Citat:
Ursprungligen postat av
TELAVIV91
Kan man alltså med framgång köra motorcykel länge men utan medveten träning av just motstyrning blir man sannolikt långsammare vid en plötslig undanmanöver? Borde även en gammal räv som jag träna på motstyrning? Jag har svårt att tro det men ska som sagt kolla hur jag själv gör i sommar. Kanske motstyr jag omedvetet redan som en gud.
Jag skulle tro att det vore en bra grej. I en paniksituation är det ju lätt att man rycker till åt det hållet man vill åt, och rycker du går det jävligt fort åt andra hållet. Då blir man lätt rädd och rycker igen.
Det blir väsentligt mer märkbart i högre farter. Testa att trycka styret framåt på den sida du vill svänga till. Hojen kommer gå åt det hållet. Något annat vore en fysikalisk omöjlighet.
Här är en cykel som de har fixat så att den inte kan svänga åt ena hållet. Han ramlar hela tiden. De visar också att cyklister omedvetet motstyr.
https://youtu.be/9cNmUNHSBac
I låga farter "känns" det inte som att man motstyr även om man i praktiken gör det. Men i höga farter blir effekten väldigt påtaglig. Så fort du trycker styret på högre sida så kommer hojen luta lite vänster, och då kommer hojen att vilja balansera sig vilket du kan uppleva som att styret börjar trycka mot din hand. Den kraften kan vara rätt kraftig.