2023-12-04, 11:36
Medlem
Hej flashback!

Jag har redan ett konto med Swedbank men mitt mobila bank ID har löpt ut och jag kan inte förnya det. Dels för att jag inte kommer in på mitt konto utan bank ID och dels för att det i Swedbank appen inte fungerar för mig att beställa nytt bank ID genom mitt pass.

Jag har pratat med dem över telefon och enda sättet är att besöka ett bankkontor sa de.

Jag bor utomlands och besöker aldrig Sverige så att besöka ett konto är uteslutet.

Nu undrar jag om det finns någon möjligt att ifrån utlandet öppna ett konto med någon annan svensk bank bara för att kunna få tillgång till mobilt bank ID igen så att jag kan komma åt mina bankkonton?

Någon som vet om någon bank gör detta? Vore oerhört tacksam!
Citera
2023-12-04, 11:42
Medlem
Har du svensk folkbokföring?
Citera
2023-12-04, 14:37
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Prekär situation må jag säga.

Har ingen aning om det går, du kanske kan ringa Handelsbanken, Nordea etc. och fråga?

Kommer följa tråden med spänning!
Citera
2023-12-04, 15:25
Medlem
Tänk vad bra om vi hade ett nationellt digitalt ID, så som de flesta industrialiserade länder har.
Men nej, vi lämnade över det till bankerna. Det var Göran Persson som lät det ske.

Arbete pågår för att ge folk med samordningsnummer rätt till Bank ID. Det förstår man, för bankerna vill ha deras affärer. Men svensk medborgare som inte bor i Sverige göre sig inte besvär. Till skillnad från de länder som använder Nationellt ID-kort istället för Bank-ID. Då är det medborgaren som kan identifiera sig, oavsett var denne bor.

Men inte i ankdammen..
Citera
2023-12-04, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Tänk vad bra om vi hade ett nationellt digitalt ID, så som de flesta industrialiserade länder har.
Men nej, vi lämnade över det till bankerna. Det var Göran Persson som lät det ske.

Arbete pågår för att ge folk med samordningsnummer rätt till Bank ID. Det förstår man, för bankerna vill ha deras affärer. Men svensk medborgare som inte bor i Sverige göre sig inte besvär. Till skillnad från de länder som använder Nationellt ID-kort istället för Bank-ID. Då är det medborgaren som kan identifiera sig, oavsett var denne bor.

Men inte i ankdammen..

Ser du inte fördelarna med att man måste fysiskt infinna sej i landet för att få bank id ?
Bank id är gratis.
Citera
2023-12-04, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetintevadjag
Hej flashback!

Jag har redan ett konto med Swedbank men mitt mobila bank ID har löpt ut och jag kan inte förnya det. Dels för att jag inte kommer in på mitt konto utan bank ID och dels för att det i Swedbank appen inte fungerar för mig att beställa nytt bank ID genom mitt pass.

Jag har pratat med dem över telefon och enda sättet är att besöka ett bankkontor sa de.

Jag bor utomlands och besöker aldrig Sverige så att besöka ett konto är uteslutet.

Nu undrar jag om det finns någon möjligt att ifrån utlandet öppna ett konto med någon annan svensk bank bara för att kunna få tillgång till mobilt bank ID igen så att jag kan komma åt mina bankkonton?

Någon som vet om någon bank gör detta? Vore oerhört tacksam!

Fixa fullmakt etc och beställ en bankdosa , du bör redan ha en egentligen, med bankdosan loggar du sen in på internetbanken och därefter påbörjar du processen med bankID

Enkelt.
Citera
2023-12-05, 06:48
Medlem
Välj bank som inte har fysiska kontor t ex Skandiabanken
Citera
2023-12-24, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LotN
Fixa fullmakt etc och beställ en bankdosa , du bör redan ha en egentligen, med bankdosan loggar du sen in på internetbanken och därefter påbörjar du processen med bankID

Enkelt.

Swedbank lämnar inte ut bankdosa via fullmakt.
Citera
2023-12-24, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan

Men inte i ankdammen..

Problemet ligger ju snarare i beroende av digital id oavsett om det är ifrån bankerna eller staten. Vem säger att staten skulle vara snällare? Staten har gjort det svårt för folk som bor utomlands. Ingen pension, måste registrera sig som utflyttad, digitalt id samhälle etc.

Ts borde kanske om man är efterhandsklok ha skaffat dosa innan han åkte utomlands, men de har väl iofs också förfallodatum..
Senast redigerad av Hew18 2023-12-24 kl. 16:04.
Citera
2023-12-28, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagvetintevadjag
Swedbank lämnar inte ut bankdosa via fullmakt.

Du beställer dosan, den kommer på posten antingen hem eller till ombud. Du använder fullmakt eller ett fysiskt ID från mottagaren ihop med ombudets ID för att hämta ut.
Citera
2024-02-16, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LotN
Du beställer dosan, den kommer på posten antingen hem eller till ombud. Du använder fullmakt eller ett fysiskt ID från mottagaren ihop med ombudets ID för att hämta ut.

Hur beställer jag dosan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in