Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-12-01, 17:15
Medlem
Ärligt talat, hur stor är risken att man blir påkommen av myndigheterna och att dom faktiskt gör något åt saken om man bor i Thailand men fortsätter det byråkratiska livet i Sverige som om man bor kvar?
Ponera att man folkbokför sig hos nån släkting och behåller sitt ISK och betalar in drygt 100k SEK varje år i skatt på den, kommer man bli jagad av myndigheterna om man gör allt på ett snyggt sätt?

Snackar inte om vad lagen säger för det vet jag, utan hur det ser ut i verkligheten för expats?
Citera
2023-12-01, 17:18
Medlem
sebastian66s avatar
Jag kan inte se att det skulle kunna vara några konstigheter eftersom du säger att du betalar skatt. Jag tror inte att myndigheterna kommer att undra varför du är i ett annat land. Det känns som att det ska mycket till för att en myndighet kommer att jaga dig.
Så länge du inte har massa obetalda skulder så funkar väl detta. På vilket sätt menar du att det inte skulle funka är jag nyfiken på.
Citera
2023-12-01, 17:29
Medlem
Onanikrems avatar
Lirkar du inte bidrag i Sverige, betalar din skatt och står folkbokförd hos släktingen i Sverige så borde det inte vara något problem. Ifs. måste du ljuga i "kundkännedomsdokumentet" man måste fylla i i tid och otid numera.
Citera
2023-12-01, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag kan inte se att det skulle kunna vara några konstigheter eftersom du säger att du betalar skatt. Jag tror inte att myndigheterna kommer att undra varför du är i ett annat land. Det känns som att det ska mycket till för att en myndighet kommer att jaga dig.
Så länge du inte har massa obetalda skulder så funkar väl detta. På vilket sätt menar du att det inte skulle funka är jag nyfiken på.

Jag tänker mest att vid en eventuell flytt till utomlands så ska man ju enligt lagen skriva ut sig från Sverige om man befinner sig utanför Sveriges gränser ett visst antal dagar om året, men känns ju rent tekniskt inte som att någon myndighet följer upp detta på något sätt.

Vissa personer vill ju skriva ut sig för att på så sätt betala mindre skatt med finurliga upplägg, jag skulle dock vilja det motsatta för att jag inte vill flytta kapitalet från (i mina ögon) ett fungerande banksystem i Sverige till något lurigt upplägg i skatteparadis.. vill helt enkelt inte hålla på att mecka med det, utan känner mig tillfreds med att betala skatt på mitt ISK innehav i Sverige.
Citera
2023-12-01, 17:34
Medlem
sebastian66s avatar
Om du skriver dig hos en kompis och betalar skatt så rullar livet på ganska bra ändå. Jag tycker att det kan vara bra att inte skriva ut sig från Sverige. Med tanke på att du ska flytta till Thailand förutsätter jag att du har en bra försäkring. Det är ganska dyrt att vara försäkrad i ett annat land.
Om du skulle behöva operera dig kan det vara bra att vara skriven i Sverige. Då kanske du kan dra med ett flyg snabbt och enkelt om du behöver operera dig. Det är många saker man måste tänka på om man drar iväg. Jag tycker inte att man ska skriva ut sig för att det blir onödigt och dumt på något sätt.
Man har väldigt många fördelar när man är skriven och finns i Sverige och i systemet
Citera
2023-12-01, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Ärligt talat, hur stor är risken att man blir påkommen av myndigheterna och att dom faktiskt gör något åt saken om man bor i Thailand men fortsätter det byråkratiska livet i Sverige som om man bor kvar?
Ponera att man folkbokför sig hos nån släkting och behåller sitt ISK och betalar in drygt 100k SEK varje år i skatt på den, kommer man bli jagad av myndigheterna om man gör allt på ett snyggt sätt?

Snackar inte om vad lagen säger för det vet jag, utan hur det ser ut i verkligheten för expats?
Banken kommer förr eller senare att reagera eftersom du inte har normala svenska utgifter, och då misstänker de penningtvätt, de är ju närmast paranoida när det gäller sådant numera.
Citera
2023-12-01, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin
Banken kommer förr eller senare att reagera eftersom du inte har normala svenska utgifter, och då misstänker de penningtvätt, de är ju närmast paranoida när det gäller sådant numera.

Hmm, ja det är ju en risk.. Min bank idag är väl medveten om att jag får in min lön och sedan för över största delen till mitt Revolut kort (nästan allt förutom räkningar) Detta har dom inga problem med, har pratat med banken och förklarat att jag ofta är på resande fot i utlandet (vilket jag är i mitt arbete) men det blir ju naturligtvis lite skillnader om jag skulle bosätta mig 100% i Thailand.

Synd man inte kan ha utbetalningar från lysa och avanza till banker som fungerar lite bättre internationellt.
Citera
2023-12-01, 18:13
Medlem
sebastian66s avatar
Man kan alltid öppna bankkonto i Thailand som utlänning också. Det brukar vara lite komplicerat Men det brukar funka. Hur kan det komma sig att du väljer Thailand av alla länder som är krångligt med visum. Kan det vara möjligt att du har en thailändsk fru som kan hjälpa dig på traven. Eller har du mycket kontanter som man behöver. Jag blir lite nyfiken på hur du tänker på att få ihop detta.
Citera
2023-12-01, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwcl
Hmm, ja det är ju en risk.. Min bank idag är väl medveten om att jag får in min lön och sedan för över största delen till mitt Revolut kort (nästan allt förutom räkningar) Detta har dom inga problem med, har pratat med banken och förklarat att jag ofta är på resande fot i utlandet (vilket jag är i mitt arbete) men det blir ju naturligtvis lite skillnader om jag skulle bosätta mig 100% i Thailand.

Synd man inte kan ha utbetalningar från lysa och avanza till banker som fungerar lite bättre internationellt.
Om du redan har invaggat banken i utlandslevernet kanske risken inte är så stor. Svårt att veta.
Citera
2023-12-01, 19:44
Medlem
oceandrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orellanin

Banken bryr sig inte och det är inte olagligt att inte skriva ut sig ur Sverige.
Citera
2023-12-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
Banken bryr sig inte och det är inte olagligt att inte skriva ut sig ur Sverige.
Dom bryr sig, jobbade utomlands några år, efter drygt 2 år stängde dom alla mina krediter inklusive kreditkort och handel på ISK. Dansk Bank
Kollegan med Avansa har dock Klarat sig några år till.
Citera
2023-12-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oceandrive
Citat:
Ursprungligen postat av wanchai
Dom bryr sig, jobbade utomlands några år, efter drygt 2 år stängde dom alla mina krediter inklusive kreditkort och handel på ISK. Dansk Bank
Kollegan med Avansa har dock Klarat sig några år till.
Precis som wanchai skriver, plus att det visst är olagligt att inte skriva ut sig om man inte bor kvar i landet. Men det sista vet TS redan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in