Citat:
Ursprungligen postat av
mtflash
Fast du talar ju lite emot dig själv här;
Du tror inte på BEV och klagar på att Volvo satsar på det, men samtidigt framhäver du alla kinesiska bolag. Man skall då komma ihåg att orsaken till att dessa kinesiska bolag lyckas på marknaden är just för att de blivit duktiga på BEV, och de passar på att nyttja den långsamhet som bilindustrin i väst, men framfört allt i Japan, haft kring att gå över till BEV. Det är denna lucka i marknaden som de kinesiska elbilstillverkarna är smarta att slå sig in på.
Vidare så är Volvo (Cars) i dag ett kinesiskt bolag. Inte ett svenskt som det var en gång i tiden. Så det finns ingen orsak till att Volvo (och övriga Geely-gruppen) inte skulle kunna hänga på de andra kinesiska elbilstillverkarna, om de är smarta i sin exekvering.
Nja, Volvo cars är ju på börsen så jag tycker det är fel att kalla det "kinesiskt", även om en kines äger majoriteten. Och utvecklingen sker i Göteborg vad jag förstår, så svenskt är det också.
Kinas helt nya BEV-tillverkare är ett skämt. De stjäl design och teknik rakt av, bilarna är tofu dreg och håller några år, inte så konstigt för de har ju ingen erfarenhet, ingen i Europa vill köpa kinesiska BEVs för de är ju obeprövade, saknar verkstäder, ingen vill ha dem begagnat. Så, nej, Kinas insats i bilbranschen tror jag ingenting på. Det blir en vanlig BMW diesel till slut igen, ett beprövat koncept sedan 100 år. Ska man ha en BEV är det enbart Tesla som gäller, då får man acceptera prissänkningar några år till, de har börjat köpa upp mark i USA bara för att kunna lagra sitt enorma osålda överskott på 10.000-tals bilar per månad.