2024-01-01, 10:46
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Men rostskydd och grundläggande konstruktion har gått ner i kvalitet sedan de blev kinesiska. Ytan ser dock bättre ut håller jag med om.

Larmet: Svåra rostangrepp på 4 år gammal Volvo V90
https://carup.se/larmet-svara-rostan...oogle_vignette

Snålt rostskydd på Volvo: ”Det är väldigt tunt”
https://www.vibilagare.se/reportage/...r-valdigt-tunt

Oroväckande mycket rost på begagnad Volvo V90: ”Anmärkningsvärt”
https://www.vibilagare.se/test/rost/...nmarkningsvart

Jo, de flesta ser de som kinesiska numera enligt undersökningar jag läst.

Men finns nog ändå en viss fortsatt tradition i Sverige att köpa Volvo när de till en del tillverkas här. Men i takt med att både konstruktion och tillverkning går allt mer till Kina, så kommer nog detta varumärke urholkas i Sverige för de som fortfarande tror att det är svenskt.

Fast nu är ju Cars ett publikt bolag där ett kinesiskt bolag är huvudägare. Men Geely har ju faktiskt minskat i Cars över tid och mer svenska ägare har kommit in.
Överlag så har Geely varit en jäkligt bra injektion till Cars då man säljer mer bilar än någonsin få man fått del av Geelys nätverk av återförsäljare med mera i Asien. Sådant hade kostat otroligt mycket pengar för Cars att göra på egen hand.
Citera
2024-05-10, 23:03
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
I USA är Volvo populära.

Nej. Där har du fel.
I USA förutom deras pickups så är väl Subaru o Toyota mest sålda
Citera
2024-05-11, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Volvo har nu 2023 sin minsta marknadsandel i Sverige sedan 1950-talet, 13% av alla sålda bilar är Volvo. Normalvärdet har varit 20%.

Det stämmer, man kan se det med ögonen. Under årtionden hade alla grannar en V70, S60, 245, 145 osv. Nu är det enstaka snobbigare familjer som kommer med en stor SUV, som ser jättesnygg ut. Ingen vanlig familj kör Volvo.

Jag gick själv och kollade XC60 när den blev årets bil 2018. Den kostade ca 480.000 kr med normal utrustning, mellanklassbil. Jag baxnade av priset, senast jag tittade på Volvo var länge sedan men nog kostade en V70 240k eller så, och var mer praktisk, mer "Volvo". Vilken Svensson kan betala 480k? Så jag köpte istället en BMW X3, med rabatter gick den på 440k, den var både större och bättre och billigare.

Så Volvo är varken hackat eller malet längre. De har inga kända elbilar, inga kända billiga Svensson-bilar, inga små bilar. bara jättedyra SUVar.

Volvo är ursvensk, en oändligt hållbar, billig, hyffsat snygg Volvo-kombi som man fyller med cyklar och gräsklippare. Denna Volvo försvann för 10 år sedan. Ett bilföretag som gör bilar som inte det egna landet vill köpa längre. Finns det något hopp för Volvo?

Nej, det är inte slutet.

Vi är mitt inne i en lågkonjunktur med höga räntor, och då brukar alltid personbilsförsäljningen (och försäljning av andra dyra kapitalvaror) att alltid gå ner. Speciellt inom premiumsegmentet som Volvo främst verkar inom.

Detta är inget märkligt, eller ens nytt. Så har det alltid varit. Personbilsbranschen är en väldigt konjunkturkänslig bransch.
Citera
2024-05-11, 10:52
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Nej, det är inte slutet.

Vi är mitt inne i en lågkonjunktur med höga räntor, och då brukar alltid personbilsförsäljningen (och försäljning av andra dyra kapitalvaror) att alltid gå ner. Speciellt inom premiumsegmentet som Volvo främst verkar inom.

Detta är inget märkligt, eller ens nytt. Så har det alltid varit. Personbilsbranschen är en väldigt konjunkturkänslig bransch.
För all del. Vill dock påminna om att Volvo sålts både till USA, till Kina, till Frankrike, och skulle sålts till Norge. Allt under de 50 år jag levt. Man ska inte underskatta ordet Lågkonjunktur för en liten biltillverkare.

