Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2023-12-16, 17:45
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Självklart är det svek om de inte säger något och tar livet av sig. Det som svek oss är ju egentligen hjärnan, kulturen och DNAt som kodade dessa olyckligheter. Att någon blir självmordsbenägen är inget svek, det går ju inte att kontrollera. Används dock självmord som ett hot för att jag ska hjälpa dem med saker på egen bekostnad, då tycker jag man kanske borde ringa polisen (om de fortsätter trots tillsägning).
Glöm det där med att ditt liv enbart är ditt liv (det existentiella snacket blev omodernt med Jean-Paul Sartre) vi är alla medlemmar av ett större kosmos av vänskapsband, förälskelser och familj så självmordet blir därför det yttersta sveket!
Citera
2023-12-16, 20:21
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Glöm det där med att ditt liv enbart är ditt liv (det existentiella snacket blev omodernt med Jean-Paul Sartre) vi är alla medlemmar av ett större kosmos av vänskapsband, förälskelser och familj så självmordet blir därför det yttersta sveket!
Att kräva att ditt barn ska uthärda ett helvete när det inte leder någonvart är bara dumt. Man äger inte sina barn, de är fria att leva eller dö precis som de vill. Sluta predika din slaverifilosofi, tack.
Citera
2023-12-16, 20:40
Medlem
Citat:
Ibland hör jag från halvt självmordsbenägna individer att de inte tar livet av sig för att det skulle skada deras familj och vänner. Jag associerar spontant att då är de väl typ en slav då, deras vilja att leva är helt beroende av deras familj och vänners lycka.

Tanken att ha sådana människor i min närhet ger mig dåligt samvete, jag måste verka lycklig annars kommer några vänner känna att de vill dö. Är jag inte då hotad av dessa människor att fejka mig lycklig när jag inte känner mig så lycklig?

Jag har svårt att se dessa person för vad de egentligen är. Är de snälla? Är de onda? Bör jag polisanmäla dem? Vad tycker ni?
Du gör ett felslut när du analyserar självmordsbenägna individer som om självmordsbenägenhet skulle vara resultat av rationella överväganden. Självmord kan vara baserade på rationella överväganden, men självmordsbenägenhet är snarare symptom på ett dysfunktionellt psyke. Kemisk obalans i signalsubstanserna eller något åt det hållet.
Citera
2023-12-16, 20:53
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Du gör ett felslut när du analyserar självmordsbenägna individer som om självmordsbenägenhet skulle vara resultat av rationella överväganden. Självmord kan vara baserade på rationella överväganden, men självmordsbenägenhet är snarare symptom på ett dysfunktionellt psyke. Kemisk obalans i signalsubstanserna eller något åt det hållet.
Så om jag förstår dig rätt så är man inte självmordsbenägenhet om man rationellt kommit fram till att det vore klokt att ta sitt liv? Då är det väl premissen som är fel? Vad föreslår du för korrektion?
Citera
2023-12-16, 21:08
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Att kräva att ditt barn ska uthärda ett helvete när det inte leder någonvart är bara dumt. Man äger inte sina barn, de är fria att leva eller dö precis som de vill. Sluta predika din slaverifilosofi, tack.
Först börjar du prata om självmord men nu tar du upp om obotligt sjuka barnma som skall befrias från sina plågor. Jag tolkar detta som att du propagerar för e, detta om något är slavmentalitet.utanasi
Citera
2023-12-16, 21:16
Medlem
Citat:
Så om jag förstår dig rätt så är man inte självmordsbenägenhet om man rationellt kommit fram till att det vore klokt att ta sitt liv? Då är det väl premissen som är fel? Vad föreslår du för korrektion?
Benägenhet handlar om karaktärsdrag och läggning. Givet samma betingelser i övrigt skulle en självmordsbenägen person välja att ta sitt liv medan en person som inte är självmordsbenägen skulle välja att leva.

