2023-12-06, 21:38
Medlem
tarek90s avatar
Skulle vilja ta C-körkort men har inte 0.8 i synskärpa så skall man först besöka en optiker för att få glasögon sedan ansöka om körkortstillstånd?
Citera
2023-12-06, 21:44
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Skulle vilja ta C-körkort men har inte 0.8 i synskärpa så skall man först besöka en optiker för att få glasögon sedan ansöka om körkortstillstånd?

Ja, för du måste göra ett syntest med glasögon eller linser som optikern skall intyga. Så du måste först skaffa glasögon eller linser.
Citera
2023-12-06, 21:48
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, för du måste göra ett syntest med glasögon eller linser som optikern skall intyga. Så du måste först skaffa glasögon eller linser.
Ok tackar!
Citera
2023-12-07, 00:27
Medlem
Citat:

En medicinsk undersökning och ett optikerintyg är obligatoriskt för C-behörighet.
Citera
2023-12-07, 12:48
Medlem
snutans avatar
Citat:

Jag har också dålig syn men har glasögon och linser. Inget problem när jag tog mitt c-kort i alla fall. Gå till optiker
Citera
2023-12-07, 13:03
Medlem
MrMarios avatar
Citat:

Ja, innan du ansöker om körkortstillståndet ska du ha ett läkarintyg, så då ska du ha brillorna med dig så läkaren kan mäta din syn korrigerad till minst 0.8
Citera
2023-12-07, 18:51
Medlem
CygneRouges avatar
Jag förstår inte denna aversion mot glasögon. Du mår så mycket bättre om du ser ordentligt, och du kör bättre.

Och skall du skaffa glasögon för att köra bil? Skaffa ett par slipade solglasögon samtidigt, de är helt suveräna att köra bil med. Lågt stående sol i december är inga problem.
Citera
2023-12-07, 18:55
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Tror du borde kunna få tillstånd så länge du ser bra med glasögon och inte har någon annan syndefekt.
Citera
2023-12-07, 21:11
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Jag förstår inte denna aversion mot glasögon. Du mår så mycket bättre om du ser ordentligt, och du kör bättre.

Och skall du skaffa glasögon för att köra bil? Skaffa ett par slipade solglasögon samtidigt, de är helt suveräna att köra bil med. Lågt stående sol i december är inga problem.
Tack!
Citera
2023-12-07, 21:12
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Tror du borde kunna få tillstånd så länge du ser bra med glasögon och inte har någon annan syndefekt.
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in