2023-12-12, 15:28
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Win_Win,hobbyjägarn,sport och tjuvfiskaren får sitt,markägaren/samfälligheten får fritt fram till sjökanten.Girigbukarna får inte nog.
"Girigbukar"?
Du förstår uppenbarligen inte hur detta drabbar helt vanliga människor som äger mark.

Hur kul hade du tyckt att det hade varit, om du hade fått ärva en sjötomt med fint läge som du är förbjuden att göra något med?

Många vanliga människor sitter på obebyggda sjötomter som de gärna skulle vilja använda, eller sälja för multum, om staten tillät dem.

On topic:
Som många redan är inne på så kommer ju många EU-länder inte ha någonting som går att att återställa, som då får kompenseras av andra länder.

Vi svenskar lär få dra det längsta strået i EU som vanligt.
Citera
2023-12-12, 19:49
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det märkliga är att det fortfarande finns idioter som tror på eu. Att eu är bättre på att styra tex Filipstad eller Piteaå än Filipstad- eller piteåborna är själva.

Se hur eu ville lägga ner jordbruksmark i holland. För att inte tala om hur stora delar av holland måste läggas under vatten igen för att leva upp till desa riktlinjer.
Citera
2024-02-28, 23:05
EU har beslutat att 20% av all mark/marinmiljö ska återställas

Till gigantiska kostnader är en ny lag på gång. De som äger skog och jord, nyttjar sjö och hav, kommer att få nya styrande förordningar att förhålla sig till. Oklart ännu till vilken tidsperiod det ska återställas.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...-privat-agande

Är det här spiken i kistan för landsbygdsföretagare, fiskare m fl som får sin inkomst från naturen? Kommer det här öka inflationen? Är det slut med allemansrätten? Är EU på väg bli en kontrollerande polisstat? Är det rätt fokusera på detta då man har krig i närområdet?

En av frågorna är nog relativt enkel svara på. Jag tror inflationen kommer dra iväg duktigt. Många kommer lägga ner sin verksamhet helt. Dock finns tydligen en bromspaus om priserna drar iväg eller krig. Men tveksamt om det inte tar mycket lång tid att vända på utvecklingen då.
Senast redigerad av lone star 2024-02-28 kl. 23:13.
Citera
2024-02-28, 23:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
”Nu ställs nyckelpigors hem mot privat ägande”

En stenhård lag som ska försvara nyckelpigor, blåklockors och bins rätt att existera. EU har satt ner foten och kraft bakom orden att skadad natur ska få chans att leva upp igen. Men räkna med bråk och en hätsk EU-valrörelse. Klimat och natur ställs mot privata plånböcker och äganderätt.

[...]

Beslutet att 20 procent av all mark och marina ekosystem i EU ska återställas är häpnadsväckande. Det rör sig om gigantiska arealer.

[...]

Naturlagens resa genom EUs institutioner har kantats av bråk. Nu flyttas grälen till svensk mark. EU-lagen är ett ramdirektiv och nu blir det upp till enskilda medlemsländer att dra upp nationella planer.

Mod.
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2024-02-29 kl. 09:54.
Citera
2024-02-28, 23:25
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Till gigantiska kostnader är en ny lag på gång. De som äger skog och jord, nyttjar sjö och hav, kommer att få nya styrande förordningar att förhålla sig till. Oklart ännu till vilken tidsperiod det ska återställas.

Är det här spiken i kistan för landsbygdsföretagare, fiskare m fl som får sin inkomst från naturen? Kommer det här öka inflationen? Är det slut med allemansrätten? Är EU på väg bli en kontrollerande polisstat? Är det rätt fokusera på detta då man har krig i närområdet?

En av frågorna är nog relativt enkel svara på. Jag tror inflationen kommer dra iväg duktigt. Många kommer lägga ner sin verksamhet helt. Dock finns tydligen en bromspaus om priserna drar iväg eller krig. Men tveksamt om det inte tar mycket lång tid att vända på utvecklingen då.
De har väl ställt det i relation till de gigantiska kostnader det innebär att INTE skydda natur antar jag. Men det får man väl inte säga i det här jävla snöflingelandet längre.
Citera
2024-02-28, 23:27
Medlem
Citat:
Är det här spiken i kistan för landsbygdsföretagare, fiskare m fl som får sin inkomst från naturen?
För den delen som inte vill eller kan anpassa sig blir det oturligt nog en spik i kistan.