Vill du diskutera varför vissa personer är mer självmordsbenägna än andra så blir det snarare en psykiatrisk diskussion än en filosofisk sådan.
Citera
2023-12-16, 21:20
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Först börjar du prata om självmord men nu tar du upp om obotligt sjuka barnma som skall befrias från sina plågor. Jag tolkar detta som att du propagerar för e, detta om något är slavmentalitet.utanasi
Du har en poäng. Jag tror i alla fall inte just nu att jag argumenterar för någon annan än mina egna hypotetiska scenarier. Indoktrinering? Genuttryck? Jag måste vara hjärntvättad på något sätt alltså. För mig är självmord och befrielse den samma. Vi behöver inte rebellera mot absurditeter.
Citera
2023-12-16, 22:08
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Benägenhet handlar om karaktärsdrag och läggning. Givet samma betingelser i övrigt skulle en självmordsbenägen person välja att ta sitt liv medan en person som inte är självmordsbenägen skulle välja att leva.

Vill du diskutera varför vissa personer är mer självmordsbenägna än andra så blir det snarare en psykiatrisk diskussion än en filosofisk sådan.
Jag undrar över det etiska och metafysiska. Vad är en person som lever för andras skull? Är det slaviskt? Har dessa god moral? Det var andra som drog in det estetiska, om det är fint eller inte.

Låt oss tänka oss en självmordsbenägen person, hur kan den agera med god moral men slippa leva för andras skull? Önsketänkande kan man säga att de bör starta goda rutiner och relationer som ger dem livslust och glädje. De som inte har den möjligheten, är den ända goda vägen att lida, trots att andra hade föredragit ett slut.

Hur kommer det sig att människor ska lida hela vägen, men djur ska avlivas? Det kan diskuteras i
(FB) Varför avlivar man inte gamla och sjuka som man gör med djur?

Jag undrade framförallt om de som lever för andras skull kan ses som en ofrivillig slav. Svaret är NEJ eftersom personen själv valt att uppoffra sig själv, men det tänkte jag inte på då.

När det kommer till godhet är så upplever jag att den som inte har en egen skull blir en börda, den som kräver att andra ska behöva dem, dessa kan gå över gränsen till parasit ibland. Släpp stekspaden! Jag vill göra mina egna pannkakor. De måste hitta sin egen mening, inte bara hjälpa andra hela tiden. Jag upplever att VISSA som lever för andras skull trakasserar andra genom deras beteende.

Den som lever för andra, den är inte nödvändigtvis god eller ond, självisk eller altruistisk. Det bestäms från fall till fall verkar det visa sig. Altruisten måste vara försiktig så den inte klampar folk på tårna när den ska hjälpa till. Kan vara värt att reflektera över nu när det snart är jul.
Citera
2023-12-17, 02:01
Medlem
Lasselangfingers avatar
Citat:
Denna tråd handlar om de som lever beroende av andra. "Jag skulle inte vilja leva utan dig." Blind av älskandet men är egentligen inget annat än självmordshot. "Om jag dör så sviker jag mina nära, men mitt liv suger och egentligen vill jag dö; därför lever jag i lidande för mina nära." Dessa är offer för omedvetet slaveri.

Om alla bara lever för varandra men alla vill egentligen bara dö, då finns det inget svek som hindrar dem från att dränka sig allihop.

Som Sagosand sa handlar det om varför man gör det man gör.

För mig är det svek om någon uppoffrar sig för mig utan att jag vill det, när de själva inte vill heller. Ge andra om det gör dig lycklig, men om det inte gör dig lycklig så lägg av.

Jag har själv varit ett pucko som ger andra utan att det ger mig något, så jag kanske inte har rätt att säga något egentligen. Jag har dock slutat hjälpa andra om jag inte känner för det och det är en stor lättnad, dessutom tycker andra mer om mig för jag verkar ha större självrespekt.

Jag är bara trött på slavmentalitet och vill att folk visar sin egna vilja.

Bruh, really? Omedvetet slaveri, du beskrev precis väääldigt många människor med de två orden.. Knegare t.ex. och inte bara de, dem som är starka nog att fortsätta kämpa även fast smärtan och sorgen är så intensiv att det känna som benen knappt bär längre och samtidigt ger sig fan på att det finns ett ljus nånstans som är värt allt slit och alla tårar..

Jag är alltså en omedveten slav som är svag? Ärligt talat vad fan är dit problem? Det är inte ofta jag blir arg på någon random tönt på internet men nu hände det.

