Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-01, 07:07
  #1
Moderator
Jultrollets avatar
Nu är det äntligen dags för Fas II: Perioden när du kan börja posta ditt tävlingsbidrag!

Fas II är öppen mellan 1-24 december 2023.

Eftersom det inte är möjligt att posta bilder direkt på forumet, så postas bidragen på externa sidor som sedan länkas till från forumet. För att undvika att bilderna på bidragen efteråt försvinner, så har Flashback numera valt att även dokumentera dessa på Flashback.se.

https://www.flashback.se/flashback-forum/pepparkakshus

Alla medlemmar som vill delta i tävlingen ska ha publicerat sina bidrag senast på julafton klockan 23:59. Efter denna tidpunkt startar omröstningen, där vi utser årets vinnare. Omröstningen öppnar så fort jag har sammanställt bidragen. Det kommer även i år att bli en flervalsomröstning där man har möjligheten att rösta på fler än ett bidrag om man så önskar.

Tips på bilduppladdningstjänster (där du anonymt kan ladda upp dina bilder):
imgur, imgbb, imagebam, imageshack, postimages

OBS! För de som önskar vara anonyma, så bör ni även radera exif-data från fotografierna (mobiltelefoner kan exempelvis lägga till gps-koordinater) och undvika att använda ett konto hos en bilduppladdningstjänst som även används i andra sammanhang.

Påminner om reglerna för tävlingen:

1. Pepparkakshuset ska ha deltagarens användarnamn samt årets årtal synligt.
2. Pepparkakshuset ska ha ett namn.
3. Pepparkakshuset ska ha en bidragsförklaring.
4. Pepparkakshuset förväntas vara utformat som en byggnad.
5. Pepparkakshuset ska vara designat av den som bygger det/tävlar med det.
6. Pepparkakshuset ska endast byggas av ätbara delar (Med undantag för belysning och bomull.).
7. Pepparkakshuset ska innehålla "pepparkaka".
8. Pepparkakshuset ska dokumenteras med stillbilder.

Förtydligande av reglerna under spoiler:

Tidigare års lyckliga vinnare:


Var med och sprid julglädje! Alla bidrag, oavsett om du aldrig tidigare har bakat ett hus eller om du har många års erfarenhet, är lika välkomna och sprider gemenskap och värme bland oss flashbackare.

Varmt lycka till!
__________________
Senast redigerad av Jultrollet 2023-12-19 kl. 16:09.
2023-12-01, 07:07
  #2
Moderator
Jultrollets avatar
Inkomna godkända bidrag till tävlingen så här långt (uppdaterat 2023-12-24):

1. NewDeer - Friday the 24:th (visa bilder)
2. anomalign - Doghouse2022 (visa bilder)
3. DisposableGarbage4 - Det "bruna" huset (visa bilder)
4. duckling - En sockerbagare (visa bilder)
5. dod-at-sveaskog - Bombad bunker (visa bilder)
6. Thu. - All I want for Christmas is a new kidney (visa bilder)
7. DisposableGarbage4 - Bara ett hus (visa bilder)
8. Mrkake - granatgevär M48 (visa bilder)
9. GrevenAvMontessori - Musikhjälpen Tema: Fred på jorden (visa bilder)
10. Chantre - Restaurang Dumpen (visa bilder)
11. Hivmannnen - Ett oväntat besök på sentinel-ön! (visa bilder)
12. anomalign - Julmonstret? (visa bilder)
13. dod-at-sveaskog - FLIEGENDE UNTERTASSE (visa bilder)
14. peterZiipen - Kukstugan vid Lapporten (visa bilder)
15. lucky-luci - Kråkboet (visa bilder)
16. JonasPriest - Gäddmuseum (visa bilder)
17. Messi2022 - Julmys i Dekorimahörnan (visa bilder)
18. Vetemjoelsjesus - Det händer i centrum (visa bilder)
19. Jultrollet - Snön ligger vit.. (visa bilder)
20. Separatisten - INNAN KRIGET KOMMER (visa bilder)
21. Ankmicke2 - Statue of Liberty (visa bilder)
22. Misabell - Julmys med Adolf (visa bilder)
23. internetsladd - Findus Jultallrik (visa bilder)
24. ecotomten - 420 Hjälp tomtarna 2024 (visa bilder)
25. Grankoja - Midvinternatten (visa bilder)
26. mammavillknulla - Lindas Knullkåk (visa bilder)
27. ToHell4711 - Historien om Sverige (visa bilder)
28. holdmybear - Jul-PKrubban (visa bilder)


Bilder på samtliga bidrag från årets tävling finns på Flashback.se

Flashback bygger pepparkakshus 2023 (uppdaterad 2023-12-24)
https://www.flashback.se/forum/pepparkakshus/2023
__________________
Senast redigerad av Jultrollet 2023-12-27 kl. 14:49.
2023-12-01, 07:10
  #3
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Nu är det äntligen dags för Fas II: Perioden när du kan börja posta ditt tävlingsbidrag!

Fas II är öppen mellan 1-24 december 2023.

Eftersom det inte är möjligt att posta bilder direkt på forumet, så postas bidragen på externa sidor som sedan länkas till från forumet. För att undvika att bilderna på bidragen efteråt försvinner, så har Flashback numera valt att även dokumentera dessa på Flashback.se.

https://www.flashback.se/flashback-forum/pepparkakshus

Alla medlemmar som vill delta i tävlingen ska ha publicerat sina bidrag senast på julafton klockan 23:59. Efter denna tidpunkt startar omröstningen, där vi utser årets vinnare. Omröstningen öppnar så fort jag har sammanställt bidragen. Det kommer även i år att bli en flervalsomröstning där man har möjligheten att rösta på fler än ett bidrag om man så önskar.

Tips på bilduppladdningstjänster (där du anonymt kan ladda upp dina bilder):
imgur, imgbb, imagebam, imageshack, postimages

OBS! För de som önskar vara anonyma, så bör ni även radera exif-data från fotografierna (mobiltelefoner kan exempelvis lägga till gps-koordinater) och undvika att använda ett konto hos en bilduppladdningstjänst som även används i andra sammanhang.

Påminner om reglerna för tävlingen:

1. Pepparkakshuset ska ha deltagarens användarnamn samt årets årtal synligt.
2. Pepparkakshuset ska ha ett namn.
3. Pepparkakshuset ska ha en bidragsförklaring.
4. Pepparkakshuset förväntas vara utformat som en byggnad.
5. Pepparkakshuset ska vara designat av den som bygger det/tävlar med det.
6. Pepparkakshuset ska endast byggas av ätbara delar (Med undantag för belysning och bomull.).
7. Pepparkakshuset ska innehålla "pepparkaka".
8. Pepparkakshuset ska dokumenteras med stillbilder.

Förtydligande av reglerna under spoiler:

Tidigare års lyckliga vinnare:

2011: Stegosaurusen - Taj Mahal (1 bild)
2012: Luisimi - Tvåvåningshus med balkong och växthus (*)
2013: edse1991 - Stockholms stadshus (17 bilder)
2014: DisposableGarbage4 - CAMP FREEDOM (15 bilder)
2015: duckling - Kojan (15 bilder)
2016: modig.hemma - Degosaurus (*)
2017: Moramannen - De tre vise männen blev bra (2 bilder)
2018: Moramannen - Julefrid (19 bilder)
2020: duckling - Snödrömmar (6 bilder)
2021: Stegosaurusen - Stormningen av Kapitolium (11 bilder)
2022: Ankmicke - Örnnästet (2 bilder)

* Bilder saknas tyvärr. Har någon av er tillgång till något av vinnarbidragens bilder så hör gärna av er till oss.

Var med och sprid julglädje! Alla bidrag, oavsett om du aldrig tidigare har bakat ett hus eller om du har många års erfarenhet, är lika välkomna och sprider gemenskap och värme bland oss flashbackare.

Varmt lycka till!

Den här tråden ska följas då skapelserna brukar vara riktigt fina och roliga. Ser fram emot ett bra år även om vi nu har byggkris i landet.
Tråden inlagd som favorit.
2023-12-01, 09:31
  #4
Medlem
Lycka till alla som deltar, ni är grymma!
2023-12-01, 09:50
  #5
Avstängd
NewInGothenburgs avatar
Kul tråd. Är själv på julmarknad och knaprar pepparkakor.
2023-12-01, 09:50
  #6
Medlem
Mullrets avatar
Örnnästet var ju coolt.
__________________
Senast redigerad av Mullret 2023-12-01 kl. 10:30.
2023-12-01, 10:00
  #7
Medlem
FrozenTMs avatar
Pinsam vinnare år 2017 & 2018, antar att det inte fanns några andra bidrag. Hoppas att tävlingen tas seriöst i år. Örnnästet var bäst hittills.
2023-12-01, 10:03
  #8
Administrator
admins avatar
Jag tycker att det ofta är så många fantastiska bidrag att det är svårt att ha någon favorit.
Gillar därför upplägget med flervalsomröstning som infördes 2021, så att man kan rösta på mer än ett bidrag ifall man har svårt att bestämma sig.
Jag tycker exempelvis att när Stegosaurusens bidrag "Stormningen av Kapitolium " vann 2021, så var det utan tvekan rätt bidrag som vann. Ett imponerande pepparkakshus som förtjänade att vinna. Men trots detta så är Luismis bidrag "En ode till Flashback" (som kom på 6:e plats samma år) troligtvis mitt favoritbidrag genom åren. Samtidigt som det fanns så många fler bidrag som verkligen var riktigt, riktigt bra.

Bilder på bidraget "En ode till Flashback" av Luismi
https://www.flashback.se/forum/peppa...till-flashback

Bilder på bidraget "Stormningen av Kapitolium" av Stegosaurusen.
https://www.flashback.se/forum/peppa...-av-kapitolium

Översikt över samtliga bidrag från 2021 hittar ni på följande adress:
https://www.flashback.se/forum/pepparkakshus/2021

Ifall ni tycker att bidragen 2021 var imponerande, så kan jag lova att förra årets bidrag knappast var sämre. Snarare tvärtom. Ni hittar en översikt över samtliga bidrag från 2021 på följande adress:
https://www.flashback.se/forum/pepparkakshus/2022

Jag är också glad över att bidragen fortfarande har en stor variation. Även enklare Pepparkakshus kan vara riktigt bra och roliga. Eller vad sägs exempelvis om Chantres bidrag "Home Invasion" från förra året.
https://www.flashback.se/forum/peppa...-home-invasion

Stort tack till alla som deltar. Roligaste pepparkakshustävlingen någonsin. Jag är förvisso partisk, men kan lova att jag varit av samma åsikt ifall jag inte hade varit partisk. Förra årets bidrag spreds på utländska forum och i sociala medier, där man roat undrade vad vi sysslade med i Sverige. Finns en orsak till detta. Julbak ska vara roligt. Tack alla ni Flashbackare som gör julen mycket roligare.

admin
2023-12-01, 10:56
  #9
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrozenTM
Pinsam vinnare år 2017 & 2018, antar att det inte fanns några andra bidrag. Hoppas att tävlingen tas seriöst i år. Örnnästet var bäst hittills.

Intresset för tävlingen under 2017-2018 var så lågt, att vi valde att inte ha någon tävling alls året därpå. Tävlingen ligger i forumet "Bakning, matbröd och kakor", som är ett subforum till "Matlagning och metoder". "Bakdelen" är trots allt inte den största och mest populära delen på Flashback Forum.

Tävlingen fick en sista chans 2020, och det fanns önskemål om att göra reklam för tävlingen på forumet (som den textreklam ni ser just nu för årets tävling). Men jag var negativ. Ville inte ge någon reklam för en tävling som senast enbart haft tre bidrag, och där endast 16 medlemmar hade röstat. Men tävlingen 2020 gick bättre än väntat.

Året därpå uppmärksammade Ina Lundström tävlingen i podden "Flashback Forever" (avsnitt 89). Jag vet inte hur mycket detta påverkade mängden bidrag, men intresset ökade tveklöst. Detta året hade tävlingen 23 bidrag, vilket fortfarande är ett rekord.

Jag gillade inslaget, och var året därpå betydligt mer positivt inställd till tävlingen. Denna gång fick tävlingen även exponering på forumet, och fler hittade hit. I omröstningen deltog för första gången ett fyrsiffrigt antal medlemmar.

Nästa steg blev att försöka dokumentera tävlingen bättre. Inte bara den nuvarande, utan även de äldre tävlingarna. Eftersom det inte är möjligt att posta bilder direkt på forumet, så postas bidragen på externa sidor som sedan länkas till från forumet. För att undvika att bilderna på bidragen efteråt försvinner, så har Flashback numera valt att börja dokumentera dessa även på Flashback.se.

https://www.flashback.se/flashback-forum/pepparkakshus

Vi har sparat ner alla bidragen som vi hittat. Tyvärr så fungerar sällan de äldre länkarna, men vi har på olika sätt lyckats leta fram dem på annat sätt. Även ifall det fortfarande finns några bidrag som saknas.

Vi kontaktade de medlemmar som vi saknade bidrag från. Vissa lyckades leta fram bidragen (och skickade dem till oss). Vissa letar fortfarande efter dem, och några säger att de tyvärr inte längre har kvar bilderna. Dessutom så är några av bidragen inskickade av medlemmar som inte varit inloggade på flera år, som troligtvis inte ens vet om att vi letar efter dessa bilder.

För tillfället saknar vi 18 bidrag. En lista över vilka vi saknar finns i följande inlägg:
(FB) Flashback bygger pepparkakshus 2023! (Fas I)


Vi kommer under denna tävling att lägga upp bilderna direkt även på Flashback.se. Detta gör det enklare för alla att få en bättre översikt.

Jag tror att med bättre exponering, möjlighet till att enklare få en översikt kring existerande bidrag, och en numera historisk dokumentation, så kommer tävlingen att upplevas mera seriöst.

admin
2023-12-01, 11:18
  #10
Medlem
Vinner man nåt?
Va så mycke text så kunde ej läsa allt pga dysleksi..

Men ja? Vad är priset?
2023-12-01, 11:20
  #11
Medlem
Kul, det här börjar bli en rolig tradition! Ser fram mot årets bidrag!
2023-12-01, 11:23
  #12
Medlem
FrozenTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
...
Aha då förstår jag! Tack för bra info! Jag ska göra ett försök att baka pepparkakshus åt Flashback Jag ska fundera lite.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in