Citat:
Ursprungligen postat av
Hultabultan
Enligt min uppfattning varierar den allmänna opinionen för stöd till Ukraina väldigt mycket i olika delar av EU.
Med "vet ej" räknas även ointresserade eller tveksamma.
1. Norra och nordöstra EU: 60 % för, 20 % mot, 20 % vet ej. --Det handlar här främst om att man vill se en försvagning av Ryssland.
2. Tyskland: 40 % för, 40 % mot, 20 % vet ej. --Mycket komplicerad situation med att bl.a. gammal historia för Tyskland Österrike-Ungern, men även nyare relationer till USA, Ryssland som EUs största land och ekonomi.
3. Södra och sydvästra latinska länder: 15 % för, 15 % mot, 70 % vet ej. --Ryssland uppfattas inte som ett hot, och Ukraina ligger långt bort.
4. Sydöstra EU: 20 % för, 50 % mot, 30 % vet ej. --Ukraina ligger nära, och ett starkt Ukraina uppfattas som en klar konkurrent till dem själva på många olika sätt. T.ex. möjlighet att utnyttja EUs olika stödformer, eller Ukrainas stora jordbruk som kan pressa priserna för lantbrukare. Även att det finns minoriteter i Ukraina av t.ex. ungrare, slovaker och rumäner, som man i moderlandet ser som försummade.
Jag antar att du är ett rysstroll.
Men samtidigt är jag ärlig, Ukraina kommer skriva på ngn form av fredsuppgörelse.
Väst vill inte pumpa in mer stålar i kriget och ryssarna har noll problem med att offra hela Ryssland och både barn och kvinnor för att vinna.
Väst borde lärt sig det sen WW2.
Väst /Ukraina kunde ha vunnit kriget om dom satt in allt krut direkt.