2023-12-18, 16:38
Medlem
Jag har i en period varit i kontakt med flera mäklare i Sverige, efter kontakten som är på telefon och e-post börjar jag motta kundundersökningar eller direktreklam via e-post och SMS.

Mäklarna säljer alltså inhämtade personuppgifter vidare även berörande personer som inte har köpt tjänster från dem. Och dessa personuppgifter är inhämtade utan att först informera om det eller söka samtycke. Det finns alltså inget varaktigt kundförhållande.

Reklamen / marknadsföringen som sedan följer berör internetuppkopplingar, hemförsäkringar och kundundersökningar.

Produkterna är inte relaterade till den tjänst man vänder sig till (mäklartjänsten) och det är inte köparen som är avtalspart med mäklaren. Mäklaren erbjuder inte internetuppkopplingar eller försäkringar i sitt ordinarie produkttillbud, och det är osannolikt att man kontaktar en mäklare för att köpa internetuppkoppling eller en hemförsäkring.

Man blir inte informerad om att informationen delas fritt med tredjepart, och man får ingen möjlighet att neka insamlandet av informationen.

Vilka juridiska övertramp gör mäklarfirmorna när de lagrar, samlar in och säljer vidare informationen om privatpersoner med vilka de inte har ingått ett avtal? Gör det någon skillnad om man har köpt ett objekt genom mäklaren eller inte? Mäklarens avtal gäller ju med säljaren och inte köparen. Man skriver inte under eller godkänner något till mäklaren som köpande part, vad jag kan komma ihåg.

Är det någon som råkat ut för liknande? Det borde ju vara standard gissar jag eftersom jag drabbats i nästan varje kontakt jag haft med mäklare.

De får säkert kickback osv på allt de kan trycka ut.

Mycket tacksam för eventuella tolkningar av lagskrift på området som kan ses relevanta.

//GF
Senast redigerad av fotonreflex 2023-12-18 kl. 16:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in