Såg precis en film från bilmässan i Kina på youtube. 20 bilmärken jag aldrig hört talas om. Alla såg lika proffsiga ut som senaste Volvo. Som f.ö. backar på att 50% Volvo ska vara EVs redan 2025.
Citera
2024-05-19, 21:27
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Volvo har nu 2023 sin minsta marknadsandel i Sverige sedan 1950-talet, 13% av alla sålda bilar är Volvo. Normalvärdet har varit 20%.

Det stämmer, man kan se det med ögonen. Under årtionden hade alla grannar en V70, S60, 245, 145 osv. Nu är det enstaka snobbigare familjer som kommer med en stor SUV, som ser jättesnygg ut. Ingen vanlig familj kör Volvo.

Jag gick själv och kollade XC60 när den blev årets bil 2018. Den kostade ca 480.000 kr med normal utrustning, mellanklassbil. Jag baxnade av priset, senast jag tittade på Volvo var länge sedan men nog kostade en V70 240k eller så, och var mer praktisk, mer "Volvo". Vilken Svensson kan betala 480k? Så jag köpte istället en BMW X3, med rabatter gick den på 440k, den var både större och bättre och billigare.

Så Volvo är varken hackat eller malet längre. De har inga kända elbilar, inga kända billiga Svensson-bilar, inga små bilar. bara jättedyra SUVar.

Volvo är ursvensk, en oändligt hållbar, billig, hyffsat snygg Volvo-kombi som man fyller med cyklar och gräsklippare. Denna Volvo försvann för 10 år sedan. Ett bilföretag som gör bilar som inte det egna landet vill köpa längre. Finns det något hopp för Volvo?

Hela ledningen består numera av McKinsey konsulter som aldrig sålt en bil i hela sitt liv, och en dammsugarförsäljare från Asien som VD (t.o.m. så Fredrik Arp 2005 som inhoppare VD framstår som vass och det säger inte lite) . Alla med CV från bilindustrin har lämnat. Detta kommer sluta i god natt
Citera
2024-05-19, 21:53
Medlem
Citat:
För all del. Vill dock påminna om att Volvo sålts både till USA, till Kina, till Frankrike, och skulle sålts till Norge. Allt under de 50 år jag levt. Man ska inte underskatta ordet Lågkonjunktur för en liten biltillverkare.

Såg precis en film från bilmässan i Kina på youtube. 20 bilmärken jag aldrig hört talas om. Alla såg lika proffsiga ut som senaste Volvo. Som f.ö. backar på att 50% Volvo ska vara EVs redan 2025.

Fast du talar ju lite emot dig själv här;

Du tror inte på BEV och klagar på att Volvo satsar på det, men samtidigt framhäver du alla kinesiska bolag. Man skall då komma ihåg att orsaken till att dessa kinesiska bolag lyckas på marknaden är just för att de blivit duktiga på BEV, och de passar på att nyttja den långsamhet som bilindustrin i väst, men framfört allt i Japan, haft kring att gå över till BEV. Det är denna lucka i marknaden som de kinesiska elbilstillverkarna är smarta att slå sig in på.

Vidare så är Volvo (Cars) i dag ett kinesiskt bolag. Inte ett svenskt som det var en gång i tiden. Så det finns ingen orsak till att Volvo (och övriga Geely-gruppen) inte skulle kunna hänga på de andra kinesiska elbilstillverkarna, om de är smarta i sin exekvering.
Citera
2024-05-19, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Hela ledningen består numera av McKinsey konsulter som aldrig sålt en bil i hela sitt liv, och en dammsugarförsäljare från Asien som VD (t.o.m. så Fredrik Arp 2005 som inhoppare VD framstår som vass och det säger inte lite) . Alla med CV från bilindustrin har lämnat. Detta kommer sluta i god natt

På gott och ont så blir Volvo Cars alltmer centralstyrt av Kina. Det märks alltmer när jag talar med branschkollegor inom bolaget.

De blir också alltmer, på gott och ont, ett varumärke i mängden inom Geely-gruppen, tillsammans med Zeekr, Polestar, Lync & Co, Smart (som är till stor del Geely, även om Mercedes är delägare), Lotus, etc.

Att se Volvo Cars som ett svenskt självständigt personbilsbolag är inte längre möjligt (och var länge sedan så, även om det blir mer och mer kinesiskt för varje dag).
Citera
2024-05-20, 10:17
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Fast du talar ju lite emot dig själv här;

Du tror inte på BEV och klagar på att Volvo satsar på det, men samtidigt framhäver du alla kinesiska bolag. Man skall då komma ihåg att orsaken till att dessa kinesiska bolag lyckas på marknaden är just för att de blivit duktiga på BEV, och de passar på att nyttja den långsamhet som bilindustrin i väst, men framfört allt i Japan, haft kring att gå över till BEV. Det är denna lucka i marknaden som de kinesiska elbilstillverkarna är smarta att slå sig in på.

Vidare så är Volvo (Cars) i dag ett kinesiskt bolag. Inte ett svenskt som det var en gång i tiden. Så det finns ingen orsak till att Volvo (och övriga Geely-gruppen) inte skulle kunna hänga på de andra kinesiska elbilstillverkarna, om de är smarta i sin exekvering.
Nja, Volvo cars är ju på börsen så jag tycker det är fel att kalla det "kinesiskt", även om en kines äger majoriteten. Och utvecklingen sker i Göteborg vad jag förstår, så svenskt är det också.

Kinas helt nya BEV-tillverkare är ett skämt. De stjäl design och teknik rakt av, bilarna är tofu dreg och håller några år, inte så konstigt för de har ju ingen erfarenhet, ingen i Europa vill köpa kinesiska BEVs för de är ju obeprövade, saknar verkstäder, ingen vill ha dem begagnat. Så, nej, Kinas insats i bilbranschen tror jag ingenting på. Det blir en vanlig BMW diesel till slut igen, ett beprövat koncept sedan 100 år. Ska man ha en BEV är det enbart Tesla som gäller, då får man acceptera prissänkningar några år till, de har börjat köpa upp mark i USA bara för att kunna lagra sitt enorma osålda överskott på 10.000-tals bilar per månad.
Citera
2024-05-20, 10:20
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Dock vill aktieägarna ha sina pengar och om något dippar så gör ma om allting igen. Påminner om att t.ex Volvo ägts av Ford och när det inte gick längre fanns en annan lösning. Detta kommer att hända igen. Volvo i sig har så bra credd efter 100 år på marknaden att de kan överleva även kinesiskt ägande. Troligen återkommer Volvo till Sverige vid stor kris.
Citera
2024-05-20, 11:41
Medlem
Citat:
Nja, Volvo cars är ju på börsen så jag tycker det är fel att kalla det "kinesiskt", även om en kines äger majoriteten.

Kika på vilka aktier som har störst rösträtter så ser du vilka som i verkligheten har full kontroll över bolaget.

Citat:
Och utvecklingen sker i Göteborg vad jag förstår, så svenskt är det också.

Även detta håller på att ändras allt mer.

Kika på EX30 som är den nyaste Volvon som lanserats. Där är i princip allt med både plattform och teknisk utveckling gjord i Kina. Bara designen som delvis gjorts i Europa (och av den, inte ens allt i Sverige kring design som gjorts här).

VCC blir allt mindre svenskt, och alltmer kinesiskt, för varje kvartal.
Citera
2024-05-20, 12:06
Medlem
DraconianTimess avatar
Volvos minskade marknadsandelar i Sverige kan också tillskrivas politikerna.
En Volvo har varit stor och lite för dyr att köpa för en privatperson. Det är liksom inget nytt som kom igår. Därför har vi haft en tjänstebilsmarknad som tryckt ut nya bilar på marknaden. Historiskt sett har villkoren för tjänstebil (egentligen skall man använda ordet förmånsbil) har varit riktade till fördel för Volvo och deras modellutbud.
Vad man gjort nu är att rikta villkoren på så sätt att Tesla framstår som bästa tjänstebilen, vilket tydligt märks i försäljningen.
Citera
2024-05-20, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Volvos minskade marknadsandelar i Sverige kan också tillskrivas politikerna.
En Volvo har varit stor och lite för dyr att köpa för en privatperson. Det är liksom inget nytt som kom igår. Därför har vi haft en tjänstebilsmarknad som tryckt ut nya bilar på marknaden. Historiskt sett har villkoren för tjänstebil (egentligen skall man använda ordet förmånsbil) har varit riktade till fördel för Volvo och deras modellutbud.
Vad man gjort nu är att rikta villkoren på så sätt att Tesla framstår som bästa tjänstebilen, vilket tydligt märks i försäljningen.

Skulle säga precis tvärt om; i verkligheten så har våra svenska politiker ofta snarare anpassat våra lagar och regler för att passa och gynna Volvo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in