Citat:
Ursprungligen postat av
robinhoodvarUCsnut
Nae, haft datorn i ungefär ett år. Köpt begagnad, och hade samma OS innan (mig veterligen). Den står uppkopplad dygnet runt, även om den inte är på lika mycket så går den ändå några km om dagen.
Får kika på den.
Edit: från din länk:
"Remote Desktop Connection is simply a Windows application with this name. The mstsc.exe program can be used to establish a connection with remote computers. The program is mostly used in company environments/servers. The application does not mean that a remote connection has been set up on the computer.
mstsc.exe has been onboard on Windows since ages (I guess Windows XP has been shipped with that program). What's now new, is the circumstance, that Remote Desktop Connection is now a separate entry in "Programs and Features" and can be installed."
Så tack, jag tror det förklarar saken bra!! Puss på er båda för hjälpen. Då tar jag bort den appen.
Kan också vara bra att veta mstsc.exe är klienten, den som låter dig koppla till Fjärrskrivbord på andra datorer, inte något som låter andra koppla upp till dig.
Home Edition av Windows stöder inte ens att vara mottagare/server till en fjärrskrivbordsanslutning.
Har du köpt datorn begagnad i synnerhet om det var från en okänd, och inte formaterat om och rensat ur den totalt, kan det dock vara värt att kolla efter andra sätt som datorn eventuellt kan fjärrstyras på, t.ex. VNC - och kolla efter andra tecken på virus/trojaner. Kör Windows Defender i Offline-läge om du vill, går att starta från Windows säkerhetsinställningar. Då hittas oftast även rootkits och andra djupgående virus.