• 4
  • 5
2023-12-14, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Men det är ju självklart att ryssland " vinner" på att världens fokus delvis flyttas från Ukraina, det är ju alla överens om, men inte du?

Nä jag fattar inte, förklara det! Bara för att du tittar på en till konflikt så har hela värden glömt bort Ukraina. Men jag är intresserad av ditt argument/känsla, förklara gärna hur du tänker.
Citera
2023-12-14, 09:20
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pro-David
Nä jag fattar inte, förklara det! Bara för att du tittar på en till konflikt så har hela värden glömt bort Ukraina. Men jag är intresserad av ditt argument/känsla, förklara gärna hur du tänker.
Människan är ju begränsad i sin förmåga att ge empati / uppmärksamhet/ engagemang, det blir delad uppmärksamhet vilket Ukraina förlorar på.

Och så pengarna, nu behövs det stöd till fler konflikter.
Citera
2023-12-14, 10:01
Citat:
Ursprungligen postat av Pro-David
Okej, jag tror att stödet till Ukraina runt om i västvärlden är rätt högt (på politiker nivå i alla fall). Sedan behöver inte Israel något stöd, Israel är väldigt stark militärt och ekonomiskt. Så det som sker är snarare ett folkmord än ett krig då ena parten inte kan försvara sig. Och ska man tro på de undersökningar som gjorts så är seger redan Trumps, men det kommer inte att minska stödet till Ukraina jag lovar dig det.
Vad menar du med att Israel inte behöver stöd? USAs årliga militära bistånd till Israel uppgår till ca 3.8 miljarder dollar dvs ca 40 miljarder SEK. Sedan 7/10 har USA dessutom försett Israel med mängder av tung ammunition.
Citera
2023-12-14, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Vad menar du med att Israel inte behöver stöd? USAs årliga militära bistånd till Israel uppgår till ca 3.8 miljarder dollar dvs ca 40 miljarder SEK. Sedan 7/10 har USA dessutom försett Israel med mängder av tung ammunition.

Det stämmer att USA ger militärt bistånd till Israel, USA ger även militärt bistånd till de flesta länder i mellanöstern/världen. Detta är ett dock ett måste för imperiet, både militärt och ekonomiskt viktigt. Kollar du på Israels BNP och försvarsbudget så ser man att USA stödet är symboliskt.

På Youtube kan man se väldigt grafiskt och pedagogiskt hur militärt starkt USA egentligen är. Rent av så pass starka att de själva skulle kunna erövra hela världen om de velat. Så du behöver inte oroa dig över att Ryssland har någon tjänst.

Verkligheten är den att Ryssland är väldigt svaga, hela Rysslands ekonomi är ca lika stor som en vanlig provins i Kina.
Citera
2023-12-14, 15:28
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViktigSynpunkt
Låter som en förenkling.

Här ser du exempel på en av de militärt starka etniska arméer, som Kina finansierar i Burma.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/United_Wa_State_Army

Burma har varit en ständig konflikthärd, sedan 1950-talet. Men Ryssland saknar förmåga och kompetens, att styra någon konflikt där, som avledningsmanöver för att rikta bort världens blockar från kriget i Ukraina.

Juntan är extremt brutal, faktiskt svårt att hitta något liknande. Om Ryssland var inblandade hade det inte varit omöjligt att de stött militären. Passar deras profil och dröm om en multipolär värld.

Kina vill tjäna pengar, de är rätt gnidiga faktiskt. Förmodligen har de levererat support till någon del av motståndsrörelsen genom avtal att få broms på opiumförsäljningen och öka gränshandeln med andra varor som ädelträ.

Men ingen motstånd utan folk som vill offra livet för sin frihet. Idioterna i juntan har sig själv att skylla.
Citera
2023-12-14, 15:49
Medlem
Kinas invasion av Taiwan.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem