• 1
  • 2
2023-12-19, 15:25
Medlem
Allt detta media-propaganda och idioter på sociala medier och flashback som svartmålar hur Foodora-bud lever som slavar och svälter ihjäl, bla bla bla. Sanningen är att Foodora-bud har högre lön och bättre arbetsvillkor än 90% av alla svennebanan som är så dumma att de tar statliga skitjobb inom vården, PostNord mm.

Allt som är statligt är riktigt skit, ingen nyhet, men att det är så skitigt att även foodora-bud har det bättre visste jag inte. Har semesterledighet nu så jag tänkte söka extra jobb för att betala av några skulder snabbare. Sökte olika tillfälliga jobb och blev chockad hur låg timlönen var. PostNord betalar 133 kr / timme nu 2023 efter inflationen! Fick skratta högt när jag hörde det i gruppintervjun på Teams och direkt loggade ut. Undersköterska-jobb gav 145 kr/timme, och alla krävde "flexibilitet" att jobba nätter och kvällar. Vad i helvete?! Finns det verkligen folk som är så efterblivna som tar dessa skitjobb? Vet ni vad ingångslönen för foodora-bud är? 175 kr/timme vardagar, och 210 kr/timme helger och nätter.

Jag jobbar inom privatsektorn, och min lön ligger på 258 kr/timme och jag trodde hörde till "låginkomsttagare". Numera har jag slutat ge dricks till foodora-bud, jag ger det istället till alla dessa efterblivna svenskar på PostNord, barnmorskor och undersköterskor som väljer dessa statliga slavjobb.
Citera
2023-12-19, 15:36
Medlem
holmiums avatar
Eftersom merparten av arbeten inom offentlig sektor och övrig politisk sektor inte behövs, så är det rimligt att löner är låga så att sektorn krymper. Tyvärr har vi inte sett denna parasit krympa än så jag antar att lönerna måste ner rejält inom statliga och kommunala verksamheter så att vi snarast uppnår en halvering i antalet anställda med målet på att behålla ca 20% av dagens numerär.
Citera
2023-12-19, 15:40
Lönen är väl inte allt? Jag vill inte slava med att dela ut mat till folk som är för lata för att röra sig till restaurangen eller inte orkar göra matlåda. Behöva handskas med ilskna restaurangägare och besvikna kunder. Skulle lätt valt min förra arbetsgivare PostNord (som faktiskt gör ett viktigt arbete) om valet stod dem emellan. Nu är jag som tur är akademiker och slipper välja.
Citera
2023-12-19, 15:41
Medlem
Postnord och undersköterskor borde börja med kollektivavtal. Har man det tjänar man jättebra och blir bra behandlad. mvh facket
Citera
2023-12-19, 15:47
Medlem
Varför cyklar Fodora buden för om de har så bra betalt?
Låter som de skulle kunna ha råd med motorcykel eller bil att leverera pizza med?
Citera
2023-12-19, 15:47
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Finns det verkligen folk som är så efterblivna som tar dessa skitjobb? Vet ni vad ingångslönen för foodora-bud är? 175 kr/timme vardagar, och 210 kr/timme helger och nätter.

När blev ingångslönen 175 kr/timme vardagar? 2021 var den på 70 kr/timme efter det nya avtalet och 90 kr/timme på helger.
Citera
2023-12-19, 16:02
Hittar inte mycket stöd för dina siffror när jag googlar runt. Tror du snackar skit.
Citera
2023-12-19, 16:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tja10000
Jag jobbar inom privatsektorn, och min lön ligger på 258 kr/timme och jag trodde hörde till "låginkomsttagare".
Du trodde att någon med en lön på över 40K i månaden är en "låginkomsttagare," när medianlönen i Sverige ligger på 34 200 kronor i månaden?
(https://www.scb.se/hitta-statistik/s...ner-i-sverige/)

Det skulle nog inte skada att hålla sig lite mer uppdaterad om hur saker och ting ligger till i verkligheten.
Citera
2023-12-19, 16:40
Medlem
Citat:
Lönen för ett bud är 70 kronor i timmen, plus 20 kronor per leverans. De hinner oftast 2–3 leveranser per timme.
Men jag skulle gärna höra mer om dessa statliga arbeten inom vården.
Citera
2023-12-19, 16:45
Medlem
Glostrups avatar
Att jobba på timme ger väldigt ofta dålig flexibilitet (man måste ta alla pass man kan få, man kan inte tacka nej om man vill bli tillfrågad nästa gång etc) och ingen kontinuitet om det kommer in folk som är mer ’på’ för att få fler timmar.

Timlönsjobb kan alltså vara hyggligt betalda per timme, men man saknar ofta de fördelar som kommer med ett fastlönsarbete, exempelvis möjlighet att ta semester när man vill, eller ta helt ledigt utan att vara stand-by för om jobbet saknar folk. Man byter, som timanställd, flexibilitet och frihet mot en i bästa fall marginellt högre lön. Med en osäker anställning och nästintill livegenskap i förhållande till den som delar ut pass, så kan nog timanställda betraktas som nutidens statare: Kanske inget att vara stolt över, men absolut ett respektabelt arbete.

Så att sitta och skryta över en timlön blir lite fånigt; grattis till att du har en lön strax över medianen om du jobbar heltid (258kr x 160h = 41k, knappast en ”låginkomsttagare”) men vem vid sina sinnens fulla bruk skulle egentligen vilja byta en fast tjänst mot en timtjänst? Jag kan garantera att foodora-buden skulle ta en fast tjänst om de kunde få en, men de flesta av dem har inga andra färdigheter som efterfrågas i Sverige annat än förmågan att köra ett fordon från punkt A till punkt B med matleverans.

Och sen är Foodora-lönen såvitt jag kan hitta ca en hundring per timme, inte några 175 eller 210 kronor, så du är nog ute och cyklar där (pun intended). McD ger ca 110:-/h och både Foodora och McD kräver mer flexibilitet och kvällsjobb än en undersköterska, så du ska nog vara väldigt nöjd om du får 258:- utan större krav. Men det måste ändå kännas lite jobbigt att till och med en undersköterska kan springa om dig lönemässigt med tiden.
Citera
2023-12-19, 16:46
Citat:
Ursprungligen postat av LillaMuminTrollet
Varför cyklar Fodora buden för om de har så bra betalt?
Låter som de skulle kunna ha råd med motorcykel eller bil att leverera pizza med?
I min stad kör de runt på klass 2 mopeder. Går väl tillräckligt fort. Att indierna skulle skaffa sig A-körkort är väl rätt otänkbart i 95 % av fallen.
Citera
2023-12-19, 18:11
Medlem
FNLSs avatar
Gällde det tillfälliga julkort sorterare? Annars låter det lågt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto