• 1
  • 2
2023-12-02, 00:58
Medlem
Ja klart man ”ska” skatta på dricks, men de går ju att diskutera om det verkligen är rätt. Ur gästens perspektiv tror jag hellre att dom ser att hela dricksen går till personalen och inte till skatt.

]Dricks är skattepliktig, inte en gåva från mormor. https://skatteverket.se/privat/etjan...b80007509.html

https://www4.skatteverket.se/rattsli...3.15/2620.html[/quote]
Citera
2023-12-02, 22:24
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mp4becka
Tack för att någon äntligen svarar. Fett fult av krögaren att behålla del av dricksen men tror tyvär de är vanligt. Vet inte hur länge du jobba restaurang men de blev aldrig något problem med skatteverket?

Den sista restaurangen jag jobbade på är den enda där ägaren betalat ut dricksen, då skattade han. På alla andra ställen har vi bara tagit ut dricksen i kontanter som folk betalat med kort, har aldrig fått en fråga från Skatteverket eller hört talas om någon som blivit kollad. Men de kanske har blivit hårdare nu och jag tror det är vanligare att ägaren betalar ut dricksen och därmed skattar eftersom det då räknas som inkomst för företaget och lön för den anställda. Jag har jobbat inom restaurang till och från i totalt ca 20 år, ganska stor del av livet. Kommer aldrig mer göra det om jag inte har ett eget ställe.
För hårt slit och sena kvällar för pinsamt låg lön och OB.
Senast redigerad av BluePrince 2023-12-02 kl. 22:34.
Citera
2023-12-02, 22:25
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mp4becka
Ja klart man ”ska” skatta på dricks, men de går ju att diskutera om det verkligen är rätt. Ur gästens perspektiv tror jag hellre att dom ser att hela dricksen går till personalen och inte till skatt.

]Dricks är skattepliktig, inte en gåva från mormor. https://skatteverket.se/privat/etjan...b80007509.html

https://www4.skatteverket.se/rattsli...3.15/2620.html

Ge dricksen kontant!
Citera
2023-12-02, 23:27
Medlem
Onan-erarens avatar
Jag ger aldrig dricks när jag är på restaurang eller krog, å jag betalar aldrig kontant heller om man kan göra det nu för tiden.
Citera
2023-12-05, 19:10
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Jag ger aldrig dricks när jag är på restaurang eller krog, å jag betalar aldrig kontant heller om man kan göra det nu för tiden.

Det är helt frivilligt att göra det. De flesta lämnar dricks som uppskattning för god service och eftersom restauranglönerna är väldigt låga är det dricksen som kan göra det värt att jobba kvar i branschen.
Citera
2023-12-05, 20:45
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Det är helt frivilligt att göra det. De flesta lämnar dricks som uppskattning för god service och eftersom restauranglönerna är väldigt låga är det dricksen som kan göra det värt att jobba kvar i branschen.

Jag förstår hur du tänker, å du kanske själv har jobbat i restaurang men jobbar med annat i dag, vad vet jag.
Men om man egentligen älskar sitt arbete men måste få allmosor av kunderna för att klara sig så känns det väldigt fel.
Om kunden säger tack å återkommer gång på gång för att den uppskattar restaurangen å deras underbara personal så borde det räcka, tänk om kunden själv inte har så jättemycket pengar å ett annat låg betalt jobb men väljer varje fredag att gå till restaurangen å käka där för att man gillar den å maten är underbar.
Är inte det en form av uppskattning då?
Citera
2023-12-06, 10:43
Medlem
Inom bar ca 70-200 kr per kväll för 10 år sedan.
Citera
2023-12-06, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince

Jag har jobbat som hotellstäderska, och vi hade också låga löner. Man kunde kanske få en tia i månaden i dricks.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in