Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-15, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippien47
Om nu droger blev avkriminaliserat, hur gör man då vid t.ex arbeten? En taxiförare som äter någon ångestdämpande medicin på recept, samtidigt som en kollega också intar medicinen men inte har recept. Ska båda betraktas som likvärdiga? Nu vet jag inte hur rättsstaten bedömer om en person som äter någon bensodiazepin skulle hamna i en trafikolycka.
Skulle själva bruket av narkotika inte vara kriminaliserat, vilket för kännedom är fallet i många länder t.ex. i Danmark, gör det inte någon skillnad på jobbet eftersom alkohol- och drogpolicys innebär att arbetstagare ska vara nyktra vilket kan kontrolleras med utandnings- eller salivprov. Bara för att alkoholförtäring inte är kriminaliserat är det självfallet inte heller tillåtet att vara berusad på jobbet.

Att använda narkotikaklassat läkemedel utan att det är förskrivet är emot policyn. Finns även arbetsplatser som inte tillåter användning av vissa läkemedel fast dessa är förskrivna. Med förskrivet läkemedel åligga ansvaret att bruka det enligt läkarens förskrivning. Den som fått sådant kan även hållas ansvarig vid ev. olycka.
Citera
2024-03-24, 22:19
Medlem
hippien47s avatar
Är det någon som har koll på vad gränsvärdet är bakom ratten för respektive droger i länder där man avkriminaliserat? Har inte den blekaste vad jag bör googla.
Citera
2024-03-27, 21:21
Medlem
hippien47s avatar
Citat:
Jag anser att bruket bör avkriminaliseras därför att jag tror att förbudet stjälper mer än det hjälper. Innehav är däremot något jag på senare tid har blivit mer fundersam kring. Absolut inte fängelse för en mindre mängd narkotika men böter? Lite konstigt att staten tillåter befolkningen springa runt med narkotika som de ej vill förse invånarna med.

Det är verkligen oerhört ineffektivt att lägga resurser på partyknarkare men också oerhört provocerande för polisen som jagar försäljarna. Narkotikainnehav kanske skulle betraktas som en felparkering.
Citera
2024-03-28, 10:54
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:
Är det någon som har koll på vad gränsvärdet är bakom ratten för respektive droger i länder där man avkriminaliserat? Har inte den blekaste vad jag bör googla.
Beror på, Portugal har inga gränser då varje fall hanteras individuellt men det är närmre nolltolerans. Nederländerna har gränser för en del droger fast det är nolltolerans om man använt flera substanser i kombination.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0039687/2019-03-29
https://www.emcdda.europa.eu/publica...riving/html_en

Det är ju svårare att testa för andra droger än alkohol som man bara behöver blåsa för, alkohol stannar inte så länge och berusning beror endast på etanolhalt i blodet. För t.ex. cannabis så kan dess metaboliter, vilka man testar för, stanna i kroppen länge så det är svårt att säga exakt när, hur mycket någon brukat och hur berusad personen är.
Citera
2024-03-28, 14:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
När det kommer till cannabis är det hopplöst svårt att hitta en nivå som berättar nu har det blivit för mycket.
För en vanerökare kan ha nivåer en bra bit efter konsumtion, som en annan som sällan röker kommer ha stora problem att hantera.

Och detta gäller en del droger mer, och med betydande dostillvänjning vid varaktig konsumtion.

SÅ när det kommer till cannabis, så kommer det bli hopplöst svårt att hitta en nivå där man kan säga nu ska du få straff och nu ska du inte.
Och där kan trillar man väl tillbaka på att noll är den enda nivån som rättvist funkar.
Citera
2024-03-28, 14:46
Medlem
zombie-nations avatar
Jag minns när det kriminaliserades. Inget blev bättre. Folk blev bara nojiga och folk slutade tala om missbruk eftersom det blivit ett brott att missbruka, för får man inte inneha kan man inte missbruka. Men det var mycket som man trodde kunde botas genom tystnad då. Man besvarade inte nynazismen för man trodde att talade man inte om den skulle den försvinna.

Nu har vi testat en tystnadskultur på knarkotika och det funkar inte.
Citera
2024-03-29, 12:48
Medlem
inkognytos avatar
Vad gäller legalisering av cannabis har jag att kompromissförslag som kan utvärderas ett par år efter genomförandet. Föreslår alltså att cannabis kan legaliseras för den som fyllt femtio. Då går det inte att skylla på hjärnans utveckling för vid den åldern är redan toppförmågan passerad och med bra vetenskaplig forskning går det att utröna om vad som är bra eller skadligt med ett bruk.
Citera
2024-03-30, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag minns när det kriminaliserades. Inget blev bättre. Folk blev bara nojiga och folk slutade tala om missbruk eftersom det blivit ett brott att missbruka, för får man inte inneha kan man inte missbruka. Men det var mycket som man trodde kunde botas genom tystnad då. Man besvarade inte nynazismen för man trodde att talade man inte om den skulle den försvinna.

Nu har vi testat en tystnadskultur på knarkotika och det funkar inte.

Finns knappt några politiker i detta landet som har ryggrad att erkänna att dom haft fel, tyvärr.
Citera
2024-04-16, 02:13
Medlem
hippien47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
När det kommer till cannabis är det hopplöst svårt att hitta en nivå som berättar nu har det blivit för mycket.
För en vanerökare kan ha nivåer en bra bit efter konsumtion, som en annan som sällan röker kommer ha stora problem att hantera.

Och detta gäller en del droger mer, och med betydande dostillvänjning vid varaktig konsumtion.

SÅ när det kommer till cannabis, så kommer det bli hopplöst svårt att hitta en nivå där man kan säga nu ska du få straff och nu ska du inte.
Och där kan trillar man väl tillbaka på att noll är den enda nivån som rättvist funkar.

Det står att enstaka intag syns i cirka ett dygn vid blod. Det kan funka om man röker på en Fredag efter jobbet, möjligtvis Lördag. Onsdagar blir dock totalt uteslutet om nivån skall vara noll.
Senast redigerad av hippien47 2024-04-16 kl. 02:17.
Citera
2024-04-16, 07:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det står att enstaka intag syns i cirka ett dygn vid blod. Det kan funka om man röker på en Fredag efter jobbet, möjligtvis Lördag. Onsdagar blir dock totalt uteslutet om nivån skall vara noll.
Noll är väl ingen nivå direkt, nivå ser jag mer som man bestämmer ett värde som man inte får gå över.
Och det är just ett sådant värde som är hopplöst att hitta, då det är så olika för person till person.

Sen detta med hur länge det syns är väldigt svårt att greppa och pga de inte som innan berättar och då som innan när de berättade att vid 8-10h så finns inga spårbara mängder THC kvar att mäta upp.
Enstaka intag blir också "vad faan är det i antal.".
Också betyder detta att deras mätutrustning är mer noggrann, eller säger dom att om du rökar flera ggr så blir det mer än dessa 8-10h som RMV innan sade.

Ja, en massa frågor och osäkerhet på vad de faktiskt menar.
Men i fält och dessa tester, så tror jag de är mindre noggrannare och att de inte kan spåra så långt tillbaka och då efter THC som ger drograttfyllan.

Det finns många osäkra parametrar här och svårt och veta vad som krävs att bli påkommen eller inte.
Och de ggr jag innan googlat detta, så har jag aldrig fått ett riktigt svar på detta utan en massa velande och påståenden från en person till annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in