Jag kan säga såhär, att om inte jag, JAG hade varit såpass JÄVLA STARK, ja då hade min guddotter aldrig fått träffa sin gudfar.. Jag har gjort aktiva val att stanna kvar, dom valen gjorde jag för att inte skapa mer trauman bland vänner och familj som skulle krossa dem totalt, då är jag svag? Nej du, JAG ÄR SÅ FUCKING STARK DU HAR INGEN ANING. På grund av mitt osjälviska handlande mitt liv så mår jag idag så jävla mycket bättre än nånsing..

Istället, om jag hade tagit den fega vägen ut så hade det väl mer berott på svaghet om något? Det är ett sista alternativ för många när man inte orkar bäracpå allt längre.. sweet realese.. tillbaka till den formlösa, oändliga kraften vi alla kommer från..

Du bör kolla upp om du är psykopat eller inte. Eftersom du verkar ju inte ha medkänsla för någon annan. Än dig själv? Usch vad du får mig att må illa.. kommer inte svara igen..du min vän är ett rövhål. Tack hej
Citera
2023-12-17, 12:20
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasselangfinger
Bruh, really? Omedvetet slaveri, du beskrev precis väääldigt många människor med de två orden.. Knegare t.ex. och inte bara de, dem som är starka nog att fortsätta kämpa även fast smärtan och sorgen är så intensiv att det känna som benen knappt bär längre och samtidigt ger sig fan på att det finns ett ljus nånstans som är värt allt slit och alla tårar..

Jag är alltså en omedveten slav som är svag? Ärligt talat vad fan är dit problem? Det är inte ofta jag blir arg på någon random tönt på internet men nu hände det.

Jag kan säga såhär, att om inte jag, JAG hade varit såpass JÄVLA STARK, ja då hade min guddotter aldrig fått träffa sin gudfar.. Jag har gjort aktiva val att stanna kvar, dom valen gjorde jag för att inte skapa mer trauman bland vänner och familj som skulle krossa dem totalt, då är jag svag? Nej du, JAG ÄR SÅ FUCKING STARK DU HAR INGEN ANING. På grund av mitt osjälviska handlande mitt liv så mår jag idag så jävla mycket bättre än nånsing..

Istället, om jag hade tagit den fega vägen ut så hade det väl mer berott på svaghet om något? Det är ett sista alternativ för många när man inte orkar bäracpå allt längre.. sweet realese.. tillbaka till den formlösa, oändliga kraften vi alla kommer från..

Du bör kolla upp om du är psykopat eller inte. Eftersom du verkar ju inte ha medkänsla för någon annan. Än dig själv? Usch vad du får mig att må illa.. kommer inte svara igen..du min vän är ett rövhål. Tack hej
Du är som min pappa. Uppoffrar dig själv för andras bästa, men om någon är otacksam så ska du släppa ut din ilska och terrorisera. Låt inte denna ilska du har gå ut över dina närmaste. Att uthärda lidande gör dig inte stark, det gör dig svag. Bli stark! Om du blir det då blir det färre av dem som är som mig. Gör också saker för din egen skull, herre gud. Sluta lid!
Citera
2023-12-17, 12:57
Medlem
Lasselangfingers avatar
Citat:
Du är som min pappa. Uppoffrar dig själv för andras bästa, men om någon är otacksam så ska du släppa ut din ilska och terrorisera. Låt inte denna ilska du har gå ut över dina närmaste. Att uthärda lidande gör dig inte stark, det gör dig svag. Bli stark! Om du blir det då blir det färre av dem som är som mig. Gör också saker för din egen skull, herre gud. Sluta lid!

Haha nu börjar du bli lite rolig faktiskt, trampade jag på en öm tå när jag nämnde psykopat?

Sök hjälp !
Citera
2023-12-17, 13:09
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasselangfinger
Haha nu börjar du bli lite rolig faktiskt, trampade jag på en öm tå när jag nämnde psykopat?

Sök hjälp !
Tror du en psykolog kan hjälpa mig?

Ca 40 % blir bättre av att gå till psykologen, 10% blir sämre och 50 % ser ingen förbättring.
https://www.dagensmedicin.se/special...t-i-byraladan/
https://psykologtidningen.se/2019/02...sk-behandling/

Om jag gick till psykologen skulle psykologen bli sämre, 100% garanterat.

Bara gör vad du vill. Det är svårt för dig, jag förstår. Gör det bara.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in