Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-08-06, 13:48
  #1
Medlem
BesserWissers avatar
Hej!

Finns det inget parti som gynnar oss bilintresserade och annat folk som verkligen behöver sin bil för att kunna överleva (t.ex köra till jobb, resa, köpa hem mat och hämta ungar osv...)?

Typ som utvecklar nåt billigt och miljövänligt bränsle som inte kostar mer än max 10kr/litern, som alla förbränningsmotorer kan gå på. Och sätta in en lag som säger att inom låt säga 4 månader måste alla ha monterat katalysator på sin bil om den ej har det före. Och alla fabriker, fartyg, flygplan, gräsklippare och allt annat för ha katalysator och miljövänligare bränsle. Och att kärnkraften används istället försmutsig kol eldad el.


För jag har bilar som intresse. Jag vill INTE sluta köra bil eller inte kunna ha råd att köra bil. Jag vill att alla människor i landet ska kunna ha råd att köra bil och äga bil. För det är nåt som behövs i detta landet. Oavsett hur bra kollektivtrafiken byggs ut så kommer det aldrig att funka för ens hälften av sveriges befolkning. Det finns många som INTE vill åka buss/tåg, som inte kan på grund av tider eller andra anledningar. Bilar är ett MÅSTE i detta landet. Vad kan man göra för att lösa detta problemet? Etanol kostar snart 9kr litern och då lönar det sig inte för mig längre att köra min bil på etanol, som jag gjort nu i 2 års tid utan problem.

Kom igen nu alla bilintresserade. Hjälp till att fixa detta SKITLANDET så att vi kan köra våra kära bilar.
Citera
2006-08-06, 13:49
  #2
Avstängd
Jimmy Windeskogs avatar
Du hade ju Bilpartiet som var aktiva i Stockholms lokalpolitik ett tag, tror dock astt de upplöstas 1994.
Citera
2006-08-06, 13:51
  #3
Medlem
Censor Scipios avatar
Du får vända dig till våra skattevänliga vänner på detta forum, de kan säkert knacka fram ett bensinbidrag eller liknande, för personer som inte har råd med bensin.
Citera
2006-08-06, 13:59
  #4
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censor Scipio
Du får vända dig till våra skattevänliga vänner på detta forum, de kan säkert knacka fram ett bensinbidrag eller liknande, för personer som inte har råd med bensin.

Jag behöver inget bensinbidrag, jag behöver bara att bränslet INTE kostar 12-15kr litern.

11kr litern är MAX vad jag är villig att ge.

Detta landet är alldeles sönderskattat.
Citera
2006-08-06, 14:00
  #5
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Typ som utvecklar nåt billigt och miljövänligt bränsle som inte kostar mer än max 10kr/litern, som alla förbränningsmotorer kan gå på.

Det är en uppgift för ett företag, inte ett politiskt parti. Allt är inte politik.

Citat:
Och sätta in en lag som säger att inom låt säga 4 månader måste alla ha monterat katalysator på sin bil om den ej har det före. Och alla fabriker, fartyg, flygplan, gräsklippare och allt annat för ha katalysator och miljövänligare bränsle.

Det är å andra sidan politik. Här ligger miljöpartiet närmast.

Citat:
Och att kärnkraften används istället för smutsig kol eldad el.

...och här ligger miljöpartiet längst ifrån. Din situation är m a o hopplös.
Citera
2006-08-06, 14:00
  #6
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy Windeskog
Du hade ju Bilpartiet som var aktiva i Stockholms lokalpolitik ett tag, tror dock astt de upplöstas 1994.
Hjälper inte mig nu. =(

Jävla parti-AS som vill ha sverige tillbaka till stenåldern.
Citera
2006-08-06, 14:17
  #7
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det är en uppgift för ett företag, inte ett politiskt parti. Allt är inte politik.

Riktigt, men staten kan på olika sätt uppmuntra till forskning på området. Allt är inte politik men försörjningsfrågor som energi är det.

Åter till topic så är väl moderaterna det mest bilvänliga partiet, även för bilhobbyn.
Citera
2006-08-06, 14:23
  #8
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Riktigt, men staten kan på olika sätt uppmuntra till forskning på området. Allt är inte politik men försörjningsfrågor som energi är det.

Åter till topic så är väl moderaterna det mest bilvänliga partiet, även för bilhobbyn.

Precis, politikerna kan ju ge fan i att importera bensin och diesel och trycka på forskning och tillverkning av billiigare och miljövänligare bränsle som man får köra i alla fordon. Som det är nu så är det ju "förbjudet" att köra på E85 trots att det funkar hur bra som helst och att bilen faktiskt blir renare!

Men det fattar ju inte Fet-göran & Co.

Btw, vad är ACP?
Såg igår när jag körde hem från Kristianstad när vi passerade en Shell eller Preem mack så stod det "Tanka ACP här".

Vilka bränslen finns det som det går att köra en bil på med bensin eller dieselmotor?

De jag känner till är:

* Bensin (95, 96, 98, V-Power)
* Diesel
* RME
* E85
* Naturgas

Vilket är billigast per "liter"?
Skulle det löna sig att byta motor till en naturgasmotor? Volvo 850 fanns med naturgasmotor i vissa modeller. Taxibolagen använde dessa motorerna. Vad drar dom per mil och är dom nåt att satsa på?
Citera
2006-08-06, 15:05
  #9
Medlem
Över lag så tror jag att moderaterna passar dig bäst. Framförallt när det gäller drivmedelspriset, eftersom den största delen av det är skatt och moderaterna är det riksdagsparti som i sitt program har de mest långtgående skattesänkningarna av alla.

