2023-12-20, 10:37
Medlem
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Virus ger lätt förhöjd cro/sänka, streptokocker skyhög cro/sänka. Så tar man ett enkelt blodprov, så borde det visa på virus eller bakterier, dessutom finns halsprov att ta.

Framkommer det om man gjorde detta?
Citera
2023-12-20, 12:06
Medlem
Voloteas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per Feckt
Jag håller fan med. Jag höll på att stryka med pga en elak halsböld. Blev hemskickad två dagar i rad med rådet att ta ipren för smärtan och febern. Låg i två dygn och dreglade och hade så jävla ont att jag ville kasta mig ut från ett fönster. Till slut tvingade jag mig in hos en öron/ näsa/ halsläkare som skar upp halsen och tömde den på enorma mängder var.

Har du anmält det fallet till IVO och patientnämnden?
Citera
2023-12-20, 12:18
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Virus ger lätt förhöjd cro/sänka, streptokocker skyhög cro/sänka. Så tar man ett enkelt blodprov, så borde det visa på virus eller bakterier, dessutom finns halsprov att ta.

Man behöver inte göra odling idag för att typa sepsis Finns moderna instrument som
förkortar diagnostisering avsevärt.
Tippar på att lab i Kristianstad inte har den tyngsta och senaste utrustningen ( Q-linea ASTar )
Citera
2023-12-20, 13:36
Medlem
Per Feckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Har du anmält det fallet till IVO och patientnämnden?
Nej, tyvärr inte. När jag var sjuk och och jävlig var jag förbannad som fan och tänkte anmäla. Men sen när jag blev frisk (gick väldigt fort efter tömning av varet) så rann ilskan av mig. Ångrar det bittert nu. Den där klåparen till dokttor borde inte få jobba som läkare.
Citera
2023-12-20, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsaw
Problemet här är att CSK i Kristianstad får in så förbannat mycket på akuten så de har svårt att hinna med.
Jobbar själv på ett sjukhus i en grannstad och där har de snålat in så förbannat mycket så att deras akutmottagning är piss, de har bara öppet till 8, tar inte emot barn samt att de inte tar hand om alla typer av tillstånd. Enligt mig så borde en akutmottagning alltid vara öppen samt kunna ta sig an alla möjliga fall.
Vi saknar också intensivvård, vilket vi en gång haft. Men någon snål idiot gjorde så den avdelningen försvann med.
Men nu ska detta sjukhuset byggas ut rätt rejält, så förhoppningsvis så kan akuten där förbättras och en intensivavdelning komma till där igen.
Hade detta sjukhuset och CSK kunnat parallellköra helt och hållet så hade trycket minskat avsevärt och man hade inte behövt skicka hem folk förhastat för att man ska få tid till andra. Är ju svårt att undersöka någon ordentligt om man har hård press på sig

Tyvärr så är välfärden avvecklad så det finns inga pengar säger dom.

Centralisering och besparingar är ledorden.
Citera
2023-12-20, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per Feckt
Nej, tyvärr inte. När jag var sjuk och och jävlig var jag förbannad som fan och tänkte anmäla. Men sen när jag blev frisk (gick väldigt fort efter tömning av varet) så rann ilskan av mig. Ångrar det bittert nu. Den där klåparen till dokttor borde inte få jobba som läkare.

Du borde anmäla även nu i efterhand. Har själv anmält två ggr och fått rätt. Ett av dessa var i efterhand. Om inte för att dom ska se över sina rutiner.

Måste även säga att om man inte är nöjd med vården så brukar det ta skruv att efterfråga vad enhetschefen heter.

Fler borde ställa mer krav på vården. Jobbar själv i vården!
Citera
2023-12-20, 17:40
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Lite OT kanske, men när började alla säga "sepsis" i stället blodförgiftning? Det var nog någon gång på 00-talet jag hörde termen nämnas första gången utanför en sjukjournal.
Citera
2023-12-20, 19:34
Medlem
RoffelMaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja men anledningen till att det ser bra ut i Sverige beror ju på att vi just är restriktiva med antibiotika.