Citat:
Kommer det här öka inflationen?
Det kan det göra, att det gör det är höst troligt.

Citat:
Är EU på väg bli en kontrollerande polisstat?
Hur hårt ska organet behöva arbeta för att inte längre endast anses vara ”på väg att bli” något sådant?
Citera
2024-02-28, 23:51
Medlem
Citat:

Vi får lägga ytterligare en sten till byggnationen av måsarnas paradis här på jorden. Som vanligt, Totalt fiasko.
Målet tycks vara total kontroll på varenda liten millimeter av frihet och resurs som finns.

https://youtu.be/IHBC4IPpjRs
Citera
2024-02-28, 23:53
Medlem
Christopher.s avatar
Frågan är hur staten ska finansiera det här, äger själv en fastighet med ett marknadsvärde på drygt 4 miljoner, nekar staten mig rådighet över fastigheten så kostar det staten 5 miljoner kronor. Äganderätten är grundlagsskyddad i Sverige, rättsläget är inte tveksamt utan det är noga prövat av domstol.

Så frågan blir vad som händer rent praktiskt, hur ser statens finansieringsmöjligheter ut?
Citera
2024-02-29, 06:15
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Frågan är hur staten ska finansiera det här, äger själv en fastighet med ett marknadsvärde på drygt 4 miljoner, nekar staten mig rådighet över fastigheten så kostar det staten 5 miljoner kronor. Äganderätten är grundlagsskyddad i Sverige, rättsläget är inte tveksamt utan det är noga prövat av domstol.

Så frågan blir vad som händer rent praktiskt, hur ser statens finansieringsmöjligheter ut?

Skulle snarare säga att rättsläget är väldigt osäkert. Staten kan när som helst köra över äganderätten då det gäller vägbyggen, gruvor, vindkraftverk, militär verksamhet osv. Inte alls säkert att man får rätt betalt vid inlösen.
För att inte tala om hur samerna tillåts få bre ut sig på annans mark.
Citera
2024-02-29, 07:41
Medlem
scoremaxs avatar
Jag såg detta komma under några år.

Man kan kalla det för vad man vill, men jag är oerhört nöjd över att jag sålde min släktgård, att jag HANN göra det.

Det blir bara värre och värre vad gäller att äga och bruka mark privat i Sverige, och jag är naturligtvis ledsen för att jag bryter en tradition, mina barn får växa upp på ett annat, mer fattigt sätt.

Detta påverkar dock en livsstil på landet i mycket högre grad än vad folk kan förstå.

Jag vill tillägga att detta kommer få långtgående konsekvenser nationalekonomiskt.
Det blir till slut en fråga om transferering av värden.
Senast redigerad av scoremax 2024-02-29 kl. 07:44.
Citera
2024-02-29, 07:46
Medlem
Klas-Vegass avatar
Man skall inte äga något, allra minst mark.

Har ni verkligen inte märkt vad EU gör mot lantbrukare? Har ni redan glömt holland?
Återigen märker man hur svårt folk har att koppla ihop en information med information man haft tidigare.
Citera
2024-02-29, 08:17
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Man skall inte äga något, allra minst mark.

Har ni verkligen inte märkt vad EU gör mot lantbrukare? Har ni redan glömt holland?
Återigen märker man hur svårt folk har att koppla ihop en information med information man haft tidigare.

Stämmer bra det.
Jag har svårt att avgöra ibland, vad som är ren dumhet av sådana som driver igenom den ena repressiva åtgärden efter den andra, eller om det handlar om ideologi, så dom inte tänkt igenom det självt överhuvudtaget.

Det finns en anledning till att man kan åka och köpa ett svenskproducerat stycke kött, men att det kostar dubbelt så mycket som ett från utlandet.

Vi håller på att totalt förstöra det....för oss själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in