Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-12-12, 17:09
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
jag körde moppe i min ungdom (20 år sen) och när jag nu för några år sen tog tungt kort var det två saker som var jobbigast
1. köra långsamt. så länge man har fart är motorcykeln självbalanserande men att krypköra med en 190kg tung hoj är svinjobbigt
2. var inte helt intuitivt att lära sig motstyrning. behövde aldrig göra det på mopeden för den gick för långsamt men i högre hastigheter måste man motstyra
https://sv.wikipedia.org/wiki/Motstyrning
Motstyrning har jag aldrig hört om. Så ni vrider hjulet åt vänster när ni svänger höger?
Citera
2023-12-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Motstyrning har jag aldrig hört om. Så ni vrider hjulet åt vänster när ni svänger höger?

Grunden för all motorcykelkörning.
Måste sitta i ryggraden även vid undanmanöver under press.
Citera
2023-12-13, 16:37
Citat:

ja, som du ser i den här videon så när lutningen väl inträffat så styr han åt "rätt" håll men för att initiera lutningen så måste du svänga "åt fel håll". du ser även tydligt vad som händer när han får panik och försöker med all makt styra åt höger, styret bara wobblar. samma princip gäller vid inbromsning, ska du ta en kurva måste du verkligen comitta, mindre erfarna motorcyklister får panik om dom tror att dom inte kommer klara kurvan så då bromsar dom, vilket får mc'n att räta upp sig och gå rakt fram, så då hamnar dom i spenaten

https://www.youtube.com/watch?v=VVE79XT8-Mg
Senast redigerad av ethernal 2023-12-13 kl. 16:40.
Citera
2023-12-13, 16:45
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
ja, som du ser i den här videon så när lutningen väl inträffat så styr han åt "rätt" håll men för att initiera lutningen så måste du svänga "åt fel håll". du ser även tydligt vad som händer när han får panik och försöker med all makt styra åt höger, styret bara wobblar. samma princip gäller vid inbromsning, ska du ta en kurva måste du verkligen comitta, mindre erfarna motorcyklister får panik om dom tror att dom inte kommer klara kurvan så då bromsar dom, vilket får mc'n att räta upp sig och gå rakt fram, så då hamnar dom i spenaten

https://www.youtube.com/watch?v=VVE79XT8-Mg
Ok. Har kört motorcykel i flera decennier utan att höra talas om det. Känns som något som kommer naturligt utan att vara något man ska lära sig. Ska testa det i sommar.
Citera
2023-12-13, 16:49
Citat:
Ok. Har kört motorcykel i flera decennier utan att höra talas om det. Känns som något som kommer naturligt utan att vara något man ska lära sig. Ska testa det i sommar.
Det kan vara extremt bra att träna på ordentligt. Som du säger så gör man det lite omedvetet. Även på cykel faktiskt.

Men om det blir en paniksituation och du inte har tränat är det lätt att du rycker till styret åt det håll du vill och så åker du åt andra hållet istället.

Tänker man lite så är det inte så svårt att förstå hur det hänger ihop. Om du drar styret åt vänster kommer hojen att luta åt höger, och det är ju höger du måste luta åt om du ska svänga till höger. Så när du fått igång lutningen vrider du tillbaka styret.

Här är en video som förklarar det och som även visar en olycka när det går fel. Lite småläskig om man är känslig. https://youtu.be/VVE79XT8-Mg
Citera
2023-12-13, 16:56
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det kan vara extremt bra att träna på ordentligt. Som du säger så gör man det lite omedvetet. Även på cykel faktiskt.

Men om det blir en paniksituation och du inte har tränat är det lätt att du rycker till styret åt det håll du vill och så åker du åt andra hållet istället.

Tänker man lite så är det inte så svårt att förstå hur det hänger ihop. Om du drar styret åt vänster kommer hojen att luta åt höger, och det är ju höger du måste luta åt om du ska svänga till höger. Så när du fått igång lutningen vrider du tillbaka styret.

Här är en video som förklarar det och som även visar en olycka när det går fel. Lite småläskig om man är känslig. https://youtu.be/VVE79XT8-Mg
Kan man alltså med framgång köra motorcykel länge men utan medveten träning av just motstyrning blir man sannolikt långsammare vid en plötslig undanmanöver? Borde även en gammal räv som jag träna på motstyrning? Jag har svårt att tro det men ska som sagt kolla hur jag själv gör i sommar. Kanske motstyr jag omedvetet redan som en gud.
Citera
2023-12-13, 17:03
Citat:
Kan man alltså med framgång köra motorcykel länge men utan medveten träning av just motstyrning blir man sannolikt långsammare vid en plötslig undanmanöver? Borde även en gammal räv som jag träna på motstyrning? Jag har svårt att tro det men ska som sagt kolla hur jag själv gör i sommar. Kanske motstyr jag omedvetet redan som en gud.
Jag skulle tro att det vore en bra grej. I en paniksituation är det ju lätt att man rycker till åt det hållet man vill åt, och rycker du går det jävligt fort åt andra hållet. Då blir man lätt rädd och rycker igen.

Det blir väsentligt mer märkbart i högre farter. Testa att trycka styret framåt på den sida du vill svänga till. Hojen kommer gå åt det hållet. Något annat vore en fysikalisk omöjlighet.

Här är en cykel som de har fixat så att den inte kan svänga åt ena hållet. Han ramlar hela tiden. De visar också att cyklister omedvetet motstyr. https://youtu.be/9cNmUNHSBac

I låga farter "känns" det inte som att man motstyr även om man i praktiken gör det. Men i höga farter blir effekten väldigt påtaglig. Så fort du trycker styret på högre sida så kommer hojen luta lite vänster, och då kommer hojen att vilja balansera sig vilket du kan uppleva som att styret börjar trycka mot din hand. Den kraften kan vara rätt kraftig.
Citera
2023-12-14, 00:13
Medlem
Har du planen att ta tungt kort så kör på det direkt.
Pengarna du skulle lägga på att få lite körvana själv är bättre att lägga på riktiga lektioner.
När du väl har kortet så köp en lättkörd hoj och skaffa kör vana innan du går på en tyngre/potentare hoj.
Kommer troligen bli billigast i längde och du kan ha kortet redan nästa år istället föratt ta det i steg över 2-3år och hoppa mellan moped och lätt MC.
Citera
2024-02-04, 10:25
Medlem
Så länge det är en fotväxlad moppe ser jag en poäng med dina planer. Jag skulle säga att den största nyttan av det kommer att vara att du får möjlighet att lära dig växla och arbeta med kopplingen på ett sätt som ändå är någorlunda jämförbart med en mc. Du kan även använda den till att öva på lågfartsmomenten som kommer med A-kortet, likaså hand/fotbroms-kontroll.

Positionering i stadsmiljö kan du ju också öva på, i rondeller och korsningar med mera. Detta är ganska onaturligt för någon som bara kört bil tidigare.

Att bara skaffa en moppe och planlöst tuffa runt i stan ger jag däremot inte mycket för alls.

Edit: att ta A1/A2-behörigheter är givetvis korkat om man ändå har åldern inne för tung mc.
Senast redigerad av mustnotbenamed 2024-02-04 kl. 10:29.
Citera
2024-02-18, 02:28
Medlem
Ingen större skillnad gå från moppe till 125cc, de som som säger annat måste varit rent av kassa när dom tog sitt körkort.

Jag hade när jag var ung en Honda MB50 som jag satt 80cc på, gjorde runt 90km/h som mest, sen köpte jag en Yamaha RD125a, skillnaden var att Yamahan var så klart snabbare men viktmässigt var det inte märkbart.

Att gå från lätt MC till tung MC är dock märkbart, allt blir en helt annan kaliber i vikt och styrka, det blir plötsligt seriöst.

Jag hade gått på tung MC direkt om du ändå håller på, jag ångra mig då att jag tog lätt MC först och sen tung MC, bortkastad tid och pengar.
Citera
2024-02-18, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mustnotbenamed
Så länge det är en fotväxlad moppe ser jag en poäng med dina planer. Jag skulle säga att den största nyttan av det kommer att vara att du får möjlighet att lära dig växla och arbeta med kopplingen på ett sätt som ändå är någorlunda jämförbart med en mc. Du kan även använda den till att öva på lågfartsmomenten som kommer med A-kortet, likaså hand/fotbroms-kontroll.

Positionering i stadsmiljö kan du ju också öva på, i rondeller och korsningar med mera. Detta är ganska onaturligt för någon som bara kört bil tidigare.

Att bara skaffa en moppe och planlöst tuffa runt i stan ger jag däremot inte mycket för alls.

Edit: att ta A1/A2-behörigheter är givetvis korkat om man ändå har åldern inne för tung mc.
Att ta ett A2 är inte fel om man vill börja med en enklare mc att köra och bemästra. Redan en 150 cc (eller 250 cc) eller 70-tals 125 cc är A2 idag. De är både lätta i vikt och har mindre effekt. Tycker man att en 750 cc är för stor, tung och har för mycket effekt kan det vara bättre att börja med något mindre tills man känner sig mogen.

Lära sig köra gör man bäst på en trafikskola där man får lära sig att hantera mc rätt vilket kommer vara till nytta hela livet. Att ta ett A1 när man har åldern inne för A2 är däremot dumt pga begränsningen det ger. Detta då en mindre/lättare/effektsvagare A2 är väldigt lik en A1 men man kan byta upp sig flera steg efter hand utan att behöva utöka körkortet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in