Jaja självklart. Förskrivningen av antibiotika i Sverige är totalt sett rätt rimlig. Bred förskrivning för svårt sjuka och för de infektioner där antibiotika i princip lindrar symptom som otit och tonsillit mer restriktiv förskrivning
Citera
2023-12-20, 20:49
Medlem
Man får ha koll på barnets allmäntillstånd, temp och att det får i sig bra med vätska. Ett allvarligt tecken är sk peteckier, små blödningar i huden som inte bleknar när man trycker på huden. Undvik att ge febernedsättande eftersom att febern bekämpar infektionen, bakterier och virus trivs allra bäst när kroppen är 37 c.
Om man har frossa och fryser, sätt på varma sockor extra täcke, filt.
Senast redigerad av Dagdrommaren 2023-12-20 kl. 20:57.
Citera
2023-12-20, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonnye
Förlorade själv en son på fyra år i sepsis med streptokocker som misstänks orsakats av att hans mamma hade halsfluss för snart tre år sen, har aldrig blivit mig själv efter det. Det gick otroligt fort, under tolv timmar från att han kom till akuten tills dess att det konstaterades att hans liv inte gick att rädda, då hade ändå hans mamma ringt ambulans på förmiddagen dagen innan men avfärdat det då han verkade pigg då (han åkte in på natten).

En helt fruktansvärd händelse som ligger kvar och spökar på dagar och nätter och som utvecklat flertalet diagnoser och som jag får bearbeta med både psykolog och psykiatri. Än idag kan jag knappt se på foton och filmer på honom då det är som om en kniv trycks in och vrids om i hjärtat varje gång.

Inte meningen att kapa tråden och vet inte varför jag skrev egentligen men ville nog bara skriva av mig lite.

Så hemskt att läsa. Verkligen fruktansvärt, som förälder är det ju verkligen ens värsta mardröm. Jag hoppas att du och din familj kommer att läka så småningom, och att du i sorgen till slut kanske kan se tillbaka på fina minnen av din son. Jag hoppas också att ni anmälde till ivo, åtminstone för att rutiner ses över osv.
Önskar dig och din familj en fin jul
Citera
2023-12-20, 21:44
Medlem
jessewn372s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Man får ha koll på barnets allmäntillstånd, temp och att det får i sig bra med vätska. Ett allvarligt tecken är sk peteckier, små blödningar i huden som inte bleknar när man trycker på huden. Undvik att ge febernedsättande eftersom att febern bekämpar infektionen, bakterier och virus trivs allra bäst när kroppen är 37 c.
Om man har frossa och fryser, sätt på varma sockor extra täcke, filt.

Dina råd stämmer med 1177 men vissa saker har både 1177 och du fått om bakfoten.
Avstå febernedsättande när temp är 38.1 - sannolikt helt rätt. Ge febernedsättande när temp är 40.5 - självklart. Tempen faller inte ända ned till 37 med det utgångsläget utan kanske 1-2 grader. Poängen är att få barnet såpass piggt att det orkar dricka.

Sen begriper jag inte att det ska vara påbjudet med filt och täcke när man har frossbrytningar. Som att hälla bensin på elden temperaturmässigt.
Citera
2023-12-20, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
Dina råd stämmer med 1177 men vissa saker har både 1177 och du fått om bakfoten.
Avstå febernedsättande när temp är 38.1 - sannolikt helt rätt. Ge febernedsättande när temp är 40.5 - självklart. Tempen faller inte ända ned till 37 med det utgångsläget utan kanske 1-2 grader. Poängen är att få barnet såpass piggt att det orkar dricka.

Sen begriper jag inte att det ska vara påbjudet med filt och täcke när man har frossbrytningar. Som att hälla bensin på elden temperaturmässigt.

Kroppen skapar ju själv febern för att bekämpa infektionen man hjälper kroppen att snabbare komma upp i den värmen
kroppen strävar efter. Man ska understödja kroppens egna försvar inte motarbeta den. Man får se till att ge barnet vätska ofta som sagt, så fort det vaknar till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in