• 1
  • 2
2023-12-21, 20:46
Medlem
Hej!

Jag planerar att kpa en ljusramp till min pappas bil. Han kr ofta lnga strckor upp till Norrbotten, och en bra ljusramp skulle verkligen vara till hjlp. Just nu vervger jag mellan tv modeller och behver lite rd fr att bestmma vilken som skulle vara mest lmplig fr hans Ford Focus kombi.

Bda alternativen ligger i samma prisklass, men jag r osker p om den ena modellen kan vara fr stor. Hr r alternativen jag funderar ver:

Alternativ 1: Ljusramp LED 30" 270 W 24 300 lm
https://www.jula.se/catalog/bil-och-...mp-led-016019/

Alternativ 2: LED-ljusramp, dubbel, bjd, 200 W
https://www.biltema.se/bil---mc/bilb...0-w-2000045775

Skulle uppskatta alla tips eller rd om vilken av dessa tv som skulle passa bst fr en Ford Focus kombi, srskilt med tanke p storlek och ljusstyrka.

Tack p frhand!
Citera
2023-12-21, 21:20
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Rtt s stor skillnad p bredden p armaturen, vart ska den monteras?
Citera
2023-12-22, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoraTheExplorer
Rtt s stor skillnad p bredden p armaturen, vart ska den monteras?

Hej, jag tnkte att det ska vara under eller ovanfr regskylten. Som sagt s kan jag ingenting om ljusramper och dess storlekar. Den p Jula verkar vara strre och starkare, men vet ej om det behvs? Dremot s kostar dom lika mycket.
Citera
2023-12-22, 11:07
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oprey
Hej, jag tnkte att det ska vara under eller ovanfr regskylten. Som sagt s kan jag ingenting om ljusramper och dess storlekar. Den p Jula verkar vara strre och starkare, men vet ej om det behvs? Dremot s kostar dom lika mycket.
Mtten str ju specade, det behver du inte kunna ngot om lampor fr att lsa.

Edit: Allting kommer frn Kina och kan han vnta en vecka eller tv med sin Julklapp s kan du bestlla en mycket bttre fr samma pris.
Senast redigerad av HoraTheExplorer 2023-12-22 kl. 11:09.
Citera
2023-12-22, 11:43
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oprey

Kp sex stycken sdana hr, han fr bra ljus och mn gillar nr det r mycket.

https://www.temu.com/se/bilstr%C3%A5...516647417.html

1020:-

https://ibb.co/twGTgNs
Senast redigerad av HoraTheExplorer 2023-12-22 kl. 11:46.
Citera
2023-12-22, 12:00
Medlem
Mitt rd r att i stllet satsa p Biltema stora runda med halogenlampa.
Oerhrt prisvrda + man behver inte grta blod om de fr stenskott s glaset pajar.

Har 2 st LED-ramper liggande i garaget som jag anser r undermliga betrffande ljusutbytet.
Dessutom vrdelsa om det snar eller r snslask p vgen som stnker upp och fryser till is.
Mina LED-ramper r kinesiska i prisklassen 2.000:-.

Den i srklass smsta placeringen av extrabelysning r p s k nummerskyltshllaren.
Mycket stor risk att skadas av stenskott.
Belysningen blir ven parallell med vgen - lyser INTE P vgen.

Den bsta placeringen r p taket - ur ljusutbytessynpunkt.
Nackdelen r att de mste placeras rtt lngt tillbaka fr att inte lysa upp och blnka i motorhuven.
Omjliggr i de flesta fall taklasthllare.

Sjlv har f n extraljus monterade p motorhuven i underkant p A-stolparna, medelst magneter.
S har jag haft p flera bilar.

laitis.se har lika storlekar av Magnethllare LEDSON.
Stor = 206 mm 559:-.
Liten= 185 mm 295:-.
Citera
2023-12-22, 12:09
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HoraTheExplorer
Kp sex stycken sdana hr, han fr bra ljus och mn gillar nr det r mycket.

https://www.temu.com/se/bilstr%C3%A5...516647417.html

1020:-

https://ibb.co/twGTgNs
en nybrjare ska allts installera det dr utan material eller kunskap? Lr kosta 4000 att lmna ivg och s det installerat sdr.
Citera
2023-12-22, 12:11
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Har 2 st LED-ramper liggande i garaget som jag anser r undermliga betrffande ljusutbytet.
Dessutom vrdelsa om det snar eller r snslask p vgen som stnker upp och fryser till is.

Nackdelen r att de mste placeras rtt lngt tillbaka fr att inte lysa upp och blnka i motorhuven.

Sjlv har f n extraljus monterade p motorhuven i underkant p A-stolparna, medelst magneter.

Whats up med alla stenskott som slr snder lyktglas, jag har varit med i ett par r och krt rtt mnga mil, aldrig varit med om att ett lyktglas sprckts eller ftt ngon mrkbar skada.
Citera
2023-12-22, 12:12
Medlem
HoraTheExplorers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
en nybrjare ska allts installera det dr utan material eller kunskap? Lr kosta 4000 att lmna ivg och s det installerat sdr.

Haha va? Det r ingen raketforskning vi pratar om, det r lysdioder som vill ha jord och plus.

Att TS far skulle vara utan kunskap kan jag inte lsa i TS, as krvs det ingen speciell kunskap fr att montera extraljus p en bil.
Citera
2023-12-22, 12:21
Medlem
https://www.valostore.se

Dom har ofta prisvrda ramper och kombinationsramper vilket jag sjlv satsat p. Det innebr att ledsen lngst ut i kanterna lyser kort men brett medan de i mitten lyser lngt istllet. Dessa tycker jag r vldigt bra.
Sett att priserna droppat rejlt p tex biltema och jula ocks, dessutom har de ocks kombiramper s alla fungerar nog minst lika bra men nr jag kpte var valostore betydligt billigare och hade vldigt sm men kraftfulla ramper.
Citera
2023-12-22, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

1+ p runda Halogen-extraljus istllet. Ledramper lyser vldigt brett men inte alls lika lngt som ett gng runda Halogen. Nr jag kr i norr tar jag hellre lngden frn runda extraljus eftersom mten inte sker i tid och otid. Det vrsta med Ledramper i norr r dock att rampen blir versnad direkt och inte blir varma nog fr att smlta skiten
Citera
2023-12-22, 19:10
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
1+ p runda Halogen-extraljus istllet. Ledramper lyser vldigt brett men inte alls lika lngt som ett gng runda Halogen. Nr jag kr i norr tar jag hellre lngden frn runda extraljus eftersom mten inte sker i tid och otid. Det vrsta med Ledramper i norr r dock att rampen blir versnad direkt och inte blir varma nog fr att smlta skiten

ni behver inse att det r 2023 och att halogen r stenlder. har ni testat ledramper av bra kvalitet eller bara kinaramper med "arbetsljusbild" som saknar lngd. kan dock hlla med om att de snar igen. nsta ramp man kper lr vara med uppvrmning

ang biltema / jula ledramperna s skulle ja vilja pst att de r vrda sitt pris. inget waow ljus kanske men absolut inget fel p dem.
stt i bra ledlampor i hel /halvljus ocks
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in