Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-08-06, 15:59
  #1
Avstängd
McDucks avatar
Igår lade Försvarsmakten upp följande på sin hemsida, en notis om att en högerextrem värnpliktig har blivit inkallad och uppgifter gör gällande att han har en ledande ställning i en högerextremistisk organisation. I notisen hävdar Försvarsmakten att de som har som policy att inte utbilda "någon med rasistiska värderingar". Jag finner det oerhört antidemokratiskt att förbjuda en nazist från att göra värnplikten, eller någon annan beroende på vilka åsikter den värnpliktige har. Meningen med värnplikten är väl att utbilda ungdomar för vad de skall göra i händelse av katastrof eller krig, inte att bestämma vilka åsikter som är OK?

Citat:
Uppgifter under helgen har gjort gällande att en nyinryckt värnpliktig vid P 7 i Revingehed har en ledande befattning inom en högerextrem organisation.

Försvarsmakten och förbandet kontrollerar fakta i dessa uppgifter. Slutgiltigt besked om den värnpliktiges fortsatta värnpliktsutbildning fattas efter genomförd utredning.

- Försvarsmakten vilar på en demokratisk värdegrund och har en tydlig policy, som inte ställer sig bakom, eller utbildar någon med rasistiska värderingar, säger tjänsteförrättande regementschef överstelöjtnant Bo Hansson.

http://www.p7.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33318
Citera
2006-08-06, 16:20
  #2
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McDuck
Igår lade Försvarsmakten upp följande på sin hemsida, en notis om att en högerextrem värnpliktig har blivit inkallad och uppgifter gör gällande att han har en ledande ställning i en högerextremistisk organisation. I notisen hävdar Försvarsmakten att de som har som policy att inte utbilda "någon med rasistiska värderingar". Jag finner det oerhört antidemokratiskt att förbjuda en nazist från att göra värnplikten, eller någon annan beroende på vilka åsikter den värnpliktige har. Meningen med värnplikten är väl att utbilda ungdomar för vad de skall göra i händelse av katastrof eller krig, inte att bestämma vilka åsikter som är OK?



http://www.p7.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=33318

Ett haltande resonemang från FM. Mycket svagt, det kvittar vilken åsikt man i har i händelse av krig? Men dom är väl oroliga att folk med "fel" åsikter skall få insikt i hur man förvarar vapen och sånt.
Citera
2006-08-06, 16:22
  #3
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McDuck
Meningen med värnplikten är väl att utbilda ungdomar för vad de skall göra i händelse av katastrof eller krig, inte att bestämma vilka åsikter som är OK?
Med den åsikten kan vi ju lika gärna börja utbilda fienden också

Vad tycker du om islamister då, ska de utbildas av Försvaret också?

För mig känns det främmande att ge utbildning till en sådan person som i framtiden kan tänkas använda den mot Svea Rikes säkerhet. Tänk dig följande scenario (lär väl aldrig inträffa, men bara som exempel):
Tyskland blir återigen Nazi-Tyskland. Tycker du inte då att det kan vara lämpligt att man inte har ett gäng Nazister i Sveriges Försvarsmakt?

Kommunister, nazister och islamister bör ses som ett hot mot Sveriges säkerhet. Således bör inte denna tragiska samling få någon utbildning av Försvaret.
Citera
2006-08-06, 16:23
  #4
Avstängd
Odess avatar
Innebär det även att jaga muslimska extremister?
Citera
2006-08-06, 16:29
  #5
Medlem
alligator_s avatar
Jag tycker att det är ganska bra att inte utbilda nazister. För om svenska nazister håller samma mått som den där idioten som under nationaldagen skulle försöka ge sig på att göra en bra intervju i teve "det är ni som gör så att, ni tycker att vi är större, bla bla bla" - den killen. Så vill iallafall inte jag tillsammans med denne försvara landet.