Jag håller med om att billiga, smidiga transporter är generellt bra, nästan en förutsättning för en modern civilisation. Däremot ser jag inte vad bilhobby har med politik att göra.

Lite OT:

Nytillverkade personbilar idag har nästan inga utsläpp alls, om man bortser från fossil koldioxid. Det är förstås bra, och beror på att framförallt Kalifornien har extremt hårda utsläppskrav och eftersom det är en nyckelmarknad för alla biltillverkare så kan hela världen dra nytta av den teknik som utvecklas av biltillverkarna för att de ska få sälja sina bilar där.

När det gäller alla utsläpp utom den fossila koldioxiden så är det generellt så att en motors bränsleförbrukning kan sänkas om den tillåts släppa ut mer skadliga ämnen. Men med fossil koldioxid så *sjunker* utsläppet ju *mindre* bränsle motorn konsumerar, per tillryggalagd sträcka. Dvs, *alla* (utom möjligen oljeindustrin) tjänar på att minska koldioxidutsläppen.
Citera
2006-08-06, 15:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Vilket är billigast per "liter"?
Skulle det löna sig att byta motor till en naturgasmotor? Volvo 850 fanns med naturgasmotor i vissa modeller. Taxibolagen använde dessa motorerna. Vad drar dom per mil och är dom nåt att satsa på?

Jag tror att RME är billigast per körd meter, men jag är inte säker. Dessutom är ju dieselfordon hårt beskattade.

Naturgasbilar är samma sak som biogasbilar. Naturgas och biogas är samma sak (metan) men energiinnehållet i naturgas är något högre per kubikmeter, dock spelar det ingen roll vilket av dessa du tankar, bilen går lika bra ändå.

Bifuelbilarna som går på både natur/biogas och bensin är förvisso något billigare att köra när man kör dem på gas, och kör man på biogas är dessutom utsläppen av fossil koldioxid noll. Men ekonomin i dem är ändå inte speciellt fantastisk. De är nämligen dels dyrare i inköp, och dels dyrare i service eftersom det är mer att göra på dem iom det extra bränslesystemet.

Och tyvärr är biogas ganska dyrt. Svensk Biogas t.ex., har sagt att deras målsättning är att gasen ska kosta 80% av "bensinekvivalenten".

Så sammataget är tyvärr bifuel bilar inte ett speciellt smart val. Tyvärr.
Citera
2006-08-06, 15:13
  #11
Medlem
Racerbyces avatar
Problemet med dagens regering (inklusive samarbetspartierna) och dess bilpolitik är att snacket om att man har så höga skatter på bensinen på grund av "miljöskäl" bara är enkel retorik för att det ska låta vackert i folks öron. Det låter liksom lite bättre att skylla på det än att säga som det verkligen är, att det är en rejäl mjölkkossa för statskassan. Om det verkligen vore av miljöskäl borde varenda öre man får in i skatt på bensinen gå till att forska fram miljövänliga alternativ. Är helt övertygad om att nuvarande regering skulle införa en hel del skatter på drivmedlet om man så kunde köra bil på vanligt kranvatten, och hitta på något svepskäl typ "vattenbrist" eller liknande.
Citera
2006-08-06, 16:13
  #12
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Över lag så tror jag att moderaterna passar dig bäst. Framförallt när det gäller drivmedelspriset, eftersom den största delen av det är skatt och moderaterna är det riksdagsparti som i sitt program har de mest långtgående skattesänkningarna av alla.

Jag håller med om att billiga, smidiga transporter är generellt bra, nästan en förutsättning för en modern civilisation. Däremot ser jag inte vad bilhobby har med politik att göra.

Lite OT:

Nytillverkade personbilar idag har nästan inga utsläpp alls, om man bortser från fossil koldioxid. Det är förstås bra, och beror på att framförallt Kalifornien har extremt hårda utsläppskrav och eftersom det är en nyckelmarknad för alla biltillverkare så kan hela världen dra nytta av den teknik som utvecklas av biltillverkarna för att de ska få sälja sina bilar där.

När det gäller alla utsläpp utom den fossila koldioxiden så är det generellt så att en motors bränsleförbrukning kan sänkas om den tillåts släppa ut mer skadliga ämnen. Men med fossil koldioxid så *sjunker* utsläppet ju *mindre* bränsle motorn konsumerar, per tillryggalagd sträcka. Dvs, *alla* (utom möjligen oljeindustrin) tjänar på att minska koldioxidutsläppen.

Även om det släpps nya bilar, så finns det många som har eller vill ha äldre bilar för att de gillar de äldre bilarna mer. Det enda med en äldre bil som är skadligt mot miljön är motorn och dess avgaser. Kan man inte införa lagkrav att de som VILL ha kvar sina gamla bilar kan modifiera dom eller byta ut motorn mot en renare mot en viss summa men dock ej för hög. Jag hade t.ex lätt kunnat ge ca 15.000kr för att få lov att köra mina gamla bilar fast på ett annat bränsle eller med en miljövänligare motor.

Detta är inget som är omöjligt. Men politikerna vill inte. De vill bara förbjuda bilar så att ingen har råd att transportera sig. Hela planeten kommer att stanna på grund av alla höga bränslepriser och alla avgaser från bilar som är gamla.


varför inte göra så här på gamla bilar:

* Katalysator inom 4 månader, annars körförbud tills så är gjort.
* Byta motor till renare motor
* Montera andra filter eller modifiera på nåt vis så motorn blir renare.


Vilket parti är lämpligast att ta upp detta med?? Säg inte MP för dom är så verklighetsfrånvarande så det liknar ingenting.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback