå, därav "spår av".

Låter inte riktigt seriöst.

Är det rester på mikronivå så må det vara hänt men, varför då nämnda det alls. Det finns alla möjliga rester på mikronivå. Det får mig att tro att det döljs oriktig hantering bakom orden "spår av".
Citera
2023-12-23, 13:37
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ja det där med "spår av är intressant", hur, varför och hur mycket är spår?
En förklaring jag fått är att efter att ha rengjort kärlet de tillverkat något med mjölk i så blir det rester kvar ändå, därav "spår av".

Låter inte riktigt seriöst.

Är det rester på mikronivå så må det vara hänt men, varför då nämnda det alls. Det finns alla möjliga rester på mikronivå. Det får mig att tro att det döljs oriktig hantering bakom orden "spår av".
Ja om det kan finnas spår av något tänker jag att det ev skulle gå att hitta vid undersökningar.
Så de vill stå på den säkra sidan.
Men hur de kan vara veganskt om de kan finnas spår av just de veganer vill undvika låter konstigt för mig.
Hade dom köpt en sojaburgare om det skulle kunna finnas spår av kött!? Knappast.

EDIT. Skrev en rad fel som raderades.
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2023-12-23 kl. 14:15.
Citera
2023-12-23, 13:46
Medlem
Citat:
Ja om det kan finnas spår av något tänker jag att det ev skulle gå att hitta vid undersökningar.
Men hur de kan vara veganskt om de kan finnas spår av just de veganer vill undvika låter konstigt för mig.
Hade dom köpt en sojaburgare om det skulle kunna finnas spår av kött!? Knappast.

I det här faller står det inte heller "spår av" utan i innehållsförteckningen är de bara Mjölk.

Det än konstigare är att det inte krävs mätningar av halten, det krävs i så många andra sammanhang men inte här. Så man vet ju inte hur mycket "spår av" är. För som sagt, det finns spår av allt möjligt i varor vi köper men som inte nämns.

Hursom, om den förklaring jag fått som jag skrev om tidigare stämmer, så tycker jag inte det är seriöst. Och eftersom jag jobbat i kök och dessutom hört ett och annat om rengöring, även om bättre ställen, så blir jag fundersam.

Själv är jag vegetarian med veganinslag och undviker - spår av, vanligen men inte alltid.
Citera
2023-12-23, 13:54
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Det än konstigare är att det inte krävs mätningar av halten, det krävs i så många andra sammanhang men inte här. Så man vet ju inte hur mycket "spår av" är. För som sagt, det finns spår av allt möjligt i varor vi köper men som inte nämns.

Hursom, om den förklaring jag fått som jag skrev om tidigare stämmer, så tycker jag inte det är seriöst. Och eftersom jag jobbat i kök och dessutom hört ett och annat om rengöring, även om bättre ställen, så blir jag fundersam.

Själv är jag vegetarian med veganinslag och undviker - spår av, vanligen men inte alltid.
Jag söker ju produkter utan laktos och förvånas över hur mycket som har det utan att man tänkt det.
Och många gånger är frågan varför efter som vi idag har mycket laktosfria livsmedel att använda.
Dessutom är ju ca 70% av världens befolkning laktosintoleranta även om det i Skandinavien är låg procent.
Jag tycker det är nästan omöjligt att hitta gott godis och snacks utan laktos.
Saknar Dill chips enormt
Citera
2023-12-23, 14:11
Medlem
Citat:

I det här faller står det inte heller "spår av" utan i innehållsförteckningen är de bara Mjölk.
Som JustTrolling redan skrivit, så står det mycket riktigt "spår av":
Citat:
Kan innehålla spår av jordnötter, andra nötter, spannmål innehållande gluten, mjölk och ägg.
Dessutom är det väl mycket allvarligare lm en allergiker får i sig något än att en vegan får uppleva ett spår av god mat?
Citera
2023-12-23, 14:12
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Det är väl veganernas problem och inte chokladens?

Riktigt trött trådstart - med clickbate rubrik.
Mot papperskorgen..
Fast de är ju konstigt att en produkt får "stämplas" som vegansk om den innehåller de veganer inte vill ha (av olika orsaker).
Vissa blir ju inte veganer av politiska, etniska och löjliga skäl utan de kan ju även vara pga medicinska orsaker.
Citera
2023-12-23, 14:14
Medlem
Citat:
Jag söker ju produkter utan laktos och förvånas över hur mycket som har det utan att man tänkt det.
Och många gånger är frågan varför efter som vi idag har mycket laktosfria livsmedel att använda.
Dessutom är ju ca 70% av världens befolkning laktosintoleranta även om det i Skandinavien är låg procent.
Jag tycker det är nästan omöjligt att hitta gott godis och snacks utan laktos.
Saknar Dill chips enormt

Människan har ju tagit den enkla vägen in i saker i sin utveckling, inte den bästa, därav alla kemikalier för att hantera än det ena än det andra.
Samma gäller ju detta område då man tagit sådant som redan används i andra sammanhang utan att tänka nytt. Mjölk, smör etc måste inte användas, det går med, och skulle ha gått med, annat. Smaken är bara en vana.

Den godaste Nutellan jag ätit är fri från mjölk, innehåller olja istället Samma gäller för veganska chokladbollar som jag köpte på Lidl en gång, ÖVERLÄGSET de godaste jag någonsin ätit. Vilket förvånade mig oerhört!

Utvecklingen och förändringen går långsamt på detta område, så långsamt så man forstår att det inte är många som bryr sig.

Apropå chips. De flesta tillverkare har på ostpulver på chipsen, helt onödigt. Så även om det är paprikachips, så är där ostpulver. Ta bort pulvret, och du har veganchips. Grillchips t.ex, är utan. Chips utan, är goda de med.
Citera
2023-12-23, 14:14
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Som JustTrolling redan skrivit, så står det mycket riktigt "spår av":

Dessutom är det väl mycket allvarligare lm en allergiker får i sig något än att en vegan får uppleva ett spår av god mat?
Ja fel av mig. Skriver på flera ställen samtidigt så blev lite rörigt.
Men nog kan man va vegan av flera orsaker, tex allergier mm.
Personligen tycker ja inte att veganmat ska behöva vara stämplad för deras "rädda djuren-skäl" men de kan ju som sagt finnas andra också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in