Förövrigt är det väl ganska rimligt att inte låta en person som är antidemokrat försvara demokratin i sverige?
Citera
2006-08-06, 16:30
  #6
Avstängd
McDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
Kommunister, nazister och islamister bör ses som ett hot mot Sveriges säkerhet. Således bör inte denna tragiska samling få någon utbildning av Försvaret.

Jag kan hålla med om att du har en poäng i ditt resonemang att nazister kan bli ett hot mot rikets säkerhet. Men jag håller inte med dig. Först och främst så är det så att vi lever i en värld där man ögonblickligen kan ta del av information som kan vara skadlig för andra. Man behöver inte göra värnplikten för att vara en fara för samhället. Jag kan, om jag önskar, beställa en bok om hur man gör bomber via internet, fråga var jag köper kemikalier och andra substanser här på FB och sen sätta igång att koka ihop lite sattyg. Inte behöver jag ha någon militär utbildning för det. Man behöver bara vara lite smått störd och allmänt fientlig mot dagens samhälle.

Sen för det andra så ser jag inte det som Försvarsmaktens uppgift att bedöma vilka människor som skall få göra värnplikten. Det är inte staten som i en demokrati skall få lov att diktera vilka åsikter man skall få lov att ha. Jag håller inte med nazisterna, men de har rätt till sin åsikt. Om Försvarsmakten idag förbjuder nazister och högerextremister att göra värnplikten - vilka kommer de förbjuda imorgon? Muslimer? Fritänkande liberaler?

Dessutom så är det felaktigt att peka ut alla nazister som potentiella samhällsomstörtare. Tänk på att det finns bra störda människor i samhället som inte är nazister men ändå utgör en fara, och kan få göra värnplikten trots att de är psykiskt labila.
Citera
2006-08-06, 17:08
  #7
Medlem
Musketörs avatar
Precis, bara socialdemokrater borde få göra lumpen.
Citera
2006-08-06, 17:10
  #8
Medlem
detta är ganska intressant för ett antal är sen var det helt jävla omöjligt att smita från värnplikten,,i dag räcker det med ett påstånde om höger sympatier för att slippa,,
det blir mer och mer en såssisk värnplikt där målet är att försvara den fetes livs åskådning,, det är ju konstigt att när sovjetunjonen kollapsade så genast försöker en sossialistisk stat att aksla den positonen
Citera
2006-08-06, 17:23
  #9
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McDuck
Jag finner det oerhört antidemokratiskt att förbjuda en nazist från att göra värnplikten, eller någon annan beroende på vilka åsikter den värnpliktige har.

Ledande befattning inom rasistisk organisation är inte samma sak som att bara "ha åsikter". Vi ska inte ge dessa våldsverkare mer information om vapen och militär taktik då de utgör ett potentiellt hot mot rikets säkerhet.
Med tanke på allt desa grupper ställt till med så bör vi iaf inte stödja deras verksamhet genom att utbilda dem i krigsföring.

Vill vi ha fler nazisttomtar á la legion wasa med automatvapen som ska springa omkring i skogarna och leka krig?
Citera
2006-08-06, 17:30
  #10
Avstängd
McDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
Vi ska inte ge dessa våldsverkare mer information om vapen och militär taktik då de utgör ett potentiellt hot mot rikets säkerhet.

Isåfall borde det vara en regel som gällde alla individer med åsikter som kan klassas som ett hot, inte bara nazister. Även om nazister har en uttalad samhällsomvälvande agenda så är vänsterextremister, t.ex kommunister och anarkister, minst lika farliga. Det fick vi bekräftat vid Göteborgs-kravallerna och i stort sätt varje demonstration där AFA eller RF figurerar.

Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
Vill vi ha fler nazisttomtar á la legion wasa med automatvapen som ska springa omkring i skogarna och leka krig?
  1. På vilket sätt skulle medlemarna i Legion Wasa öka för att nazister gör värnplikten, speciellt då organisationen vänder sig till de nazister som INTE får göra värnplikten pågrund av sina åsikter?
  2. Skulle Legion Wasa få vapen lättare om de har medlemar som har gjort värnplikten?
Citera
2006-08-06, 17:45
  #11
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:
  1. På vilket sätt skulle medlemarna i Legion Wasa öka för att nazister gör värnplikten, speciellt då organisationen vänder sig till de nazister som INTE får göra värnplikten pågrund av sina åsikter?
  2. Skulle Legion Wasa få vapen lättare om de har medlemar som har gjort värnplikten?
1. Utbildade ledare? Militär expertis? Så militär erfarenhet är något som leder till mindre militarisering av naziströrelsen?

2.
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.aftonbladet.se/nyheter/0004/13/vapenkupp.html
Känd nazist greps för vapenkupp i Dalarna
En känd nazist har gripits misstänkt för vapenkuppen i Älvdalen.
En vapengömma hos mannen kopplas till stölden.
– Vi gjorde vissa beslag i samband med gripandet, bekräftar kammaråklagare P-G Persson för Aftonbladet.
Nazisten är tidigare bland annat dömd för ett planerat sprängattentat och en stor militär vapenkupp.
Enligt polisen tillhör mannen en grupp av kriminellt belastade personer med nazistiska förtecken.
...
Tre AK 5: or blev stulna
Tidigt på morgonen den 11 april slog två maskerade män klädda i kamougeflageuniform till mot vapenupplaget på det militära skjutfältet i Älvdalen.
Vakthavande värnpliktig påstod att de maskerade männen under pistolhot bröt sig in och stal tre AK 5: or i ett vapenställ.
Bara någon dag senare häktades den värnpliktige som hade vakten i Älvdalen som medhjälpare i vapenkuppen

Bara ett exempel, dock lite gammalt, som belyser problematiken. Deras rörelse är notoriskt våldsromantisk. Jag säger inte att vänstern bara har pacifister, men nog finns det en rejäl gradskillnad mellan hardcore-nazisterna och små taniga syndikalister när det handlar om fara för allmänheten.
Det enda exemplet i modern tid jag kan komma att tänka på blir nog Baader-Meinhof och Röda Brigaderna i Tyskland.
Sålänge nazister uppehåller sig med att slå ner invandrare och homosexuella så får ni låta bli att gråta över att ingen vill ge er militär träning...
Citera
2006-08-06, 17:47
  #12
Moderator
Jeckes avatar
Stora frågan är, vad har Legion Wasa egentligen gjort? Förutom att ha tagit lite bilder där de viftar lite med vapen?
Vapenstöld är väl troligt att de är skyldiga till, och olaga vapeninnehav....men mer än det? Har de misshandlat någon, dödat någon, försökt sig på väpnat uppror eller ens lite skadegörelse?

Att vissa är direkt olämpliga att utbildas för att försvara Sverige är väl inte så svårt att förstå, problemet är vilka dessa är.
Jag anser att kommunistdyrkande vänster som ville att Sovjet skulle ta över Sverige var direkt olämpliga under tiden som Sovjet var ett hot...nuförtiden är de väl inte ett hot på samma sätt.

Invandrare som saknar kärlek till Sverige och saknar vilja att försvara, och är mer troliga att nyttja sin militära utbildning för att åka ner till hemlandet och kriga mot Israel (eller USA eller nåt grannland) är inte heller lämpliga, men de ser FM inget som helst problem med att utbilda (annat än då att befälen blir vansinniga och ser till att de blir av med dem eftersom de saknar disciplin och vägrar förstå ordergång).

Nazister är politiskt olämpliga eftersom de ledande politikerna inte tycker om dem, men som soldater för att försvara Sverige (som är det FM är till för) ser jag inga direkta problem, de älskar ju Sverige och det svenska och borde därför ha stor försvarsvilja i händelse av krig. Dessutom verkar de flesta nazister förstå order och disciplin.
Sen verkar många av dem vara fysiskt vältränade, "lagom" puckade och rent allmänt uppfyller kraven på bra skyttersoldater.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback