Citat:
Ursprungligen postat av
whiletrue
Jag står inför ett litet dilemma. Jag är 35+, har inga barn, ett relativt välavlönat jobb där jag får ut efter skatt ca 40k per månad, vill inte ha pengarna på något räntekonto, utan få lite extra tillväxt inom de närmaste 3-5 åren.
Jag har just nu 1.3M i fonder/aktier/pengar på 4% räntekonto.
Jag bor just nu i en hyresrätt och står inför följande.
1. Köpa en lägenhet enbart för jag hade mått bättre av att äga mitt boende, och kanske gör en vinst om jag kommer sälja inom 1-5 år.
2. Köpa ett hus för ca. 4-5miljoner, har en hobby som hade gjort att jag mådde lite bättre av att bo liten bit ifrån en större stad. Nackdelar är räntorna, och hur tror ni värdeutveckligen ser ut?
3. investera allt i diverse fonder/aktier, och ta bort de 30% investerade i räntor och bara gå all in i aktier/fonder. Vilka aktier hade ni valt?
4. Investera i ett? Insert förslag.
Hur ska du köpa ett hus för 4-5 miljoner när du har ynka 1,3 miljoner?
Att ta ett lån är inte en bra grej eftersom det förstör din tillväxt potential.
Om du är säker på att du kommer få behålla ditt jobb och att det inte är ett jobb som försvinner enkelt så borde du satsa på Aktier, se till först att du har en buffert (hyra, el, mat) som räcker 6-12 månader för dig utifall du skulle bli av med jobbet.
Sen efter det slänger du in typ 75% av det som blir kvar efter din lön efter hyra, mat, el varje månad i Aktier och sen 25% kan du njuta med eller slänga in i sparkonto.