Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-04, 23:27
Medlem
skoputss avatar
På kvällen, i samband med stängning, vintern 91-92, klev en person in i en livsmedelsbutik (Hökmossevägen?) och sköt ägaren. Den mentalt efterblivne sonen skonades. Ägaren kom ursprungligen från Mellanöstern, och var en ovanligt social och trevlig människa. Jag tror att det hela rubricerades som rån, men min känsla är att det rörde sig om något helt annat.

Någon som har information om detta fall?

Edit: Hökmossen tillhörande Stockholms kommun.
Senast redigerad av skoputs 2023-12-04 kl. 23:34.
Citera
2023-12-05, 07:07
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
På kvällen, i samband med stängning, vintern 91-92, klev en person in i en livsmedelsbutik (Hökmossevägen?) och sköt ägaren. Den mentalt efterblivne sonen skonades. Ägaren kom ursprungligen från Mellanöstern, och var en ovanligt social och trevlig människa. Jag tror att det hela rubricerades som rån, men min känsla är att det rörde sig om något helt annat.

Någon som har information om detta fall?

Edit: Hökmossen tillhörande Stockholms kommun.

Länge sen nu, men låg inte butiken på Mejselvägen?

https://www.google.se/maps/@59.29222...8192?entry=ttu
Citera
2023-12-05, 09:51
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Länge sen nu, men låg inte butiken på Mejselvägen?

https://www.google.se/maps/@59.29222...8192?entry=ttu

Ja det stämmer! Mejselvägen var det. Minns du något mer från händelsen? Har för mig att det var rätt kallt och snöigt. Mordet sopades väl snabbt undan som rån? Var det för att ägaren gjorde motstånd? Kommer endast ihåg att polisen var förtegen om förloppet.

Lasermannen var ju igång runt den tiden och sköt en butiksägare i Hägersten, nästgårds Hökmossen. Är det helt uteslutet att han ligger bakom mordet på Mejselvägen? De fick väl aldrig tag på mgm?
Citera
2023-12-05, 10:06
Medlem
Ettsjutrettons avatar
BO hette Wal*d Tam*m* (i). Tre personer dömdes för rån, medhjälp till rån m.m. Den fjärde i ligan, som polisen misstänkte var den som skjutit ihjäl BO, hann fly utomlands och har mig veterligen inte kunnat lagföras.
Citera
2023-12-05, 10:09
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Ja det stämmer! Mejselvägen var det. Minns du något mer från händelsen? Har för mig att det var rätt kallt och snöigt. Mordet sopades väl snabbt undan som rån? Var det för att ägaren gjorde motstånd? Kommer endast ihåg att polisen var förtegen om förloppet.

Lasermannen var ju igång runt den tiden och sköt en butiksägare i Hägersten, nästgårds Hökmossen. Är det helt uteslutet att han ligger bakom mordet på Mejselvägen? De fick väl aldrig tag på mgm?

Kommer tyvärr inte ihåg nånting om det mer än att det hände.

Men som kuriosa - som egentligen inte hjälper dig ett skit - så gick det väl rykten om att någon av de tyngre svenska banditerna nån gång tidigare hade haft koppling till den där lokalen.
Citera
2023-12-05, 10:16
Medlem
diseuses avatar
Mejselvägen? Kan det vara detta:

Svenska Dagbladet (fredagen den 8 november 1991):
Citat:
Bytet från rånmordet i Stockhom på onsdagskvällen [den 6 november 1991] stannade vid cirka ett tusen kronor. Att det inte blev mer kan ha varit förklaringen till varför rånet förvandlades till ett mord.

Den lilla livsmedelsbutiken på Mejselvägen i Västberga har kassan alldeles intill ingången. När de två rånarna steg in i butiken vid 19-tiden riktade de en pistol mot den 48-årige handlaren och krävde pengar.

Handlarens son, som befann sig längre in i butiken, smög undan och kunde sedan höra hur hans far skrek ”nej, nej”. Därefter small ett skott.
Citera
2023-12-05, 14:29
Medlem
skoputss avatar
Tack alla som svarat. Tack vare rättelse till Mejselvägen fann jag även detta inlägg på Flashback.
Citat:
Datum:: 1991-11-06
Brottsort/adress: Stockholm/Hägersten/Mejselvägen
BO: W@lid K@kour-T@mimi
Född: 1943-09-20 i Syrien
Händelse: BO, en fembarnsfar blev rånmördad i sin livsmedelbutik Walid Livs och sköts till döds med ett skott i pannan på en meters håll. Rånarna som var en del i en ungdomsliga kom undan med 1000 kr
GM 1: Man, f.1971 – Dömd till 3 års fängelse
GM 2: Man dömd till 2 års fängelse för försök till grov stöld
GM 3: Man dömd till fängelse för att ha kört flyktbilen i samband med rånet
(FB) Skjutningar med dödlig utgång i Sverige 1984-2018

Så låga straff för ett mord. Jag minns den mördade väl, barnkär och empatisk.
Senast redigerad av skoputs 2023-12-05 kl. 14:43.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback